Mijn AX 1.1i First slaat steeds weer af

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MarkJ
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: MonMar15, 2004 11:21:32 AM

Mijn AX 1.1i First slaat steeds weer af

Post by MarkJ »

Hallo,

Ik heb een Citroen AX 1.1i First uit 1992, ik heb er een jaar probleemloos mee gereden maar nu heb ik er steeds problemen mee. Het is zo dat hij steeds soms afslaat onder het rijden, de ene keer start ik hem weer en dan rijdt hij weer, de andere keer wil hij helemaal niet meer starten, nu heb ik hem weggebracht naar een kennis die vaak auto's repareert (omdat ik er zelf erg weinig verstand van heb), die dacht dat het lag aan de toevoer van de brandstof dus hij heeft de carburateur helemaal schoongemaakt en de bougies vervangen, toen reed hij weer een tijd zonder problemen, maar nu heb ik hetzelfde probleem weer, heeft misschien iemand een suggestie of een idee ?


Groeten,

Mark Jonker.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

misschien heb je door de jaren heen wat vuiligheid in je tank gekregen die de brandstof toevoer verstoren ... Dit was bij mij ook het geval in het begin...OM te testen of het de brandstof toevoer is:

Op het moment dat je auto niet wil starten, spuit je de luchtfiler vol met startspray, als je auto dan (heel) even loopt dan is het de brandstoftoevoer...

Bij mij scheelde het toen ook als ik mijn benzine niveau hoog hield en niet te ver liet zakken...

Succes ermee

<<AX POWAH >>
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Mijn AX 1.1i First slaat steeds weer af

Post by Handjes »

Misschien is het witte driepolige stekkertje onder de ontstekingskap gecorrodeert.
Of het is een probleem in de ECU. In de periode van 1990 - 1991 hadden veel AX en BX'en last van afslaan bij stationair draaien, zowel koud als warm. Dus de situatie aankomend bij een bocht, koppeling ingetrapt en gas los. Dit werd opgelost door de software in de ECU te vervangen d.m.v. een EPROM. Wellicht levert Citroen nog een EPROM voor dit type systeem (BOSCH A 2.2), vraag het even na bij de dealer. Of desnoods complete ECU vervangen.
Daarna de wagen resetten door pluspool een paar minuten los te nemen en daarna weer vast te zetten en de wagen 15 minuten stationair te laten lopen. ZONDER gasgeven en accessoires aan.
Andere mogelijke oorzaken: slechte bobine.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Mijn AX 1.1i First slaat steeds weer af

Post by Joost »

Handjes wrote:Misschien is het witte driepolige stekkertje onder de ontstekingskap gecorrodeert.
Of het is een probleem in de ECU. In de periode van 1990 - 1991 hadden veel AX en BX'en last van afslaan bij stationair draaien, zowel koud als warm. Dus de situatie aankomend bij een bocht, koppeling ingetrapt en gas los. Dit werd opgelost door de software in de ECU te vervangen d.m.v. een EPROM. Wellicht levert Citroën nog een EPROM voor dit type systeem (BOSCH A 2.2), vraag het even na bij de dealer. Of desnoods complete ECU vervangen.
Daarna de wagen resetten door pluspool een paar minuten los te nemen en daarna weer vast te zetten en de wagen 15 minuten stationair te laten lopen. ZONDER gasgeven en accessoires aan.
Andere mogelijke oorzaken: slechte bobine.



helaas eprom is niet meer aan te komen (zover bekend)
EN alle Citroens zijn terug geroepen ivm het probleem dus eigenlijk mag zo'n unit niet meer rondrijden.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply