vage geluiden en gestotter bij koud

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

vage geluiden en gestotter bij koud

Post by grietje »

Jaja, Romy heeft er weer een!

Alhoewel mijn blauwtje prima loopt hoor (ondanks 2 warmlopers..), heb ik toch nog 2 puntjes die ik graag opgelost zie ;)

ten eerste loopt ie met koude start nog vrij waardeloos, reageert zegmaar niet op gas, en dan ineens wel en hort en stoot. Het is al over nadat ik een keertje gewoon ff gas heb gegeven, dus na een paar meter :P We dachten aan de koude start sensor, maar waar zit die?

tweede:
er zit ook nog ergens een heel fout geluid/gevoel bij. Het sterkst komt het voor als je in lage toeren in je 5 op wil trekken, dan krijg je een soort lage sterke brom, veel getril en weinig power... Alsof ie er erg veel moeite mee heeft, qua geluid en gevoel

Het is zoiezo altijd als je optrekt, bij constante toeren is het weg. Toerental kan ik niet geven aangezien ik geen toerenteller heb

Ik heb het nog niet gevoeld als ik stevig door trek, koude en warme motor maakt niet uit. ene dag erger dan de andere dag, en je hoort het ook niet altijd...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

weet niemand iets?

ben ik nou zo slim dat ik elke keer alleen maar vragen post die niemand weet of.... :P

HELLLUPPP!!!
ding maakt trillingen en geluid en ik weet niet wat het is!
Hoe klinkt een wiellager, en hoe aandrijfassen?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Da's allemaal leuk Romy... maar wat is je blauwtje dan?
Carburateur, mono-point of multipoint....

Want met wat je noemt zeg ik "ja dat doet Nigel ook, de helft van het jaar als het iets frisser is", maar dat is een carburateur met handchoke en een grotere sproeier en open-luchtfilter dus da's niet zo gek...

Heb dus geen idee wat je probleem is, behalve als je een carb hebt want dan denk ik... da's normaal deze tijd van het jaar.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

2Black wrote:Da's allemaal leuk Romy... maar wat is je blauwtje dan?
Goede :roll:

Ik was er vanuit gegaan dat iedereen welopde hoogte is van het feit dat blauwe (Koelemobiel) een 1.4 GT injectie is met een 1.1 TGS kabelboom.

Maar het nieuws is ernstiger geworden, het koude gestotter komt hoogstwaarschijnlijk door dat de koppakking niet goed meer is. Wat de herrie is bij lage toeren, geen idee

Overigens doet mijn blauwe dit gestotter bij koud al een tijdje, het is absoluut niet weersafhankelijk.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ricardo »

grietje wrote:
2Black wrote:Da's allemaal leuk Romy... maar wat is je blauwtje dan?
Goede :roll:

Ik was er vanuit gegaan dat iedereen welopde hoogte is van het feit dat blauwe (Koelemobiel) een 1.4 GT injectie is met een 1.1 TGS kabelboom.

Maar het nieuws is ernstiger geworden, het koude gestotter komt hoogstwaarschijnlijk door dat de koppakking niet goed meer is. Wat de herrie is bij lage toeren, geen idee

Overigens doet mijn blauwe dit gestotter bij koud al een tijdje, het is absoluut niet weersafhankelijk.
Romy, hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het "koude gestotter" door een lekke koppakking komt? Bouw je druk op in je koelsysteem? Zit er "sludge" aan je oliedop? Moet je er regelmatig kvs bijgooien? Rookt ie wit uit zijn uitlaat? Dat zijn allemaal symtomen van een lekke koppakking. Afhankelijk van waar hij lekt, kan ook het motorgeluid er anders van worden (als de koppakking bij een van de cylinders lekt). De compressie in de betreffende cylinder neemt dan af en het geluid dat je dan hoort kan veroorzaakt worden door het verliezen van de druk in die cylinder. Heb dit namelijk een keertje meegemaakt met onze, inmiddels overleden, Mini. Het scheurtje in de koppakking stelde niks voor, maar het geluid was verschrikkelijk (alsof er een klep los ligt of zo, nogal tikkend geluid), en inderdaad, vooral met accelereren. Kan me voorstellen dat naarmate het lek groter wordt, het geluid veranderd en de auto slechter gaat rijden.

Maar ja, hij heeft het alleen bij de koude start, dat inhouden...... Heeft mijn moeders Ax ook, en die van mij ook af en toe... geloof niet echt dat dat de koppakking zal zijn. Vuile injector misschien?

Loopt hij trouwens direct na het starten wel verhoogd stationair? Zo nee, controleer dan de stappenmotor even (regelaar stationair toerental). Deze drukt op de gashevel op het injectiehuis (je gaskabel trekt er aan de bovenkant aan, de stappenmotor duwt hem vanaf de onderkant, zodat de gasklep ietsje open blijft staan). Als hij warm is (gegeven haalt hij uit de temp.sensor) draait de stappenmotor helemaal terug, waardoor hij geen verhoogd stationair toerental meer heeft.
Hoop dat je hier iets mee kunt...

Succes!

Gr. Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

ricardo, thanx :D

stappenmotor is goed, hij loopt stationair ook goed.

qua koppaking,
- hij rookt wit als je koud is
- hij verbruikt 5 liter kvs op 800 km
- Hij loopt koud op 3 of zelfs minder cilinders
- er zit meestal wel grote druk op de kvs, totdat ie te leeg word ntrlk :P
Geen drap in olie of kvs, daarom twijfelde ik zelf, maar de pakking lek kan ntrlk naar een cilinder o.i.d gaan dat kvs en olie niet mengt.

Nu je het zegt, maakt hij dat geluid sinds de eerste keer flink oververhit, wanneer ook alle andere problemen zijn onstaan. Het zou dus goed kunnen dat dat geluid daar ook nog bij hoort.

En inhouden doet ie opzich niet, in de zin van, hij loopt op te weinig pitten gewoon te pielen, veel geluid en schieterig gedrag, dat deed ie daarvoor ook niet.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ricardo »

Ben nu inderdaad ook wel overtuigd van je koppakking... helaas...
Wordt een zaterdagje sleutelen vrees ik...

Succes!
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Post Reply