Scheve slijtage achterbanden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Scheve slijtage achterbanden

Post by keizg »

Ik ben in het bezit van een AX 1.4I GT waarvan de achterbanden schuin afslijten aan de binnenkant, daarbij ook nog dat er een soort vlakjes op de banden ontstaan waardoor de banden niet meer rond zijn.
Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
AX 1.4i GT te koop

AXClub
Total admin
Total admin
Posts: 437
Joined: SatJun07, 2003 3:04:50 PM

Post by AXClub »

kromme achteras of versleten wiellagers

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

of gewoon slechte banden bij onze auto was er een vlak schuinoverdwars over de band gesleten terwijl het wel gewoon michelin banden waren, nu hebben we er andere banden op gezet en het is over, de garage zij dat ze het wel vaker hadden meegemaakt, gewoon slecht kanvas in de band waardoor hij op die plekken iets meer opbolde en daar uitsleet. Het kan bij jouw mischien ook wat anders zijn hoor maar dat was bij ons
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Bij een BX zou ik zeggen versleten draagarmlagers, maar ik weet niet of dat voor een ax ook opgaat.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Heeft een BX achter (gelagerde) onafhankelijke wielophanging?? Cool :D

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

Ja, ik zat zelf ook te denken aan de draagarmlagers of wiellagers, maar de lagers maken geen lawaai, draaien soepel, en er is geen waarneembare speling. Een kromme achteras speelt ook nog door mijn hoofd.
Om de banden uit te sluiten, heb ik nu de achterwielen verwisseld met de voorwielen, en maar ff afwachten deze banden hetzelfde slijtagebeeld gaan geven.
Anders misschien toch maar ff langs de sloop, voor 50 euri's kan ik een andere achteras halen! en dan maar hopen dat die wel goed is.
AX 1.4i GT te koop

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

draagarmlagers kun je ook zien. Dan zouden je wielen overdreven naar binnen moeten staan. Zo dus; /--\
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Oude axjes hebben wel eens de neiging om een beetje door hun achterwielen heen te zakken. De platte kantjes kunnen meerder oorzaken hebben maar het kan liggen uit slecht uitbalanceren dempers die gaat zijn en ga zo maar door.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

menmulder wrote:of gewoon slechte banden bij onze auto was er een vlak schuinoverdwars over de band gesleten terwijl het wel gewoon michelin banden waren, nu hebben we er andere banden op gezet en het is over, de garage zij dat ze het wel vaker hadden meegemaakt, gewoon slecht kanvas in de band waardoor hij op die plekken iets meer opbolde en daar uitsleet. Het kan bij jouw mischien ook wat anders zijn hoor maar dat was bij ons


De oorzaak lag waarschijnlijk toch bij de banden.
Er zaten veel te brede ( 175 / 55) banden op de standaard lichtmetalen velgen, standaard hoort er 165 / 60 onder te zitten.
Ik rijd nu intussen twee jaar met nieuwe banden in de orginele maat en geen problemen met schuin afslijten meer.
AX 1.4i GT te koop

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

:) Zo, Knap dat je na ruim 2 jaar nog aan dit topic denkt en hem terug vind.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bluecalou
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 119
Joined: SatMay05, 2007 8:53:53 AM
Location: helmond

Post by bluecalou »

Mark wrote::) Zo, Knap dat je na ruim 2 jaar nog aan dit topic denkt en hem terug vind.


Ik dacht ook al "ik zie allemaal namen van mensen die ik helemaal niet ken?"
Even verder (en beter :wink: ) kijken...toen wist waarom...was topic van 2 jaar geleden ...
Image

Post Reply