Verschil tussen motor met en zonder DIS-bobine
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Verschil tussen motor met en zonder DIS-bobine
Effe een paar (domme?) vraagjes...
Ik kan voor mijn AX een motorblokje kopen (1.4i, dacht een KDZ) van bouwjaar 1995. 6 jaar nieuwer als de mijne dus, maar met een DIS-bobine, ipv verdeelkap met rotor en moduul en losse bobine.
Ik krijg de ECU en kabelboom er ook bij, maar nu vraag ik me af of er nog een wezenlijk verschil in het blok / de cylinderkop zit. Met andere woorden, zou ik mijn eigen ontsteking kunnen blijven gebruiken of moet ik alle elektronica ook overbouwen?
En wat is verder het voordeel van een DIS-bobine? Hoe werkt dat precies? Bij een "oude" ontsteking wordt het ontstekingsmoment bepaald met de rotor in de verdeelkap. Hoe werkt dat dan met een DIS-bobine? Is daar de BDP-sensor voor of zo?
Grtz,
Ricardo
Ik kan voor mijn AX een motorblokje kopen (1.4i, dacht een KDZ) van bouwjaar 1995. 6 jaar nieuwer als de mijne dus, maar met een DIS-bobine, ipv verdeelkap met rotor en moduul en losse bobine.
Ik krijg de ECU en kabelboom er ook bij, maar nu vraag ik me af of er nog een wezenlijk verschil in het blok / de cylinderkop zit. Met andere woorden, zou ik mijn eigen ontsteking kunnen blijven gebruiken of moet ik alle elektronica ook overbouwen?
En wat is verder het voordeel van een DIS-bobine? Hoe werkt dat precies? Bij een "oude" ontsteking wordt het ontstekingsmoment bepaald met de rotor in de verdeelkap. Hoe werkt dat dan met een DIS-bobine? Is daar de BDP-sensor voor of zo?
Grtz,
Ricardo
Even 'n correctie: bij een verdeelkap ontsteking wordt het moment van ontsteken NIET bepaald door de rotor!! Daarvoor zit er onder de bobine een ontsteek-module die aangestuurd wordt door de ECU. Het is dus de ECU die het ontsteekmoment bepaalt!
Bij het verdeelkap-systeem zit er een vliegwielsensor aan de zijkant van het vliegwielhuis en bij het DIS-systeem zit er een sensor voorop het vliegwielhuis (de BDP-sensor).
Maar w'rom zou je je oude verdeelkap-boeltje willen overzetten als je van dat andere blok de ECU en kabelboom erbij hebt?
DIS is gewoon VEEL betrouwbaarder!
Wat voor blokje heb je nu trouwens?
Bij het verdeelkap-systeem zit er een vliegwielsensor aan de zijkant van het vliegwielhuis en bij het DIS-systeem zit er een sensor voorop het vliegwielhuis (de BDP-sensor).
Maar w'rom zou je je oude verdeelkap-boeltje willen overzetten als je van dat andere blok de ECU en kabelboom erbij hebt?
DIS is gewoon VEEL betrouwbaarder!
Wat voor blokje heb je nu trouwens?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
de hele ontsteking is gewoon om te wisselen. Motoren zijn verder identiek. (heb afgelopen jaar ook dis eraf verdeler erop gedaan)
Last edited by Joost on SunDec02, 2007 12:08:10 PM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Is voor mij nog een beetje vage materie, die ontstekingen. Ik heb het blok overigens net gehaald. Ik sta nu in dubio wat ik het beste kan doen.Joost wrote:de hele ontsteking is gewoon om te wisselen. Motoren zijn verder identiek. (heb afgelopen jaar ook dis eraf verdeler erop gedaan)
Heb dus het blok compleet gekocht (op het injectiehuis na), d.w.z. onderblok, cylinderkop, ecu en kabelboom. En uiteraard de DIS-ontsteking. Het blok is een KDZ uit 1995.
Nu heb ik een KDY uit (zover ik weet) 1989 met een "normale" ontsteking met verdeelkap, bobine en module. De cylinderkop van mijn huidige blok is sowieso wel brak.... Sommigen hebben dat misschien wel gezien toen ik vorige week mijn auto startte in Nieuwegein... Grote blauwe rookwolken erachter, die overigens later wel verdwijnen. Mijn vermoeden: klepseals. Motor tikt ook enigzins (ook kleppen volgens mij). Dus de kop wil ik sowieso vervangen. Als ik MNM goed begrijp, doe ik er dan verstandig aan om ook de DIS-ontsteking hierop te zetten, en dus mijn ECU te vervangen voor de Bosch MA3.0 (met kabelboom uiteraard) die erbij zit. Kan ik de BDP-sensor eigenlijk ook op mijn huidige onderblok kwijt (heb dat nog niet bekeken eerlijk gezegd)?
Of ik het onderblok ook ga vervangen ben ik nog niet uit. Weet iemand hoe je de conditie van je onderblok "bij benadering" kunt vaststellen, zonder hem uit elkaar te halen? Ik denk, met de nadruk op denk, dat het onderblok nog wel goed is. Immers, hij rijdt nog wel prima.
Joost geeft aan een DIS-bobine vervangen te hebben voor een verdeelkap-systeem. Dit is tegenstrijdig met het bericht van MNM, die aangeeft dat DIS veel betrouwbaarder is. Waarom heb jij hem vervangen dan Joost?
Concreet wil ik dus graag weten:
- is het slim alleen de kop te vervangen, of zal ik het onderblok ook gelijk doen?
- kan ik, en zo ja hoe, gemakkelijk een BDP-sensor monteren op het huidige onderblok en heb ik de ECU en kabelboom van de DIS-ontsteking echt nodig?
- wat is het voordeel van een DIS t.o.v. "verdeelkap" systeem, en wat zijn eventuele nadelen?
Pfff.... mijn hoofd loopt over met vragen, maar wil natuurlijk wel goed voorbereid aan de slag gaan. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Grtz,
Ricardo
Voordelen van DIS:
De ECU van een verdeelkap systeem is een Bosch 2.2 en die kan sowieso niet rechtstreeks DIS aansturen.
BDP-sensor is heel simpel op het vliegwielhuis te monteren: zit aan de voorkant, dus direct achter de radiator.
- NIET gevoelig voor vocht
- slijt veel minder
- geen bewegende onderdelen
- geen aparte bobine en ontsteekmodule
De ECU van een verdeelkap systeem is een Bosch 2.2 en die kan sowieso niet rechtstreeks DIS aansturen.
BDP-sensor is heel simpel op het vliegwielhuis te monteren: zit aan de voorkant, dus direct achter de radiator.
Last edited by MNM(tm) on SatOct20, 2007 7:01:58 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Kun je eens een foto maken van waar 'ie dan bij jouw AX zit?Bossie wrote:Heb hem op m'n GTI toch echt moeten vervangen, anders liep die voor geen meter. Het is wel een ander type dan dat er op m'n GT zit.MNM(tm) wrote:Volgens de schema's in de Haynes anders niet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Wat ik zou doen:Ricardo wrote:
Concreet wil ik dus graag weten:
- is het slim alleen de kop te vervangen, of zal ik het onderblok ook gelijk doen?
- kan ik, en zo ja hoe, gemakkelijk een BDP-sensor monteren op het huidige onderblok en heb ik de ECU en kabelboom van de DIS-ontsteking echt nodig?
- wat is het voordeel van een DIS t.o.v. "verdeelkap" systeem, en wat zijn eventuele nadelen?
Alleen de kop vervangen, je eigen onsteking erop zetten.
Waarom, nou, dat is het minste werk, en als je dan onderdelen gaat halen voor je eigen auto (op kenteken) klopt het teminste ook allemaal
Ik weet ook niet zeker of je tellerbak alles goed aanblijft geven met een DIS bobine ECU. Ik heb een tellerbak uit een DIS bobine auto en die snapt bijv. toerental niet van mijn bosch ECU.
- Maar een compleet motorblok wat in elkaar zit is ook wel in 1 dagje te doen, je moet dan alleen natuurlijk ook je Vbak wisselen, aandrijfassen los halen, alle sensoren wisselen.
Alleen de kop is een stuk minder werk!
Dat is mijn idee ook inderdaad. Denk dat ik dat maar ga doen. Wil hem wel eerst reviseren trouwens, dan weet ik zeker dat hij goed is. Binnenkort maar eens langs de plaatselijke revisieboer en hem vragen om tips en onderdelen... Wil het zelf proberen namelijk!grietje wrote:
Wat ik zou doen:
Alleen de kop vervangen, je eigen onsteking erop zetten.
Alleen de kop is een stuk minder werk!
Grtz,
Ricardo
Da's een kwestie van goed bijhouden wat je zelf allemaal hebt vervangen door niet auto-originele onderdelen.grietje wrote:...
Waarom, nou, dat is het minste werk, en als je dan onderdelen gaat halen voor je eigen auto (op kenteken) klopt het teminste ook allemaal
Dat komt doordat het toerenteller-signaal bij een Bosch 3.0 en Magnetti Marelli uit de ECU komt en bij een Bosch 2.2 systeem uit de bobine.grietje wrote:Ik weet ook niet zeker of je tellerbak alles goed aanblijft geven met een DIS bobine ECU. Ik heb een tellerbak uit een DIS bobine auto en die snapt bijv. toerental niet van mijn bosch ECU.
Als 't blok toch al naast de auto staat, is een v-bak ook niet moeilijk te verwisselen. Aandrijfassen los halen is ook niet zo'n probleem ('t is hooguit mogelijk dat je ook de aandrijfaskeerringen moet vervangen), bakolie verversen kan ook geen kwaad. En sensoren wisselen is ook al de moeite niet.grietje wrote:- Maar een compleet motorblok wat in elkaar zit is ook wel in 1 dagje te doen, je moet dan alleen natuurlijk ook je Vbak wisselen, aandrijfassen los halen, alle sensoren wisselen.
Alleen de kop is een stuk minder werk!
Alleen de kop vervangen is mijns inziens sowieso al kostbaarder: je hebt dan sowieso een nieuwe koppakking en 8 nieuwe rekbouten nodig. En dan moet je nog de mazzel hebben dat de "nieuwe" kop recht is en niet gevlakt hoeft te worden (wat ook weer best 'n boel geld kost om die te laten vlakken).
Voors en tegens genoeg dus voor beide mogelijkheden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik heb vergeten erbij te vermelden dat de kop al gescheiden is van het blok. De verkoper dacht namelijk dat er meer interesse zou zijn voor alleen een kop dan het geheel.... Beetje jammer, maar goed. Die extra kosten voor koppakking, distributie, spanrol en al die andere ellende heb ik dus toch al. Daarom wil ik ook eigenlijk gelijk de "nieuwe" cylinderkop voorzien van nieuwe klepseals en nokkenaskeerring enz., zodat die in ieder geval weer gezond is. Het ligt er toch al af dus...MNM(tm) wrote:
Alleen de kop vervangen is mijns inziens sowieso al kostbaarder: je hebt dan sowieso een nieuwe koppakking en 8 nieuwe rekbouten nodig. En dan moet je nog de mazzel hebben dat de "nieuwe" kop recht is en niet gevlakt hoeft te worden (wat ook weer best 'n boel geld kost om die te laten vlakken).
Voors en tegens genoeg dus voor beide mogelijkheden.
EDIT: ik heb het allemaal ook voor een schijntje van hem overgenomen hoor. Was een autocrosser die een carrosserie nodig had om een 2 liter 16 klepper blok in te hangen. Dit blok was dus nog gewoon gezond en zeker niet mee gecrosst (ik heb die carrosserie gezien, was nog onaangetast dus).
Ook dan moet je kentekens hebben van autos waar die onderdelen vanaf komen en garages vinden het vaak ook niet grappig. Met 1 motorblok valt het nog mee maar met een echte mengelmoes kan je amper naar garages toe nog.MNM(tm) wrote:Da's een kwestie van goed bijhouden wat je zelf allemaal hebt vervangen door niet auto-originele onderdelen.grietje wrote:...
Waarom, nou, dat is het minste werk, en als je dan onderdelen gaat halen voor je eigen auto (op kenteken) klopt het teminste ook allemaal
Ja dat weet ik; maar ricardo heeft een type 1 en een type 1 tellerbak voor disbobine ga je niet vinden. Zou je het hele dashbord ook nog eens moeten ombouwen.MNM(tm) wrote:Dat komt doordat het toerenteller-signaal bij een Bosch 3.0 en Magnetti Marelli uit de ECU komt en bij een Bosch 2.2 systeem uit de bobine.grietje wrote:Ik weet ook niet zeker of je tellerbak alles goed aanblijft geven met een DIS bobine ECU. Ik heb een tellerbak uit een DIS bobine auto en die snapt bijv. toerental niet van mijn bosch ECU.
Moet jij nu even tellen hoevaak je ' niet moeilijk e.d.' hebt getypt. Juist, bijelkaar dus best nog wel extra werk en geld.MNM(tm) wrote:Als 't blok toch al naast de auto staat, is een v-bak ook niet moeilijk te verwisselen. Aandrijfassen los halen is ook niet zo'n probleem ('t is hooguit mogelijk dat je ook de aandrijfaskeerringen moet vervangen), bakolie verversen kan ook geen kwaad. En sensoren wisselen is ook al de moeite niet.grietje wrote:- Maar een compleet motorblok wat in elkaar zit is ook wel in 1 dagje te doen, je moet dan alleen natuurlijk ook je Vbak wisselen, aandrijfassen los halen, alle sensoren wisselen.
Alleen de kop is een stuk minder werk!
Aandrijfaskeeringen MOET je doen; Vbak is tyfus werk zonder motortakel en heb je meerdere personen voor nodig,
Alleen de kop hoef je geen enkele olie eruit te halen, je hebt geen brug of wat dan ook nodig, geen motortakel die je zou moeten huren.
die koppaking en bouten zijn de kosten niet; en bedenk wel dat een koppaking iets is wat het meest stuk gaat in een AX, dus het is wel een investering in toekomst. Anders moet je met dat nieuwe blok geheid binnenkort ook een keer aan de bak voor de koppakingMNM(tm) wrote: Alleen de kop vervangen is mijns inziens sowieso al kostbaarder: je hebt dan sowieso een nieuwe koppakking en 8 nieuwe rekbouten nodig. En dan moet je nog de mazzel hebben dat de "nieuwe" kop recht is en niet gevlakt hoeft te worden (wat ook weer best 'n boel geld kost om die te laten vlakken).
Voors en tegens genoeg dus voor beide mogelijkheden.
en ik heb ze gewoon hergebruikt hoor, die rekbouten
Als je nieuwe kop niet recht is, sluit ie ook niet aan op het onderblok waar die opzit en moet je dus zoiezo gaan reviseren; dus die kosten heb ook zowel als je hem helemaal vervangt of deels.
Idd, al die dingen die Grietje ook noemt, hebben mij doen besluiten om alleen de cylinderkop te vervangen en de ontsteking van mijn huidige kop over te bouwen. Dan hou ik hem zo origineel mogelijk.
Moet ik alleen nog een uitlaat van voren tot achter zien te vinden. Wil eigenlijk (ivm nieuwe apk-regelgeving volgend jaar) gewoon weer een kat eronder hebben. Alleen de einddemper moet natuurlijk wel de Remus blijven.
Ik zal wel wat PK's inleveren, maar ik heb er toch zat . Maar zonder gekheid, ik denk dat dat wel de meest eenvoudige en voordelige oplossing wordt.
Moet ik alleen nog een uitlaat van voren tot achter zien te vinden. Wil eigenlijk (ivm nieuwe apk-regelgeving volgend jaar) gewoon weer een kat eronder hebben. Alleen de einddemper moet natuurlijk wel de Remus blijven.
Ik zal wel wat PK's inleveren, maar ik heb er toch zat . Maar zonder gekheid, ik denk dat dat wel de meest eenvoudige en voordelige oplossing wordt.