Af en toe een veel te hoog toerental (AX 1.1 First 1992)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Af en toe een veel te hoog toerental (AX 1.1 First 1992)
Hallo allemaal,
even een vraagje namens mijn moeder. Zij rijdt in een AX 1.1 First van 1992. Die auto rijdt meestal prima, maar soms, op onregelmatige momenten, klimt het toerental ineens naar volgens schatting zo'n 3000 toeren. Je hoeft dan dus geen gas meer te geven om toch nog door te rijden .
Dit blijft hij doen totdat je de auto uit zet en na een poosje weer start. Gelijk starten lukt niet, dan stinkt hij naar benzine. Met andere woorden: hij krijgt tijdelijk teveel brandstof en verzuipt. Althans, zo lijkt het.
De computer hebben we al uitgelezen, die komt enkel met de code 41, die elke AX er gratis bij krijgt (toerentalsensor) maar die feitelijk niks zegt. Verder geen storingen.
Een paar maanden geleden hebben we wel de temperatuursensor vervangen door een ander (gebruikt!) exemplaar. Als ik de stekker van de temperatuursensor aftrek terwijl de motor draait, klimt het toerental ook naar 3000 toeren. Toch verklaart dat het probleem volgens mij niet, want als een sensor stuk is, is hij stuk, en doet hij het niet soms wel en soms niet, toch? Bovendien zou de computer een dergelijke fout toch moeten registreren?
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt, of is er iemand die tips en trucs heeft om dingen uit te sluiten? Het probleem is nogal lastig te tackelen als hij het maar soms heeft.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Ricardo
even een vraagje namens mijn moeder. Zij rijdt in een AX 1.1 First van 1992. Die auto rijdt meestal prima, maar soms, op onregelmatige momenten, klimt het toerental ineens naar volgens schatting zo'n 3000 toeren. Je hoeft dan dus geen gas meer te geven om toch nog door te rijden .
Dit blijft hij doen totdat je de auto uit zet en na een poosje weer start. Gelijk starten lukt niet, dan stinkt hij naar benzine. Met andere woorden: hij krijgt tijdelijk teveel brandstof en verzuipt. Althans, zo lijkt het.
De computer hebben we al uitgelezen, die komt enkel met de code 41, die elke AX er gratis bij krijgt (toerentalsensor) maar die feitelijk niks zegt. Verder geen storingen.
Een paar maanden geleden hebben we wel de temperatuursensor vervangen door een ander (gebruikt!) exemplaar. Als ik de stekker van de temperatuursensor aftrek terwijl de motor draait, klimt het toerental ook naar 3000 toeren. Toch verklaart dat het probleem volgens mij niet, want als een sensor stuk is, is hij stuk, en doet hij het niet soms wel en soms niet, toch? Bovendien zou de computer een dergelijke fout toch moeten registreren?
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt, of is er iemand die tips en trucs heeft om dingen uit te sluiten? Het probleem is nogal lastig te tackelen als hij het maar soms heeft.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Ricardo
Hoi Piet,axpiet wrote:Hoi Ricardo,
Ik ben geen technisch specialist maar ik zou het volgende doen
eerst stekkeraansluitingen controleren op corosie
probleem niet opgelost bedrading vervangen evt door tijdelijke
probleem niet opgelost
toch een nieuwe sensor plaatsen
grote kans dat het de bedrading is
THANX AX Piet
de stekkeraansluitingen heb ik gecontroleerd en met WD40 nog eens extra ingespoten. Rommelen aan de stekker wekt het probleem niet op.
De bedrading heb ik nog niet veranderd, omdat ik een beetje tegen het openslopen van de stekker bij de ECU op zag. Misschien moet ik dat toch maar eens proberen dan.
Bedankt in ieder geval.
Gr. Ricardo
Henry,-Henry- wrote:Heb je de sensor goed (handvast!) aangedraaid? Dit in combinatie met resetten van de ECU was bij mij de oplossing.
ik heb de sensor zelf niet vervangen, dat is mijn vader geweest. Je geeft aan dat hij handvast moet zitten. Mijn vader kennende zit hij muurvast.... mag dat ook? Zonder dollen, zou dat nog wat uit kunnen maken dan?
Gr. Ricardo
Ps., de ecu hebben we uiteraard al diverse keren gereset, zelfs een andere geprobeerd die we nog hadden liggen, maar dat loste het probleem niet op.
Stekkers inspuiten met WD40? Dat is een smeermiddel!
Voor contacten gebruik je zuurvrije vaseline, contactspray of spuitvaseline.
De contacten die je goed schoon moet maken zijn de stekkeraansluitingen op het injectiehuis, de stekker op de ECU, de massa van de ECU en de massa-aansluitingen onder de accu op de versnellingsbak en de koets.
Dat wil nog wel eens helpen bij vage klachten. Maar er kan natuurlijk ook gewoon echt wat stuk zijn. Loop in elk geval bovenstaand lijstje ff na, kost niet meer dan wat tijd en vieze handen. In het slechtste geval vind je geen verbetering, maar weet je wel dat het dan daar niet aan ligt.
Dan zien we wel weer verder; wordt ws. een kestie van achter elkaar componenten uitwisselen en kijken of dat helpt. Sommige dingen zijn ook wel goed uit te sluiten met een multimeter en een handboek.
Voor contacten gebruik je zuurvrije vaseline, contactspray of spuitvaseline.
De contacten die je goed schoon moet maken zijn de stekkeraansluitingen op het injectiehuis, de stekker op de ECU, de massa van de ECU en de massa-aansluitingen onder de accu op de versnellingsbak en de koets.
Dat wil nog wel eens helpen bij vage klachten. Maar er kan natuurlijk ook gewoon echt wat stuk zijn. Loop in elk geval bovenstaand lijstje ff na, kost niet meer dan wat tijd en vieze handen. In het slechtste geval vind je geen verbetering, maar weet je wel dat het dan daar niet aan ligt.
Dan zien we wel weer verder; wordt ws. een kestie van achter elkaar componenten uitwisselen en kijken of dat helpt. Sommige dingen zijn ook wel goed uit te sluiten met een multimeter en een handboek.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Kijk HIER maar eens waar WD40 voor te gebruiken is!!!!!!!!!!!!!menno wrote:Stekkers inspuiten met WD40? Dat is een smeermiddel!.........
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Als ik het mij goed herinner, hebben we die al eens gewisseld voor een ander, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Zal eens kijken of mijn vader er nog eentje heeft liggen, dan proberen we het gewoon nog een keer.MNM(tm) wrote:Hmmm... mijn eerste gedachte gaat uit naar 'n versleten gasklep-potentiometer.
Thanks!
Voor een versleten gaskleppotmeter is er een storingscode, en een brandend motormanagementlampje. Als dat werkt maar niet gaat branden, zou die het dus niet mogen zijn. Aan de andere kant, ´t blijft een Citroën.
WD40: weer wat geleerd. Gisteravond zelfs nog achterop die bus gekeken, maar de kreet contactspray stond niet tussen alle toepassingen.
WD40: weer wat geleerd. Gisteravond zelfs nog achterop die bus gekeken, maar de kreet contactspray stond niet tussen alle toepassingen.