Storingscode 41, wie helpt?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Storingscode 41, wie helpt?
Goedemorgen,
Mijn vriendin is de trotse bezitter van een AX 1.1i First.
Van t weekend sloeg dr auto op de snelweg ineens af, acculampje ging branden en hij stopte ermee. Starte daarna wel direct weer.
Heb van t weekend even de bougies schoongemaakt (waren nogal wit aangeslagen) maar het probleem blijft zich voor doen. Doordat hij wel weer start lijkt mij persoonlijk dat het probleem niet in de accu/dynamo zit maar wellicht in benzinetoevoer (auto slaat soms ook af na net gestart te hebben) .
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!
Groet
Remco
Mijn vriendin is de trotse bezitter van een AX 1.1i First.
Van t weekend sloeg dr auto op de snelweg ineens af, acculampje ging branden en hij stopte ermee. Starte daarna wel direct weer.
Heb van t weekend even de bougies schoongemaakt (waren nogal wit aangeslagen) maar het probleem blijft zich voor doen. Doordat hij wel weer start lijkt mij persoonlijk dat het probleem niet in de accu/dynamo zit maar wellicht in benzinetoevoer (auto slaat soms ook af na net gestart te hebben) .
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!
Groet
Remco
Last edited by Remco3112 on WedOct31, 2007 6:07:06 PM, edited 2 times in total.
Welkom! Laat je vriendin zich ook als lid aanmelden, die heeft de AX...
1.1i dus. Je acculampje hoort te gaan branden als de motor afslaat.
En verder? Alle beurtjes netjes op tijd gegeven? Bouwjaar, kmstand? Klachten bij koude of warme motor, droog of vochtig weer, als je over een hobbel rijdt, of helemaal willekeurig? Gaat het lampje van het motormanagement aan? Hoe valt-ie stil? Paar keer hikken, of bijna geruisloos? Et cetera.
Anders blijft het voor ons ook een potje raden, leuk, leerzaam, maar je verhelpt je storing er niet snel mee.
Opties zijn, bijvoorbeeld, slechte massa van je brandstofpomp, versleten brandstofpomp, verdelerkap of bougiekabels, gare ontstekingsmodule of zomaar ergens een stekker met een slecht contactje of een lastig op te speuren draadbreuk.
En zo kunnen we een hele lange lijst verzinnen. Hoe meer jij kunt vertellen, hoe meer van de lijst af te strepen is. Hopelijk hou je dan een paar makkelijk te controleren/verhelpen punten over! Meestal is het wel iets simpels.
1.1i dus. Je acculampje hoort te gaan branden als de motor afslaat.
En verder? Alle beurtjes netjes op tijd gegeven? Bouwjaar, kmstand? Klachten bij koude of warme motor, droog of vochtig weer, als je over een hobbel rijdt, of helemaal willekeurig? Gaat het lampje van het motormanagement aan? Hoe valt-ie stil? Paar keer hikken, of bijna geruisloos? Et cetera.
Anders blijft het voor ons ook een potje raden, leuk, leerzaam, maar je verhelpt je storing er niet snel mee.
Opties zijn, bijvoorbeeld, slechte massa van je brandstofpomp, versleten brandstofpomp, verdelerkap of bougiekabels, gare ontstekingsmodule of zomaar ergens een stekker met een slecht contactje of een lastig op te speuren draadbreuk.
En zo kunnen we een hele lange lijst verzinnen. Hoe meer jij kunt vertellen, hoe meer van de lijst af te strepen is. Hopelijk hou je dan een paar makkelijk te controleren/verhelpen punten over! Meestal is het wel iets simpels.
hoii nou hier de vriendin dus het acculampje is allereerst een keer gaan branden toen ik in een bbocht reed op de snelweg, toen viel de motor niet uit. dus ik ben doorgereden. Later op de snelweg reed ik iets langzamer door drukte en toen viel de motor dus wel ineens uit. Dat was afgelopen vrijdag. Zaterdag toen dus de bougies schoongemaakt en toen leek t allemaal weer goed te werken.
Maar vandaag tijdens het rijden viel hij weer bijna uit hij gaat dan haperen. Maar als ik de koppeling in trap gaat het acculampje weer gewoon uit en als ik dan weer gas gaat t weer haperen, uiteindelijk kon ik gewoon doorrijden.
De klachten zijn volgens mij niet afhankelijk van koud/warm/vochtig weer etc. en ik ben niet over een hobbel heengereden kort ervoor.
Mijn ax komt uit 1992, de kilometerstand is nu 138800 ongeveer, hij wordt onderhouden door de vader van mijn vriend en is pas nog APK gekeurd. Ik heb hem zelf nu ruim een jaar, en degene die hem voor mij had heeft de ax altijd voor beurten naar de garage gestuurd (heb ik ook de bonnen van ontvangen).
De eerste keer dat het acculampje ging branden toen merkte ik er verder eigenlijk niks van hij ging niet schokken ofzo. Vandaag ging hij echter wel schokken.
En t is alleen het acculampje dat aangaat, verder niets. ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
groeten remy
Maar vandaag tijdens het rijden viel hij weer bijna uit hij gaat dan haperen. Maar als ik de koppeling in trap gaat het acculampje weer gewoon uit en als ik dan weer gas gaat t weer haperen, uiteindelijk kon ik gewoon doorrijden.
De klachten zijn volgens mij niet afhankelijk van koud/warm/vochtig weer etc. en ik ben niet over een hobbel heengereden kort ervoor.
Mijn ax komt uit 1992, de kilometerstand is nu 138800 ongeveer, hij wordt onderhouden door de vader van mijn vriend en is pas nog APK gekeurd. Ik heb hem zelf nu ruim een jaar, en degene die hem voor mij had heeft de ax altijd voor beurten naar de garage gestuurd (heb ik ook de bonnen van ontvangen).
De eerste keer dat het acculampje ging branden toen merkte ik er verder eigenlijk niks van hij ging niet schokken ofzo. Vandaag ging hij echter wel schokken.
En t is alleen het acculampje dat aangaat, verder niets. ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
groeten remy
Ook welkom!
Start-ie wel altijd vlot? Brandt je motormanagementlampje wel als je de auto op contact zet, en dooft het binnen een paar seconden na starten (da's de controle)?
Kijk in ieder geval eens naar de verdelerkap (heeft schoonpa dat wellicht al gedaan?). Als die van binnen vochtig/gecorrodeerd is, goed schoonmaken. Bij flinke slijtage van de contactpunten of de rotor: vervangen. Plaatjes kan je hier op het forum wel vinden. Roodbruin of zwart bekertje dat vlakbij de accu tegen het motorblok zit gebout (twee boutjes) pal onder de bobine, de bougiekabels zitten eraan vastgeklikt. Een nieuwe kost niet zoveel, eurootje of 25-30, inclusief de rotor in de kap. Als je vervangt, dan is beide vervangen raadzaam, en let op dat je de bougiekabels op de juiste posities aansluit.
Ook de bougiekabels zelf goed controleren. Scheurtjes in de mantels en zo is niet goed. Indien nodig vervangen, kost je ook geen kapitalen.
In het slechtste geval heb je dit vast uitgesloten, in het beste geval rij je weer.
Start-ie wel altijd vlot? Brandt je motormanagementlampje wel als je de auto op contact zet, en dooft het binnen een paar seconden na starten (da's de controle)?
Kijk in ieder geval eens naar de verdelerkap (heeft schoonpa dat wellicht al gedaan?). Als die van binnen vochtig/gecorrodeerd is, goed schoonmaken. Bij flinke slijtage van de contactpunten of de rotor: vervangen. Plaatjes kan je hier op het forum wel vinden. Roodbruin of zwart bekertje dat vlakbij de accu tegen het motorblok zit gebout (twee boutjes) pal onder de bobine, de bougiekabels zitten eraan vastgeklikt. Een nieuwe kost niet zoveel, eurootje of 25-30, inclusief de rotor in de kap. Als je vervangt, dan is beide vervangen raadzaam, en let op dat je de bougiekabels op de juiste posities aansluit.
Ook de bougiekabels zelf goed controleren. Scheurtjes in de mantels en zo is niet goed. Indien nodig vervangen, kost je ook geen kapitalen.
In het slechtste geval heb je dit vast uitgesloten, in het beste geval rij je weer.
En toch zou ik eerst de dynamo eens goed (laten) controleren, maar dan wel met alle stroomverbruikers ingeschakeld.
Wat er na lang hard rijden en dan in de file/langzaam verkeer terecht komen gebeurt, is dat de koelvloeistoftemperatuur in 1x stijgt, waardoor de koelventilator aanslaat. Dit is een hele grote stroomverbruiker (de grootste bij een AX) en kan dus wel eens teveel zijn voor je dynamo om nog goed te kunnen leveren. Dit komt dan hoogstwaarschijnlijk omdat de koolborstels van de dynamo versleten zijn en weinig contact meer maken.
Als er een kleine stroom gevraagd wordt, dan kan deze wel geleverd worden (dan meet je dus een 'gezond' Voltage tussen de + en - pool van de accu. En dat is dus waarschijnlijk gemeten vorige keer.
Dus schakel (bij warme motor het liefst) alle verlichting in en zet de interieurventilator maar op volle snelheid. radio goed hard aan en verzin nog maar meer dingen die stroom verbruiken. Kijk dan eens of de motor ook gaat haperen en liever nog: meet wat de spanning over de accu is. Zakt die helemaal in, dan is de meest waarschijnlijke oorzaak de versleten koolborstels v.d. dynamo.
Wat er na lang hard rijden en dan in de file/langzaam verkeer terecht komen gebeurt, is dat de koelvloeistoftemperatuur in 1x stijgt, waardoor de koelventilator aanslaat. Dit is een hele grote stroomverbruiker (de grootste bij een AX) en kan dus wel eens teveel zijn voor je dynamo om nog goed te kunnen leveren. Dit komt dan hoogstwaarschijnlijk omdat de koolborstels van de dynamo versleten zijn en weinig contact meer maken.
Als er een kleine stroom gevraagd wordt, dan kan deze wel geleverd worden (dan meet je dus een 'gezond' Voltage tussen de + en - pool van de accu. En dat is dus waarschijnlijk gemeten vorige keer.
Dus schakel (bij warme motor het liefst) alle verlichting in en zet de interieurventilator maar op volle snelheid. radio goed hard aan en verzin nog maar meer dingen die stroom verbruiken. Kijk dan eens of de motor ook gaat haperen en liever nog: meet wat de spanning over de accu is. Zakt die helemaal in, dan is de meest waarschijnlijke oorzaak de versleten koolborstels v.d. dynamo.
Na een week van sleutelen en klooien is het probleem nog niet opgelost. Waar ik wel achter gekomen ben is dat mn vriendin niet het acculampje bedoelde maar het motorstoringslampje wat gaat branden. Klein verschil .
Nu gebeurt het dus af en toe dat het net lijkt of hij even geen benzine of lucht krijgt, houdt heel even in en dan gaat het motorstoringslampje branden.
Nu heb ik dit vroeger met mijn eigen auto ook wel eens gehad, Astra GSI en toen kon je aan de hand van de storingsmelding achterhalen wat het probleem was. Uitlezen kan je uiteraard bij de garage laten doen, maar destijds vertelde iemand mij dat dit ook ging met een pincet of 2 een stukje ijzerdraad deze moest je dan in 2 bepaalde gaatjes van de aansluiting voor de stekker van de computer doen en dan gaat het storingslampje knipperen en knippert dus bv. 2 keer en dan even niet en dan weer drie keer, dus code 23.
Nu is mijn vraag, is het bij een AX ook mogelijk om dit zelf uit te lezen of moeten we toch even langs een garage rijden om dit te laten doen? En is het aan de hand van de storingscode makkelijk te achterhalen wat er aan de hand is??
Hoor graag.
Groet
Remco
Nu gebeurt het dus af en toe dat het net lijkt of hij even geen benzine of lucht krijgt, houdt heel even in en dan gaat het motorstoringslampje branden.
Nu heb ik dit vroeger met mijn eigen auto ook wel eens gehad, Astra GSI en toen kon je aan de hand van de storingsmelding achterhalen wat het probleem was. Uitlezen kan je uiteraard bij de garage laten doen, maar destijds vertelde iemand mij dat dit ook ging met een pincet of 2 een stukje ijzerdraad deze moest je dan in 2 bepaalde gaatjes van de aansluiting voor de stekker van de computer doen en dan gaat het storingslampje knipperen en knippert dus bv. 2 keer en dan even niet en dan weer drie keer, dus code 23.
Nu is mijn vraag, is het bij een AX ook mogelijk om dit zelf uit te lezen of moeten we toch even langs een garage rijden om dit te laten doen? En is het aan de hand van de storingscode makkelijk te achterhalen wat er aan de hand is??
Hoor graag.
Groet
Remco
Dat maakt idd. wel heel veel verschil jaRemco3112 wrote:Waar ik wel achter gekomen ben is dat mn vriendin niet het acculampje bedoelde maar het motorstoringslampje wat gaat branden. Klein verschil .
Remco3112 wrote: Nu is mijn vraag, is het bij een AX ook mogelijk om dit zelf uit te lezen of moeten we toch even langs een garage rijden om dit te laten doen? En is het aan de hand van de storingscode makkelijk te achterhalen wat er aan de hand is??
Uitlezen gaat zeker, staat in het volgende topic: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=12506
Het is een groene stekker onder de ECU die je moet verbinden met de massa.
Ik lees dat het in bochten en bij afremmen gebeurt, daarom zou ik eerst de bekabeling naar de betreffende sensor goed nakijken. Is het meest waarschijnlijke dat die door de bewegingen een storing veroorzaakt.
Succes ermee! Laat hier ook ff horen wat het was!
@ Luckse,
Bedankt voor je reactie!
Waar vind ik de ECU?? Staat vast wel in het boek maar jij kan het me vast wel zo vertellen scheelt weer lezen en zoeken .
Gister gebeurde het idd weer na het keren in een straatje dat het lampje aanging. Verdelerkap bougie kabels etc zijn gecontroleerd en schoongemaakt dus dat is het niet.
Bedankt voor je reactie!
Waar vind ik de ECU?? Staat vast wel in het boek maar jij kan het me vast wel zo vertellen scheelt weer lezen en zoeken .
Gister gebeurde het idd weer na het keren in een straatje dat het lampje aanging. Verdelerkap bougie kabels etc zijn gecontroleerd en schoongemaakt dus dat is het niet.
OokRemco3112 wrote:Waar ik wel achter gekomen ben is dat mn vriendin niet het acculampje bedoelde maar het motorstoringslampje wat gaat branden. Klein verschil .
Als uitlezen niet lukt of als je geen zin hebt in gepruts en je toch nog ff in een C6 wilde gaan zitten: een dealer doet dit voor je met een mooi apparaat, als het meezit gratis, als het tegenzit voor een eurootje of 15. Is maar een paar minuten werk voor ze.
Succes! Er is meer verwarring over het motormanagementlampje, de laatste tijd...
Het uitlezen is gelukt en hij gaf storingscode 41 (stationairtoerentalsensor).
Na het uitlezen weer een dag of 3 zonder problemen rondgereden en nu gaat het lampje weer branden.
In het werkplaatshandboek staan nu wat dingen om te checken, echter het probleem is dat het lampje maar af en toe aan gaat. Zelf denk ik niet dat de sensor kapot is daar hij dan wel heel de tijd een storing geeft. Waarschijnlijk is het draadje naar de sensor of het stekkertje gaar. Nu heb ik net even onder de auto gekeken maar kan zo een twee drie de sensor niet vinden. Waarvandaan kan ik heb best bij deze sensor komen, via de onderkant of bovenlangs, hij zit op de versnellingsbak als ik me niet vergis. Iemand eventueel een foto of omschrijving waar ik de sensor precies kan vinden? en als ik de sensor wil vervangen wat kost zo'n dingetje nieuw? of kan ik gewoon een goeie gebruikte van de sloop halen zonder risico?
Na het uitlezen weer een dag of 3 zonder problemen rondgereden en nu gaat het lampje weer branden.
In het werkplaatshandboek staan nu wat dingen om te checken, echter het probleem is dat het lampje maar af en toe aan gaat. Zelf denk ik niet dat de sensor kapot is daar hij dan wel heel de tijd een storing geeft. Waarschijnlijk is het draadje naar de sensor of het stekkertje gaar. Nu heb ik net even onder de auto gekeken maar kan zo een twee drie de sensor niet vinden. Waarvandaan kan ik heb best bij deze sensor komen, via de onderkant of bovenlangs, hij zit op de versnellingsbak als ik me niet vergis. Iemand eventueel een foto of omschrijving waar ik de sensor precies kan vinden? en als ik de sensor wil vervangen wat kost zo'n dingetje nieuw? of kan ik gewoon een goeie gebruikte van de sloop halen zonder risico?
Is duidelijk, maar wat is dan het probleem dat het storingslampje steeds gaat branden?DLS wrote:die storing hoort bij een auto met een multipoint injectie. Jij hebt een monopoint injectie dus geeft ie die melding. Wat joost zegt is dat die storing niet weggaat voordat er een Multipoint injectie motor inligt met een goede ECU daarvoor
Is het zo duidelijker?
En staat er op je ecu welk type het betreft? Als ik een Bosh MA3.0 heb dan klopt de storingscode wel?
Hij geeft nu ook een storing 53 (accuspanning) Wellicht toch dan een slechte draad van de dynamo?
Last edited by Remco3112 on ThuNov01, 2007 1:14:12 PM, edited 2 times in total.