[GT] Stoten, bokken en inhouden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
[GT] Stoten, bokken en inhouden
Hallo,
Ik rij mijn AX GT nu sinds Maart en ik heb er heel erg veel schik mee.
Alleen sinds enkele maanden loopt ie niet zo lekker.
Als ie koud is start ie mooi
Vervolgens maakt hij redelijk veel toeren +/- 2000.
Bij het wegrijden stottert/bokt hij behoorlijk.
wanneer daarna meteen plankgas geef houdt hij enorm in.
Als ie warm is kan ik hem probleemloos volgas door trekken in z`n toeren, makkelijk tot 6000rpm (alleen als ie echt warm is doe ik dat natuurlijk)
maar als ik gas los laat en meteen weer gas geef dan bokt (stoot) ie best erg.
Er zit een nieuw injectie huis op, al zo`n 6000 km
4000km geleden grote beurt gehad
er zit wel een lek in de einddemper (redelijk groot)
En hij heeft een behoorlijk rem verschil (alleen da moet er niet toe doen denk ik)
De Furio van m`n vader accellereerd mooi gelijk en strak zonder stoten of bokken bij we rijden en tussen acceleraties. Die is ook wel van 1996.
Wie weet wat het kan zijn???alvast bedankt.
Ik rij mijn AX GT nu sinds Maart en ik heb er heel erg veel schik mee.
Alleen sinds enkele maanden loopt ie niet zo lekker.
Als ie koud is start ie mooi
Vervolgens maakt hij redelijk veel toeren +/- 2000.
Bij het wegrijden stottert/bokt hij behoorlijk.
wanneer daarna meteen plankgas geef houdt hij enorm in.
Als ie warm is kan ik hem probleemloos volgas door trekken in z`n toeren, makkelijk tot 6000rpm (alleen als ie echt warm is doe ik dat natuurlijk)
maar als ik gas los laat en meteen weer gas geef dan bokt (stoot) ie best erg.
Er zit een nieuw injectie huis op, al zo`n 6000 km
4000km geleden grote beurt gehad
er zit wel een lek in de einddemper (redelijk groot)
En hij heeft een behoorlijk rem verschil (alleen da moet er niet toe doen denk ik)
De Furio van m`n vader accellereerd mooi gelijk en strak zonder stoten of bokken bij we rijden en tussen acceleraties. Die is ook wel van 1996.
Wie weet wat het kan zijn???alvast bedankt.
Re: Stoten, bokken en inhouden
Je zou de computer eens kunnen uitlezen. Misschien is je lambdasonde overleden, of de temperatuur sensor of zo. Heb je de computer al een keer gereset trouwens? Kun je ook altijd nog even proberen.Jochem86 wrote:Hallo,
Ik rij mijn AX GT nu sinds Maart en ik heb er heel erg veel schik mee.
Alleen sinds enkele maanden loopt ie niet zo lekker.
Als ie koud is start ie mooi
Vervolgens maakt hij redelijk veel toeren +/- 2000.
Bij het wegrijden stottert/bokt hij behoorlijk.
wanneer daarna meteen plankgas geef houdt hij enorm in.
Als ie warm is kan ik hem probleemloos volgas door trekken in z`n toeren, makkelijk tot 6000rpm (alleen als ie echt warm is doe ik dat natuurlijk)
maar als ik gas los laat en meteen weer gas geef dan bokt (stoot) ie best erg.
Er zit een nieuw injectie huis op, al zo`n 6000 km
4000km geleden grote beurt gehad
er zit wel een lek in de einddemper (redelijk groot)
En hij heeft een behoorlijk rem verschil (alleen da moet er niet toe doen denk ik)
De Furio van m`n vader accellereerd mooi gelijk en strak zonder stoten of bokken bij we rijden en tussen acceleraties. Die is ook wel van 1996.
Wie weet wat het kan zijn???alvast bedankt.
volgens mij heeft computer uitlezen alleen zin als onder het rijden het ' motormanagement lampje' gaat branden onder het rijden (dus niet onder het starten, die 3 sec hoort ie te branden!)
Ik kan wel zeggen dat als je lambda overleden is (dat heb ik vorige week nog gehad ) Dat ie:
- Koud ECHT bagger loopt, hikkend, stortend, uit eindelijk vaak uitvallend. Kon gas geven wat ik wou maar hij reageerde gewoon niet
- Verbruik die echt opvallend hoog is
- Meurt naar benzine in de auto
Als ie warm was merkte je niet zo veel, behalve dus bij tankstation en dat als je afremde na lang stuk je vergast werd door benzine lucht
Ik denk niet dat elke auto hetzelfde doet maar dit was wel een GT; wel een helemaaal lege, dus ik zit ook met mn neus boven op de brandstofpomp e.d.
Ik kan wel zeggen dat als je lambda overleden is (dat heb ik vorige week nog gehad ) Dat ie:
- Koud ECHT bagger loopt, hikkend, stortend, uit eindelijk vaak uitvallend. Kon gas geven wat ik wou maar hij reageerde gewoon niet
- Verbruik die echt opvallend hoog is
- Meurt naar benzine in de auto
Als ie warm was merkte je niet zo veel, behalve dus bij tankstation en dat als je afremde na lang stuk je vergast werd door benzine lucht
Ik denk niet dat elke auto hetzelfde doet maar dit was wel een GT; wel een helemaaal lege, dus ik zit ook met mn neus boven op de brandstofpomp e.d.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik heb sinds 3 weken weer het orginele luchtfilterhuis gemonteerd. daarvoor had ik een goedkoop universeel Carstyle luchtfilter.
M`n ECU heb ik sinds het monteren van het orginele filter niet meer gereset, maar volgens mijn past ie zijn inspuit tabellen na een enkele 100den kilometer vanzelf weer aan.
De auto stinkt niet naar bezine, ik haal gemiddeld een verbruik van 1 op 10 a 11. ik rij dagelijks 8 km heen en terug naar school waarvan 3 door de stad.
er is toch ook een manier om je lambda sonde te "omzeilen, overbruggen."
Zou het kunnen dat door de lek in de uitlaat de lambda sonde verkeerde waardes geeft???
Als ik de auto koud start en ik rij achteruit de plaats of slaat hij meestal ook af, zeker waneer iker geen gas op hou.
Ik heb gooi er regelmatig (1 op de 10 tanken) een potje injectie reniger in.
Kan de ECU ook zijn beste tijd gehad hebben. Ik zou wel een keer naar een meeting willen komen dan kan men het zelf ervaren.
Helaas dat die altijd op de verkeerde datum`s worden gepland
M`n ECU heb ik sinds het monteren van het orginele filter niet meer gereset, maar volgens mijn past ie zijn inspuit tabellen na een enkele 100den kilometer vanzelf weer aan.
De auto stinkt niet naar bezine, ik haal gemiddeld een verbruik van 1 op 10 a 11. ik rij dagelijks 8 km heen en terug naar school waarvan 3 door de stad.
er is toch ook een manier om je lambda sonde te "omzeilen, overbruggen."
Zou het kunnen dat door de lek in de uitlaat de lambda sonde verkeerde waardes geeft???
Als ik de auto koud start en ik rij achteruit de plaats of slaat hij meestal ook af, zeker waneer iker geen gas op hou.
Ik heb gooi er regelmatig (1 op de 10 tanken) een potje injectie reniger in.
Kan de ECU ook zijn beste tijd gehad hebben. Ik zou wel een keer naar een meeting willen komen dan kan men het zelf ervaren.
Helaas dat die altijd op de verkeerde datum`s worden gepland
Mijn eerste reactie is om je GT 's een keer goed op zijn donder te geven.Jochem86 wrote: ik haal gemiddeld een verbruik van 1 op 10 a 11. ik rij dagelijks 8 km heen en terug naar school waarvan 3 door de stad.
8 km, dan rij je 'm toch amper warm, en dat gepruttel in de stad, daar houdt een GT niet van.
Warm rijden en dan een tijdje flink in zijn toeren jagen.
Heb ik bij de mijne ook gedaan op vroemdag, je voelde echt het verschil daarna. De motor snorde veel lekkerder!
En een reset van de ecu vooraf doen, is ie meteen al een beetje op temperatuur
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Het Olie verbruikt is volgens mij ook best hoog.
Ik wou hem vandaag eens flink door trekken en heb daarvoor het olie pijl gecontroleerd.
De oliepijl meting geeft meestal halfvol aan maar er zat geen druppel aan de stok. Ik heb er 1.2 liter bij moeten gooien.
Wat ik niet heb gemeld is dat ik bij het vervangen van m`n injectie huis geen nieuwe pakking heb gebruikt.
Bij Citroën vertelde ze mij dat deze niet nodig was en bij peugeot konden ze hem wel bestellen maar is ie nooit binnen gekomen.
Ik heb m toen niet geplaatst maar daar lekt/zweet hij ook niet.
het blok zweet wel behoorlijk dus ik zet m binnen kort bij m`n werk op de brug.
Ik denk dat de pakking van de carter pan versleten is, iemand ervaring mee?
Ik heb vanmorgen ook de ECU gereset voordat ik naar school reed.
Op de heen weg was het weer super maar op de terug weg was het weer het oude liedje.
Zit er op een GT type 2 ook een winterstand, daar las ik vandaag iets over.
Ik wou hem vandaag eens flink door trekken en heb daarvoor het olie pijl gecontroleerd.
De oliepijl meting geeft meestal halfvol aan maar er zat geen druppel aan de stok. Ik heb er 1.2 liter bij moeten gooien.
Wat ik niet heb gemeld is dat ik bij het vervangen van m`n injectie huis geen nieuwe pakking heb gebruikt.
Bij Citroën vertelde ze mij dat deze niet nodig was en bij peugeot konden ze hem wel bestellen maar is ie nooit binnen gekomen.
Ik heb m toen niet geplaatst maar daar lekt/zweet hij ook niet.
het blok zweet wel behoorlijk dus ik zet m binnen kort bij m`n werk op de brug.
Ik denk dat de pakking van de carter pan versleten is, iemand ervaring mee?
Ik heb vanmorgen ook de ECU gereset voordat ik naar school reed.
Op de heen weg was het weer super maar op de terug weg was het weer het oude liedje.
Zit er op een GT type 2 ook een winterstand, daar las ik vandaag iets over.
Het feit dat hij na de reset van de ECU even goed reed (inregelperiode), geeft volgens mij toch wel aan dat er ergens een sensor verkeerde waardes doorgeeft. Ook kunnen de waardes die je lambdasonde doorgeeft beïnvloedt worden door een lekke uitlaat (meer zuurstof), maar of dat nou het beroerde rijden verklaard... Mijn uitlaat lekt in het spruitstuk (spaghettispruitstuk, 3e cylinder) maar mijn auto rijdt verder gewoon goed dus.
En die pakking die je niet hebt gemonteerd, bedoel je daar de pakking mee, die tussen het injectiehuis en inlaatspruitstuk zit? Kan me voorstellen dat je daar dan wellicht wat valse lucht aanzuigt, waardoor je mengselregeling ook weer van slag raakt.
Maar ik zou als eerste even de computer uitlezen. Dan weet je misschien al wat meer. Het blijft nu een beetje gokken zo.
En die pakking die je niet hebt gemonteerd, bedoel je daar de pakking mee, die tussen het injectiehuis en inlaatspruitstuk zit? Kan me voorstellen dat je daar dan wellicht wat valse lucht aanzuigt, waardoor je mengselregeling ook weer van slag raakt.
Maar ik zou als eerste even de computer uitlezen. Dan weet je misschien al wat meer. Het blijft nu een beetje gokken zo.
Die pakking tussen injectiehuis en inlaatspruitstuk kan je ook vervangen voor een stukje karton.
En ik vind idd ook, als hij even wel goedloopt na resetten van ECU, zou je in theorie kunnen zeggen dat er dan een sensor niet helemaal lekker is.
Verbruik van 1 op 10 vind ik erg hoog. Ik reed 1 op 10 toen mijn lambda dood was. Normaal 1 op 15 (GT injectie)
En ik vind idd ook, als hij even wel goedloopt na resetten van ECU, zou je in theorie kunnen zeggen dat er dan een sensor niet helemaal lekker is.
Verbruik van 1 op 10 vind ik erg hoog. Ik reed 1 op 10 toen mijn lambda dood was. Normaal 1 op 15 (GT injectie)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
@Joost
Ik heb ook onlangs een nieuwe geluids installatie ge installeerd. Maar ik zal de accu is en dynamo is door meten, (studeer elektrotechniek).
Maar ik geloof bijna niet dat het m dat is.
Ik heb toen ik de grote beurt heb gedaan (zo`n 4000KM geleden) de achterdemper dicht gezet met een hele goede alumium pasta, die lekte toen ook al. Pas sinds een week of 4, 5 lekt deze weer.
@grietje
Ik kan me herinneren dat ik toen na de grote beurt een paar taken 1 op 14 heb gereden maar ik dacht dat dat misschien door een enkel sutkjes (hoogstens 20 km) snelweg kwam.
@Ricardo
Het betreft inderdaad de pakking tussen het injectiehuis en het inlaat spruitstuk, zou ik eventuele valse lucht kunnen voelen?? Misschie dat door de vele km`s er iets meer spelling op is gekomen.
Ik heb toen de tijd van iemand een bestelnr gekregen voor deze pakking.
Ik kan zelf Citroën van Boxmeer (hier uit oss) wel bellen maar die reagerden toen best vaag, en die konden mij toen niet verder helpen. (magazijn man was op vakantie of zo).
Kan ik mijn lambda overbruggen of door lussen, en volgens mij heb ik er nog een liggen uit een 1.1 injectie uit 1991.
Kan ik deze gebruiken, mits de aansluiting het zelfde is ( aantal draden en soort stekker).
Ik heb ook onlangs een nieuwe geluids installatie ge installeerd. Maar ik zal de accu is en dynamo is door meten, (studeer elektrotechniek).
Maar ik geloof bijna niet dat het m dat is.
Ik heb toen ik de grote beurt heb gedaan (zo`n 4000KM geleden) de achterdemper dicht gezet met een hele goede alumium pasta, die lekte toen ook al. Pas sinds een week of 4, 5 lekt deze weer.
@grietje
Ik kan me herinneren dat ik toen na de grote beurt een paar taken 1 op 14 heb gereden maar ik dacht dat dat misschien door een enkel sutkjes (hoogstens 20 km) snelweg kwam.
@Ricardo
Het betreft inderdaad de pakking tussen het injectiehuis en het inlaat spruitstuk, zou ik eventuele valse lucht kunnen voelen?? Misschie dat door de vele km`s er iets meer spelling op is gekomen.
Ik heb toen de tijd van iemand een bestelnr gekregen voor deze pakking.
Ik kan zelf Citroën van Boxmeer (hier uit oss) wel bellen maar die reagerden toen best vaag, en die konden mij toen niet verder helpen. (magazijn man was op vakantie of zo).
Kan ik mijn lambda overbruggen of door lussen, en volgens mij heb ik er nog een liggen uit een 1.1 injectie uit 1991.
Kan ik deze gebruiken, mits de aansluiting het zelfde is ( aantal draden en soort stekker).
Voor wat betreft je inlaatpakking: de luchttoevoer wordt geregeld door de stand van je gasklep. De gaskleppositiesensor registreert deze stand en past daar de brandstofinspuiting op aan. Als je verderop in het traject, dus na de gasklep en voor de cylinders, nog een lek hebt, betekent dat dat er meer lucht in je cylinders komt, maar de brandstoftoevoer ongewijzigd blijft. Er ontstaat dan een niet goed uitgebalanceerd mengsel met als resultaat dat je lambdasonde andere waardes gaat registreren (je verbranding en dus je uitstoot verandert immers): gevolg is dat de computer weer gaat bijregelen enz. enz.... Hij komt dan een vicieuze cirkel terecht, waar je auto beroerd door gaat lopen. Het kan dus heel goed zijn dat daar je oorzaak ligt. Of je dat kunt voelen hangt van de mate van lekkage af denk ik. Soms kun je het wel horen sissen, maar ook dat hangt af van de grote van het lek denk ik. Ik heb over dit probleem wel eens iets gelezen op een of andere website, maar ik zou niet meer weten welke site dat was eerlijk gezegd.Jochem86 wrote:@Joost
@Ricardo
Het betreft inderdaad de pakking tussen het injectiehuis en het inlaat spruitstuk, zou ik eventuele valse lucht kunnen voelen?? Misschie dat door de vele km`s er iets meer spelling op is gekomen.
Ik heb toen de tijd van iemand een bestelnr gekregen voor deze pakking.
Ik kan zelf Citroën van Boxmeer (hier uit oss) wel bellen maar die reagerden toen best vaag, en die konden mij toen niet verder helpen. (magazijn man was op vakantie of zo).
Kan ik mijn lambda overbruggen of door lussen, en volgens mij heb ik er nog een liggen uit een 1.1 injectie uit 1991.
Kan ik deze gebruiken, mits de aansluiting het zelfde is ( aantal draden en soort stekker).
V.w.b. de lamdasonde: of je hem kan overbruggen weet ik eerlijk gezegd niet. Je kunt hem wel uitwisselen met een andere, als die dezelfde aansluitingen heeft. Volgens mij heb je 2-draads, 3-draads en 4-draads lamdbasondes, die volgens mij verder universeel zijn. Dus als het past, zou het moeten werken.
Succes!
valse lucht zou kunnen dus toch maar even wat pakking tussen stoppen. (vloeibaar voldoet ook best). Ook tussen je inlaatspruitstuk en je kop.
Als het gat in je uitlaat voor de lambda zit kan ie ook verkeerde waardes geven. waardoor hij veel meer benzine inspuit dan nodig. Als de lambdasensor stuk is gaat het manangment in noodloop.
Houd je olieverbruik in de gaten!
Als het gat in je uitlaat voor de lambda zit kan ie ook verkeerde waardes geven. waardoor hij veel meer benzine inspuit dan nodig. Als de lambdasensor stuk is gaat het manangment in noodloop.
Houd je olieverbruik in de gaten!
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Ja ik heb ook aan vloeibare pakking gedacht toen der tijd alleen iemand zei mij dat ik nooit vloeibare pakking aan de inlaat zijde van de motor mag gebruiken.
Ik Laat m binnenkort ff helemaal nakijken door een monteur/vriend die bij ons op de zaak altijd sleuteld.
Toch ben ik er wel benieuwd na.
Mocht er iemand nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag en houd jullie op de hoogte.
Ik Laat m binnenkort ff helemaal nakijken door een monteur/vriend die bij ons op de zaak altijd sleuteld.
Toch ben ik er wel benieuwd na.
Mocht er iemand nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag en houd jullie op de hoogte.
Je kan rustig vloeibare pakking gebruiken. Mocht er een beetje in de cilinder komen dan verbrand het gewoon. Het is een soort rubber dus je cilinderwanden beschadigen ook niet.
Aan de uitlaatzijde kan je het niet gebruiken want dan fikt het weg
Aan de uitlaatzijde kan je het niet gebruiken want dan fikt het weg
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
hiero hetzelfde probleem!! (GT injectie)
Dat verhoogde stationair lopen is al zolang ik hem heb en naarmate de auto warmer word loopt dat stationair toerental ook terug. Ook geen idee wat het is.
Maar heb sinds ongeveer een maandje ook dat als de motor nog koud is hij inhoud en bokt. Daarvoor nooit gehad
eenmaal echt warm is het compleet weg en rijdt ie verder lekker.
Heb idd ook een hoog verbruik voor een AX (1 op 10 / 1 op 11)
Ik houd het topic in de gaten en hoor het graag als je wat gevonden hebt.
massolz
Chiel
Dat verhoogde stationair lopen is al zolang ik hem heb en naarmate de auto warmer word loopt dat stationair toerental ook terug. Ook geen idee wat het is.
Maar heb sinds ongeveer een maandje ook dat als de motor nog koud is hij inhoud en bokt. Daarvoor nooit gehad
eenmaal echt warm is het compleet weg en rijdt ie verder lekker.
Heb idd ook een hoog verbruik voor een AX (1 op 10 / 1 op 11)
Ik houd het topic in de gaten en hoor het graag als je wat gevonden hebt.
massolz
Chiel