Ontluchtingsnippel eruit krijgen...?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ontluchtingsnippel eruit krijgen...?
Ik heb vandaag mn blokken en schijven vervangen, dat ging allemaal gesmeerd! Wat ik ook graag nog wilde doen, was even de remvloeistof verversen. Toen kwam ik erachter dat ik voor een kapotte ontluchtingsnippel heb. Dit was dus al zo toen ik em kocht. Nu had ik gelezen over een tooltje met tegengestelde schroefdraad waarmee je een dergelijke nippel eruit kunt krijgen, heeft iemand die toevallig voor me liggen en een dagje te leen (of is zoiets mega goedkoop?). Ik woon in rotterdam..
tnx alvast! gr buks
ps mn pedaal voelt nu wat sponzig aan, dit schijnt redelijk normaal te zijn als je nieuwe blokken en schijven hebt toch? (hydrauliek is niet open geweest dus tis geen lucht erbij ofzo) Hoe lang zou dit zo kunnen blijven?
tnx alvast! gr buks
ps mn pedaal voelt nu wat sponzig aan, dit schijnt redelijk normaal te zijn als je nieuwe blokken en schijven hebt toch? (hydrauliek is niet open geweest dus tis geen lucht erbij ofzo) Hoe lang zou dit zo kunnen blijven?
Je kunt er een moer op lassen. Passend moertje zoeken en aan de binnenkant aantikken zodat het moertje met het 'stompje' wordt verbonden. Door de warmte komt het draadstompje sowieso meestal al wat losser te zitten. Denk wel eraan om je accu af te koppelen. Nog beter is om hele remklauw los te nemen. Dat last ook nog eens wat makkelijker
Linkse tappen breken meestal gewoon af, dus dan heb je nog niks. Je bent alleen weer wat geld armer.
Oja, en monteer de nieuwe nippel met een beetje kopervet aan de schroefdraad. Voorkomt dat je in de toekomst weer hetzelfde probleem hebt.
Linkse tappen breken meestal gewoon af, dus dan heb je nog niks. Je bent alleen weer wat geld armer.
Oja, en monteer de nieuwe nippel met een beetje kopervet aan de schroefdraad. Voorkomt dat je in de toekomst weer hetzelfde probleem hebt.
Kruipolie gaat niet werken. Da's vooral glad, maar heeft geen uitwerking op de roest. Je kunt veel beter WD-40 gebruiken. Dat weekt lekker in.
(Hoewel de ervaring leert dat dat op zich eigenlijk bijna nooit zinvol resultaat geeft bij remvloeistof-ontluchtingsnippeltjes. )
(Hoewel de ervaring leert dat dat op zich eigenlijk bijna nooit zinvol resultaat geeft bij remvloeistof-ontluchtingsnippeltjes. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik zei dat een linkse tap meestal afbreekt. Daar had jij het ook over in je startpost, want "tooltje met tegengestelde schroefdraad" = linkse tap.Buks wrote:klinkt goed, maar ik kan niet lassen. Wat bedoel je met dat zo'n stompje afbreekt meestal? Als je em erin tapt zou het toch moeten werken? (voorbewerken met kruipolie ofcourse)
Zoals al genoemd is het laten inweken van WD40 een goed begin.
Dat stukje draadeind wat nog vast erin zit....daar kun je in het midden een klein Torx-bitje in proberen te rammen en zo proberen genoeg grip te krijgen om het los te kunnen draaien. Dat wil ook nog wel eens werken.
Nee, wat je normaal doet met linkse tap om iets eruit te halen is het volgende: Je boort een gaatje in dat restje van de nippel dat erin zit (gaatje is kleiner dan de schroefdraad in de klauw, want je wilt die schroefdraad niet beschadigen, daar moet nl. weer een nieuwe nippel ingedraaid kunnen worden). Dan draai je de linkse tap er linksom in dat gaatje. Op een gegeven moment draait dat ding zich vast en gaat als het goed is dat stukje nippel meedraaien. Aangezien je linksom aan het draaien bent, komt dat stukje nippel er dus uit.Buks wrote:Ja ik snapte dat we het over hetzelfde hadden, wat ik niet helemaal snapte was wat er dan precies afbreekt? Sloop je dan je versgedraaide schroefdraad of gaat zo'n tap zelf kapot?? Das wel handig om te weten, want zodra ik ga tappen en het zou mis gaan, dan is mn remsysteem lek volgens mij toch ?
Wat vaak gebeurt is dat je die linkse tap op een gegeven moment zich vastdraait en je dan zoveel kracht moet zetten dat de tap afbreekt. Dan zit er dus een stuk tap van heel hard staal in de weg en is het vervolgens nog moeilijker om dat stukje nippel er op een andere manier uit te krijgen.
Dus bij voorkeur niet met een linkse tap gaan proberen. Doe eerst maar met dat torx bitje.......en anders toch maar door iemand een moertje op laten lassen.
Heb ik ook gehad rechts achter!! Oplossing?? Vervangen!! Niet duur, veel plezier!!
Zou ik zeker doen als het niet wil lukken. Ik kreeg de nippel namelijk ook niet los, de monteur in de garage probeerde ook even en KNAP!! afgeproken. Lassen? Geprobeerd!! Geen succes! Linkse Tap? Nee, ook niet! Vervangen?? Ja in een keer goed!! Kopervet er tussen en ik krijg ze iedere keer weer los!!
Extra TIP, vervang direct al je nippels!! Ze zijn erg kwetsbaar!! Als je ze nu allemaal vervangt, ben jij er voor altijd vanaf!
Zou ik zeker doen als het niet wil lukken. Ik kreeg de nippel namelijk ook niet los, de monteur in de garage probeerde ook even en KNAP!! afgeproken. Lassen? Geprobeerd!! Geen succes! Linkse Tap? Nee, ook niet! Vervangen?? Ja in een keer goed!! Kopervet er tussen en ik krijg ze iedere keer weer los!!
Extra TIP, vervang direct al je nippels!! Ze zijn erg kwetsbaar!! Als je ze nu allemaal vervangt, ben jij er voor altijd vanaf!
bennie heeft het over de remcilinders achter en jij over de ontluchtingsnippel op de klauw. (zoals geschreven voor)
Achter zou ik ook niet te moeilijk doen en een ander cilindertje erop drukken.
Voor is dramatischer zoals hierboven al beschreven en mijn autoonderdelenhandelaar en ik hebben nog een date om dat grapje uit te gaan zoeken.
Hij zegt goed warm stoken voor vast zittende nippels, in jou geval zou ik proberen een soort sleufje erin te maken waar je een schroevendraaier in kan zetten.
Achter zou ik ook niet te moeilijk doen en een ander cilindertje erop drukken.
Voor is dramatischer zoals hierboven al beschreven en mijn autoonderdelenhandelaar en ik hebben nog een date om dat grapje uit te gaan zoeken.
Hij zegt goed warm stoken voor vast zittende nippels, in jou geval zou ik proberen een soort sleufje erin te maken waar je een schroevendraaier in kan zetten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
id en dan een slagschroevendraaier gebruiken. met de hand lukt het toch nooit en draai je het gewoon weer kapot.. Joost kijk je uit met GOED warmstoken. tis maar alu he.Joost wrote: in jou geval zou ik proberen een soort sleufje erin te maken waar je een schroevendraaier in kan zetten.
Daarnaast nippel nooit losdraaien maar sleuteltje erop en zachtjes tikken met een hamer totdat hij draait.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.