TGS nieuwe koppeling en nu een mechanisch geluid!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
TGS nieuwe koppeling en nu een mechanisch geluid!
Besten,
3 weken geleden bij mijn 1.4 TGS uit 1995 met 131.000km. een nieuwe koppelingsset laten monteren bij de vakgarage. Het druklager was kapot en nu weer heerlijk koppelen. Wel bij gasgeven vooral in 4e en 5e versnelling een snel tikkend geluid, bij gas los verdwijnt het meteen. Lijken mij de aandrijfassen als ik hier zo op het forum lees.
Maar dan sinds afgelopen zondag, bij zo'n 100 per uur op de snelweg van het ene op het andere moment een mechanisch, slijpend geluid. Alsof je over heel slecht asfalt rijdt. Bij gas los wordt het minder. Bij gas geven hoor je het. En als ik de koppeling intrap is het helemaal weg.
Bij de garage kunnen ze niets geks vinden. Vandaag weer de snelweg op, totaal niets te horen. Maar dan, net als zondag, na een minuut of 20 zet het weer op. Het komt aan de voorkant van de auto vandaan en klinkt heel beroerd. Koppeling intrappen en het is weer weg, zodra de koppeling aangrijpt klinkt het weer. Voor de reparatie van de koppeling had ik hier geen last van.
Ik ga maar weer terug, in de veronderstelling dat het of de aandrijfassen of de koppeling is. Het hele zwikkie is tenslotte los geweest.
Iemand ervaring mee of een idee?
Gr Elroy
3 weken geleden bij mijn 1.4 TGS uit 1995 met 131.000km. een nieuwe koppelingsset laten monteren bij de vakgarage. Het druklager was kapot en nu weer heerlijk koppelen. Wel bij gasgeven vooral in 4e en 5e versnelling een snel tikkend geluid, bij gas los verdwijnt het meteen. Lijken mij de aandrijfassen als ik hier zo op het forum lees.
Maar dan sinds afgelopen zondag, bij zo'n 100 per uur op de snelweg van het ene op het andere moment een mechanisch, slijpend geluid. Alsof je over heel slecht asfalt rijdt. Bij gas los wordt het minder. Bij gas geven hoor je het. En als ik de koppeling intrap is het helemaal weg.
Bij de garage kunnen ze niets geks vinden. Vandaag weer de snelweg op, totaal niets te horen. Maar dan, net als zondag, na een minuut of 20 zet het weer op. Het komt aan de voorkant van de auto vandaan en klinkt heel beroerd. Koppeling intrappen en het is weer weg, zodra de koppeling aangrijpt klinkt het weer. Voor de reparatie van de koppeling had ik hier geen last van.
Ik ga maar weer terug, in de veronderstelling dat het of de aandrijfassen of de koppeling is. Het hele zwikkie is tenslotte los geweest.
Iemand ervaring mee of een idee?
Gr Elroy
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB
Nee, aandrijfassen lijken het mij ook niet. En de wielbouten, tja, je kunt niets uitsluiten.
Maar:
- Het duurt een minuut of 20. Dus dan zet iets uit of wordt iets warm, zou je denken?
- Koppeling in en het is weg. Een of ander lager of zo?
Ben erg mega benieuwd wat het kan zijn!
Maar:
- Het duurt een minuut of 20. Dus dan zet iets uit of wordt iets warm, zou je denken?
- Koppeling in en het is weg. Een of ander lager of zo?
Ben erg mega benieuwd wat het kan zijn!
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB
Vanavond naar huis gereden en eens goed geanalyseerd. Het MOET de koppeling zijn. Na 10 km opeens weer het geluid. Het klinkt kreunend, alsof je een grote zware deur open doet. De toonhoogte van het geluid veranderd iets bij meer of minder gas geven.
Als in de koppeling tijdens het rijden intrap is het dus meteen weg en als ik deze vervolgens ook maar ietsjes laat aangrijpen klinkt onmiddellijk het geluid weer. Druklager of zo ja...
Gaat morgen dus mooi weer terug naar de garage, ik laat een monteur wel meerijden. Neem aan dat er toch garantie op zo'n reparatie zit (3 weken geleden nieuwe koppeling laten monteren) ?
Als in de koppeling tijdens het rijden intrap is het dus meteen weg en als ik deze vervolgens ook maar ietsjes laat aangrijpen klinkt onmiddellijk het geluid weer. Druklager of zo ja...
Gaat morgen dus mooi weer terug naar de garage, ik laat een monteur wel meerijden. Neem aan dat er toch garantie op zo'n reparatie zit (3 weken geleden nieuwe koppeling laten monteren) ?
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB
Een vinger van de drukgroep bedoel je, zou niet mogen, ik lees dat er een koppelingsset ingegaan in, dus plaat, drukgroep en druklager.B_iks wrote:Misschien een van de 'vingers' van het druklager?
Het kan zijn dat er in het setje dat gemonteerd is, een verkeerd druklager zat, pas nog gezien bij een BX.
Als de monteur niet heeft opgelet en het blind heeft gemonteerd, dan kan dit een mogelijke oorzaak zijn.
Ik zou de aandrijfassen toch niet uitsluiten, stel dat het wel zo is, dan is de logische verklaring dat het geluid weg is als je de koppeling intrap, omdat de aandrijving dan wegvalt. Ik heb namelijk ook zoiets gehad met mijn ZX, het gaf vreemd genoeg geen vreemde geluiden in de bochten, enkel op de snelweg.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Besten,
Vanmorgen naar de betreffende garage geweest en na 2 proefritjes waar het geluid echt niet normaal was, was de conclusie: het komt uit het differentieel. Een ruilbak zou de optie zijn. Domme pech en het had niets met de koppelings-reparatie te maken.
Maar dat ging me even te snel. Ik snap best dat bij het vervangen van de koppeling de assen er uit gaan en de bak er alleen maar af gaat. Je sloopt dus niet zomaar het differentieel.
Nog even de klachten:
- Bij gasgeven, voornamelijk op wat hogere snelheid een ritmisch gebonk bij de assen vandaan, alsof ze heen en weer zwiepen.
- Een hard kreunend, slijpend geluid wat iets in toonhoogte veranderd bij meer of minder gas en zo goed als verdwijnt bij koppeling intrappen.
Ze hadden de keerringen overigens niet vervangen. En dus wel drie dagen lekkage gehad op straat. Zouden de assen soms droog lopen nu? Dat in drie weken een homokineet opeens zo versleten is dat je niet normaal meer kunt rijden is me ook te dol. Daarbij denk ik: een homokineet hoor je juist in bochten, daar het scharniert. Mijn klachten uiten zich in rechte lijn.
Voor een second opinion naar de Citroën-garage, waar een monteur me zei dat het beslist niet de bak was maar een aandrijfas. Na een paar bochtjes was het geluid namelijk iedere keer steeds even weg. Daarnaast dus iedere keer dat bonkende geluid. Ik zou bijna denken dat de as krom is of niet lekker meedraaid. Hij adviseerde onder de ashoezen (die er perfect uit zien) even goed vet te stoppen.
Pfff, weet het even niet meer. Kan iemand niet even mee luisteren een keertje? Woon in Assendelft (iets boven Zaandam).
gr Elroy
Vanmorgen naar de betreffende garage geweest en na 2 proefritjes waar het geluid echt niet normaal was, was de conclusie: het komt uit het differentieel. Een ruilbak zou de optie zijn. Domme pech en het had niets met de koppelings-reparatie te maken.
Maar dat ging me even te snel. Ik snap best dat bij het vervangen van de koppeling de assen er uit gaan en de bak er alleen maar af gaat. Je sloopt dus niet zomaar het differentieel.
Nog even de klachten:
- Bij gasgeven, voornamelijk op wat hogere snelheid een ritmisch gebonk bij de assen vandaan, alsof ze heen en weer zwiepen.
- Een hard kreunend, slijpend geluid wat iets in toonhoogte veranderd bij meer of minder gas en zo goed als verdwijnt bij koppeling intrappen.
Ze hadden de keerringen overigens niet vervangen. En dus wel drie dagen lekkage gehad op straat. Zouden de assen soms droog lopen nu? Dat in drie weken een homokineet opeens zo versleten is dat je niet normaal meer kunt rijden is me ook te dol. Daarbij denk ik: een homokineet hoor je juist in bochten, daar het scharniert. Mijn klachten uiten zich in rechte lijn.
Voor een second opinion naar de Citroën-garage, waar een monteur me zei dat het beslist niet de bak was maar een aandrijfas. Na een paar bochtjes was het geluid namelijk iedere keer steeds even weg. Daarnaast dus iedere keer dat bonkende geluid. Ik zou bijna denken dat de as krom is of niet lekker meedraaid. Hij adviseerde onder de ashoezen (die er perfect uit zien) even goed vet te stoppen.
Pfff, weet het even niet meer. Kan iemand niet even mee luisteren een keertje? Woon in Assendelft (iets boven Zaandam).
gr Elroy
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB
ho, keerringen vervangen heeft opzich niets met homokineet te maken! Het smeervet wat de homokineet van de aandrijfassen smeert zit inde ashoesen, de keeringen zitten in je Vbak. Opzich 3 dagen lekkage staat de V bak nog niet droog van...Elroy wrote: Ze hadden de keerringen overigens niet vervangen. En dus wel drie dagen lekkage gehad op straat. Zouden de assen soms droog lopen nu? Dat in drie weken een homokineet opeens zo versleten is dat je niet normaal meer kunt rijden is me ook te dol. Daarbij denk ik: een homokineet hoor je juist in bochten, daar het scharniert. Mijn klachten uiten zich in rechte lijn.
aandrijfas geluid gaat niet weg bij koppeling intrappen. Logisch opzich, want die blijven gewoon draaien alleen over het differentieel....
Edit op laatste: Laat ik het zo zeggen, ik heb 1 auto met echt VERSCHRIKKELIJK slechte aandrijfassen, en ik kan koppeling intrappen wat ik wil (of gas geven/los laten) het blijft! het is wel zo dat als ik uit een bocht kom en gas geef het erger word omdat ie dan onder een hoek moet draaien, maar als ik dan mn koppeling trapt blijft ie kloinken totdat ie lang genoeg rechtuit heeft gereden. (en momenteel doet ie het ook rechtdoor)
Is het niet een versnelling die beschadigt is oid? Wiellager ofzo is naar mijn idee veelste veel naar het wiel gezocht aangezien het weg is als je koppelt, zou ik het bijna zeker wel zoeken in de V bak/koppeling
Alles naar het wiel toe blijft draaien ook als je koppelt, dus het is niet logisch als het daar zit als het geluid weg is, of je aandrijfas moet ergens tegenaan aan lopen ofzo....
Alles naar het wiel toe blijft draaien ook als je koppelt, dus het is niet logisch als het daar zit als het geluid weg is, of je aandrijfas moet ergens tegenaan aan lopen ofzo....
Zo zat ik vanmiddag ook met een collega te praten. Waar ik al bang voor was, zou het dan toch in de bak zitten?
Kan het ruw monteren van de assen geen effect hebben gehad?
Maar dat verklaar naar mijn idee nog steeds niet het snelle bonken tijdens gas geven. Bij gas los stopt dat ook meteen. Dat lijkt me toch niet iets wat uit je bak komt.
Kan het ruw monteren van de assen geen effect hebben gehad?
Maar dat verklaar naar mijn idee nog steeds niet het snelle bonken tijdens gas geven. Bij gas los stopt dat ook meteen. Dat lijkt me toch niet iets wat uit je bak komt.
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB
boinken tijdens gasgeven kan best een aandrijfas zijn. Als je wilt weten hoe dat klinkt (en voelt als ie ver heen is) moet je is een rondje met mij mee rijdenElroy wrote:Zo zat ik vanmiddag ook met een collega te praten. Waar ik al bang voor was, zou het dan toch in de bak zitten?
Kan het ruw monteren van de assen geen effect hebben gehad?
Maar dat verklaar naar mijn idee nog steeds niet het snelle bonken tijdens gas geven. Bij gas los stopt dat ook meteen. Dat lijkt me toch niet iets wat uit je bak komt.
Ik kan me niet voorstellen dat je met ruw monteren je bak sloopt, maar zal ook niets beweren. Alles kan uiteindelijk...
1.4 GT uit welk bouwjaar?
Volgens mij kan het allemaal wel (weet niet zeker hoe het zit met alu en gietijzeren onderblokken..), alleen heb je kans dat de verhoudingen anders zijn. Maar dat is niet zon ramp, je zal miss even merken dat de auto andere toeren draait in versnellingen, maar een groot verschil is het volgens mij nooit.
Ennuhhh, kom maar langs
Die grijze is op het moment wel weer echt erg met die aandrijfassen
tis gewoon eng aan het worden (hij word ook niet meer gebruikt totdat wel geld hebben voor nieuwe)
Volgens mij kan het allemaal wel (weet niet zeker hoe het zit met alu en gietijzeren onderblokken..), alleen heb je kans dat de verhoudingen anders zijn. Maar dat is niet zon ramp, je zal miss even merken dat de auto andere toeren draait in versnellingen, maar een groot verschil is het volgens mij nooit.
Ennuhhh, kom maar langs
Die grijze is op het moment wel weer echt erg met die aandrijfassen
tis gewoon eng aan het worden (hij word ook niet meer gebruikt totdat wel geld hebben voor nieuwe)
Misschien al bekend hier, het speciale adres voor aandrijfassen voor Franse auto's.
Automaterialen M. van de Woude in Barendrecht.
Bij inlevering van je oude as (zit statiegeld op) kost een gereviseerde voor een AX c.a. €75, as zit netjes in een doos met nieuwe kroonmoer.
Automaterialen M. van de Woude in Barendrecht.
Bij inlevering van je oude as (zit statiegeld op) kost een gereviseerde voor een AX c.a. €75, as zit netjes in een doos met nieuwe kroonmoer.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
@grietje: die bak is van een GT uit 1991. Volgens de adverteerder past ie.
@ZX: dank je voor de tip. Zelf heb ik ook een goed adresje gevonden: http://www.iddstechnique.nl/ waar een setje gloednieuwe assen 148 euro kosten. En nog 50 euro statiegeld voor je oude assen!
Ze zijn PSA gespecialiseerd en leveren echt alles!
@ZX: dank je voor de tip. Zelf heb ik ook een goed adresje gevonden: http://www.iddstechnique.nl/ waar een setje gloednieuwe assen 148 euro kosten. En nog 50 euro statiegeld voor je oude assen!
Ze zijn PSA gespecialiseerd en leveren echt alles!
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB
Misshien zal het raar in iedereen ze oren klinken heb dit euvel ook gehad als de auto een keer opgekrikt is geweest hoor je ze een tijdje niet.... misschien is die bij de garage uitgeveert geweest maar het zou goed kunnen als je hem opkrikt worde de as weer gesmeert om het maar zo te zeggen heb dit al diverse keren meegemaakt...
probeer het is auto even opkrikken l+r en dan kijken of het weer even over is!
Mvg Remco
probeer het is auto even opkrikken l+r en dan kijken of het weer even over is!
Mvg Remco
Groetjes:)
Bedankt Remco,remcotje wrote:Misshien zal het raar in iedereen ze oren klinken heb dit euvel ook gehad als de auto een keer opgekrikt is geweest hoor je ze een tijdje niet.... misschien is die bij de garage uitgeveert geweest maar het zou goed kunnen als je hem opkrikt worde de as weer gesmeert om het maar zo te zeggen heb dit al diverse keren meegemaakt...
Je weet maar nooit. Ik zal het proberen.
gr Elroy
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB