Motorisch brainstormpje.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Motorisch brainstormpje.

Post by Gizart »

IK heb bij onze AX (1.1 1990 )onder de kap gekeken en het viel me op dat dat blok er hetzelfde uitzag als een 1.4 uit een Peugeot 205 ( 1991).
Voor zover ik weet is het mogelijk om een 1.9 gti blok ( 205) in die 205 1.4 te bouwen, aangezien de ophangpunten voor de motor hetzelfde zijn.

Nu weet ik dat de ruimte onder de kap van een AX nog beperkter is als de ruimte bij een 205, maar als de ophangpunten hetzelfde zijn( dwz: rechtermotorsteun zit vlakbij de veerpoot en de linker onder de accusteun), is het dan niet mogelijk om een 1.9 GTI blok in een ax te bouwen.

Omdat hier ook verhalen gaan over het inbouwen van een saxo blok in een ax ( moeten daar de motorsteun voor aangepast worden trouwens?), zat ik te denken om een 205 blok in een ax te bouwen.

Wie heeft er meer info over?
Of heeft het al eens geprobeerd?
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Gaat nooit passen... D'r staat nog ergens waarom maar ik heb nu geen zin om te zoeken :? Dacht dat het iets te maken had met oa de kabelboom maar ik kan me natuurlijk vergissen zoals zo dikwijls... Ik kraam nogal veel onzin uit :oops:

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

In 205 liggen blokken van de XU serie.
In AX liggen TU blokken.
Die kan je onder andere ook vinden in 106, Saxo en BX. Zolang je maar een TU blok neemt valt het er wel in te schroeven op een of andere manier.

Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Post by Gizart »

KMvrtr wrote:In 205 liggen blokken van de XU serie.
In AX liggen TU blokken.
Die kan je onder andere ook vinden in 106, Saxo en BX. Zolang je maar een TU blok neemt valt het er wel in te schroeven op een of andere manier.


Wat is dan het wezenlijke verschil tussen de TU en XU blokken?
En dan niet in techniek, maar in ophangpunten.
Ik weet wel dat de oude peugeotblokjes er gekanteld in lagen, maar de nieuweren liggen er rechtop in.

@ AX-dude een kabelboom is aan te passen, moe tik ook nog bij mijn mi16 ombouw.
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

de motorsteunen van een ax moet je verplaatsen om een XU blok erin te lepellen. Dat was probleem 1. Probleem 2 is dat je je motorkap uit moet bollen en je radiator ergens anders moet stoppen. Het is dus mogelijk maar dan kan je net zo goed een andere leuke motor erin hangen. Een of andere V6 ofzo. Ook veel werk en heel wat leuker en origineler
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply