wat voor velgen en welke bouten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

wat voor velgen en welke bouten

Post by axpiet »

Ik heb een optie op een setje velgen 3 gaats voor mijn ax-je kan iemand vertellen wat voor velgen dit zijn en wat voor bouten ik hier voor nodig heb. Voldoen misschien mijn standaard bouten van mijnn ax 1.1 i first uit 91?

En nu gaan jullie roepen FOTOOO maaaat lukt pjd niet ben er al een dik uur mee bezig maar beter als postzegel formaat krijg ik niet en een link wil ook al niet lukken.

Daarom voor een fotootje zoeken op mpl vianen velgen 3 gaats dan vind je ze wel.

Als iemand me kan uitleggen hoe ik de link kan plaatsen dan graag. Als ik de link in mijn webbrowser plaats werkt hij wel als ik hem inn dit bericht invoeg kom ik op de startpagina van mpl uit.

THANX AX Piet

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Zijn gewoon standaard first velgjes :)


Heb je gewoon L(icht)M(etaal) bouten voor nodig (LM bouten verschillen in vorm van staalbouten. Staalbouten zijn gewoon recht, LM bouten lopen conisch af van kop naar schroefdraad. Hierdoor vallen ze echt in de velg en verdelen de druk dan beter.) Staal bouten kunnen soms wel maar die schroef je er dan meestal niet diep genoeg in en kans op speling is een stuk groter.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

axpiet

foto's kun je uploaden via www.uploadjefoto.nl.tt en dan gewoon de link die je terug krijgt hier neer zetten dat is inclusief img. tags dus dat is afdoende.

over de velgen:
Ik ga er vanuit dat jij nu standaard staal hebt onder je ax. In dat geval betekent het dat als je LICHT METAAL eronder gaat leggen dat je nieuwe bouten nodig gaat hebben.

Voor lichtmetaal heb je Konische bouten nodig.

Image

Het is een klein k.. plaatje maar dat zijn konische bouten. Deze hebben een schuin lopend stukje aan het einde van de schroefdraad naar de kop in plaats van een soort van ring.

Deze konische heb je nodig omdat de standaard staalbouten te weinig 'vlees' hebben om in de remschijf vastgedraaid te worden. Dit zou gevaarlijk zijn. Daarbij moet je de 'ringen' die aan de staalbouten zitten bij slijpen omdat ze anders niet in de gaten van de LM velgen passen

conclusie

Als je nu staal hebt en je gaat staal kopen. Mooi past
Als je nu staal hebt en je gaat LM kopen. k*t moet je bouten zien te vinden (heb ik van de sloop. 12 stuks voor 10 euro)

gr
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

grietje wrote:Zijn gewoon standaard first velgjes :)


Heb je gewoon L(icht)M(etaal) bouten voor nodig (LM bouten verschillen in vorm van staalbouten. Staalbouten zijn gewoon recht, LM bouten lopen conisch af van kop naar schroefdraad. Hierdoor vallen ze echt in de velg en verdelen de druk dan beter.) Staal bouten kunnen soms wel maar die schroef je er dan meestal niet diep genoeg in en kans op speling is een stuk groter.


Mja dat is dus het verhaal in het kort....:P
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

Bedankt voor de snelle reacties.

Foto's plaatsen dat lukt me wel alleen kopieeren van mpl niet en de link naar mpl ook niet.

Oke dus andere wielbouten en wel de konische MAAR bol konisch, kort konisch of gewoon konisch en welke lengte misschien een verwijzing bij biesheuvel.nl want daar kan ik ze natuurlijk ook nieuw bestellen. :P want een goede sloop bij mij in de buurt heb ik nog niet gevonden. Ook tips hiervoor zijn welkom (omgeving waalwijk)

Thanx AX Piet

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Haha.. dan moet ik er morgen ff 1 uit de mijne draaien en dan ff meten + fototje van maken...

Kijk anders ff me wie is wie voor LM velgen waar dus konische bouten inzitten.

Moet ik ff foto's maken??
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

DLS wrote:Haha.. dan moet ik er morgen ff 1 uit de mijne draaien en dan ff meten + fototje van maken...

Kijk anders ff me wie is wie voor LM velgen waar dus konische bouten inzitten.

Moet ik ff foto's maken??


Het zijn niet dezelfde velgen zo te zien maakt dat nog wat uit voor de bouten? indien dit niks uit maakt graag een fotootje van een bout en als je dan meteen de lengte kunt opmeten graag.

THANX AX Piet

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

2e keer dat ik je uit de brand kan helpen, als je in de buurt had gewoond 8)

ik heb een hele tas vol met wielbouten, zowel voor lichtmetaal als stalen velgen. 8)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja volgens mij is er maar 1 conische bout voor AX toch????? geen id eigenlijk.. gewoon van de sloop gehaald en die waren goed:p
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Het makkelijkste is om even naar de sloop te gaan en dan te vergelijken. Ik heb bouten van een peug. 205 GTi gebruikt.

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

DuFF wrote:2e keer dat ik je uit de brand kan helpen, als je in de buurt had gewoond 8)

ik heb een hele tas vol met wielbouten, zowel voor lichtmetaal als stalen velgen. 8)


Sorry maar even vergeten wat de eerste keer was :oops:
Zijn alle lmv bouten voor de ax hetzelfde of concreter passen jou bouten op mijn toekomstige velgen?
ZO ja wat wil je voor 12 van die boutjes hebben?
Misschien dat ik iets kan verzinnen.

Thanx AX Piet

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

DLS wrote:
grietje wrote:Zijn gewoon standaard first velgjes :)


Heb je gewoon L(icht)M(etaal) bouten voor nodig (LM bouten verschillen in vorm van staalbouten. Staalbouten zijn gewoon recht, LM bouten lopen conisch af van kop naar schroefdraad. Hierdoor vallen ze echt in de velg en verdelen de druk dan beter.) Staal bouten kunnen soms wel maar die schroef je er dan meestal niet diep genoeg in en kans op speling is een stuk groter.


Mja dat is dus het verhaal in het kort....:P


Voor standaard First LM velgjes heb je dus geen andere bouten nodig, bij mij heeft het altijd goed vastgezeten met de originele bouten.
Met mn nieuwe velgen moet ik idd wel conisch hebben, maar dat kan je ook duidelijk zien.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ze hebben vaak bakken vol met wielbouten bij demontagebedrijven in de buurt :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Hierbij de foto van de bouten:

Image

Deze komen uit mijn velgen...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

DLS wrote:Hierbij de foto van de bouten:

Deze komen uit mijn velgen...


Bedankt ik zal ze eens vergelijken met die van mijn stalen velgen.

THANX AXPiet

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Dat zijn andere bouten dan in de stalen velgen zitten, deze heb je dus NIET nodig bij standaard 13'' First LM, de gaten daarin zijn namelijk niet conisch.

Gewoon je standaard bouten van je stalen velgen gebruiken, mits deze minimaal ~1cm door de LM velg heen steken.

Ik heb jaren zo gereden met mn standaard first velgjes, maar ik moest op zoek naar andere bouten toen ik ander LM kocht.

Post Reply