Olieverbruik, hoe te chekken waar 't lekt?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Olieverbruik, hoe te chekken waar 't lekt?
De titel zegt het al: mijn AX GTI gebruikt de laatste tijd best wel wat olie. De vraag is nu of het langs de klepseals lekt, of langs de olieschraapveren. De compressie heb ik laatst gemeten en die was nagenoeg perfect; mooie meevaller na 180.000 km. Maar dus... hoe te controleren waar het lekt?
Ik hoor het graag, groeten, Sietse!!
Ik hoor het graag, groeten, Sietse!!
vrouwen antwoord:
als het bij de klepseals lekt komt het je ontbrandingscompartiment in en ontsteekt hij dus olie, wat -erg- veel blauwe rook geeft.
zuigerveren wist ik niet, maar er word mij verteld dat je compressie dan meestal suckt en de olie alle gaatjes uitkomt (pakkingen e.d.) Dus dan zou het duidelijk aan de buitenkant moeten weglopen
als het bij de klepseals lekt komt het je ontbrandingscompartiment in en ontsteekt hij dus olie, wat -erg- veel blauwe rook geeft.
zuigerveren wist ik niet, maar er word mij verteld dat je compressie dan meestal suckt en de olie alle gaatjes uitkomt (pakkingen e.d.) Dus dan zou het duidelijk aan de buitenkant moeten weglopen
Slechte zuigerveren dan rookt ie altijd wel (hoe slechter de veren, hoe beter je het ziet). Als zuigerveren echt slecht zouden zijn, zou de compressie ook niet echt goed meer zijn.
Bij slechte klepseals zie je een pluimpje ontstaan bij gas los, dus bij overschakelen bijvoorbeeld. Dit is een vaak voorkomende kwaal, dus waarschijnlijk is het dat.
Dat blauw pluimen kun je het beste testen als er iemand achter je gaat rijden.
Bij slechte klepseals zie je een pluimpje ontstaan bij gas los, dus bij overschakelen bijvoorbeeld. Dit is een vaak voorkomende kwaal, dus waarschijnlijk is het dat.
Dat blauw pluimen kun je het beste testen als er iemand achter je gaat rijden.
waarschijnlijk een oude duitse kettingroker..
weet je zeker dat het blauw is stefan?
ik heb wellus geleerd dat als de rook alleen bij het starten is, het dan meestal ook de klepseals zijn.. die lekken dan tijdens het stilstaan een beetje door en die olie komt dus bij het starten vrij
overigens;
zweet het blok zichtbaar? oftuwel, is er uitwendige olielekkage?
dingen die vaak lek gaan;
-carterpakking
-krukaskeerringen
-klepseals
zuigerveren mag eignelijk alleen bij hoge kmstanden en is meestal te zien ana een verhoogde carterdruk (olie komt er dan dus uit de peilstok en meer uit de carterventilatie e.d.)
weet je zeker dat het blauw is stefan?
ik heb wellus geleerd dat als de rook alleen bij het starten is, het dan meestal ook de klepseals zijn.. die lekken dan tijdens het stilstaan een beetje door en die olie komt dus bij het starten vrij
overigens;
zweet het blok zichtbaar? oftuwel, is er uitwendige olielekkage?
dingen die vaak lek gaan;
-carterpakking
-krukaskeerringen
-klepseals
zuigerveren mag eignelijk alleen bij hoge kmstanden en is meestal te zien ana een verhoogde carterdruk (olie komt er dan dus uit de peilstok en meer uit de carterventilatie e.d.)
Ben toevallig bij een koprevisiebedrijf geweest van de week, en die gaven ook al aan dat het 9 van de 10 keer lekkende klepseals zijn. Die van mij rookt ook als ik weet niet wat bij een koude start (vraag maar aan die mensen die in oktober ook in Nieuwegein waren en daarna bijna met ademhalingsproblemen moesten worden opgenomen ). Ik laat van mijn nieuwe kop dan ook gelijk de klepseals doen. Weet ik zeker dat het goed is.
Het schijnt met het goede gereedschap wel zelf te doen te zijn, naar wat ik ervan heb gehoord tenminste. Ik wilde het eigenlijk ook zelf doen, maar denk dat ik het toch maar laat doen.Sietse wrote:Okee, wat ik hier uit de meeste posts opmaak is dat het hoogstwaarschijnlijk de klepseals "zum kloten" zullen zijn.
Tijd voor een koprevisie... Is dat zelf te doen? Iemand ervaring mee??? En wat kost dat als je dat laat doen?
Hoor het graag, groeten, Sietse.
Een koprevisie zou hier in Den Helder ongeveer tussen de 100 en 300 euro gaan kosten, afhankelijk van wat er allemaal noodzakelijk zou zijn. Het vooronderzoek om te bekijken wat er moet gebeuren zou hier zo'n 30 euro kosten dus. Wil er binnenkort zelf mijn cylinderkop even naartoe brengen om te kijken wat het me gaat kosten.
Idd ook een flink olieverbruik (bij het starten gigantische blauwe rookwolken en tijdens het rijden een continue stank van verbrande olie), maar ook een licht waterverbruik, mogelijk daarbij dus een lekkende koppakking, hoewel dat na anti-leak zo goed als over is.
Maar ik heb dus, mede omdat ik mijn auto zo lang mogelijk rijdend wil houden, een andere cylinderkop van iemand overgenomen. Die wil ik laten nakijken en eventueel reviseren, en dan monteer ik hem in mijn auto.
Maaruh, zit jij toevallig ook op de Nieuwe Haven? Ik ook namelijk! Welliswaar als nukubu, maar toch!
Maar ik heb dus, mede omdat ik mijn auto zo lang mogelijk rijdend wil houden, een andere cylinderkop van iemand overgenomen. Die wil ik laten nakijken en eventueel reviseren, en dan monteer ik hem in mijn auto.
Maaruh, zit jij toevallig ook op de Nieuwe Haven? Ik ook namelijk! Welliswaar als nukubu, maar toch!