Even een korte, simpele vraag :
hoe vaak/wanneer moet je de distributie van een AX vervangen ? In het bijzonder van een AX GTI ? en hoeveel kost dat (ongeveer) ?
Bij voorbaat dank !
distributie ?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: WedSep12, 2007 5:09:19 PM
- Location: Drachten
De eerste keer wisselen van de distributieriem moet na 60000 km. Alle daarop volgende riemen moeten om de 120000 km.
De eerste keer na 60000 km is omdat er af fabriek een minder sterke riem omheen zat. Wellicht hebben ze dat in de nieuwere types AX beter gedaan. Maar zekerheid voor alles natuurlijk. Als ie breekt, ben je niet blij.....
De eerste keer na 60000 km is omdat er af fabriek een minder sterke riem omheen zat. Wellicht hebben ze dat in de nieuwere types AX beter gedaan. Maar zekerheid voor alles natuurlijk. Als ie breekt, ben je niet blij.....
Ik heb dat net gedaan bij de mijne.
Ik geloof dat het elke 60000km moet. Vind ook personlijk dat 120000KM heeeel erg lang is, en voor minder dan 100E neem ik niet de risico dat een klep een cylinder kop aanraakt.
Ik heb ongeveeer 85 Euro betaalt voor de distributie riem en spanrol dat was bij slager automaterialen, bij brezan en de dealer is het net wat duurder.
Je kunt het ook hier proberen kan wat goedkooper zijn en het is ook goed spul
http://www.iddstechnique.nl/
Let wel op dat je de juiste krijgt ik kreeg eentje met 108 tanden en in mijn GTI zat eentje van 101 tanden. (volgens H-base moest het 108 tanden zijn). Als je de bovenste kapje eraf haalt (kijk in de haynes die je hier kunt downloaden voor hoe het moet) kun je het type van de oude riem aflesen. Als de type sort niet boven aan is kun je met een dike dopsleutel of Bahco de motor rond draien door midel van de bout die de pully aan de nokenas vast zet.
Okay nu noch het echte werk, Bij de dealer vragden ze 90E voor materialen en 230-250E voor het werk.
Als je het zelf wil doen zou ik zegen lees eerst de desbetrefende deel van de haynes vordat je iets doet, als je denkt dat je het aankunt dan kun je beginen.
Ik dee het met Glenn (nochmals bedankt Glenn, oh in ik ben prima in england aangekomen, De Axje heeft zich perfect gedragen, zelfs al was ie chok vol) Hij had het al eenmaal gedaan en zonder hem was het me niet gelukt. De haynes zegt dat het een moeilijkheids graad 4 van 5 is. Dat is ook zo, als je het fout doet kun je heel makelijk je motor ver$%^.
Het enige speciale geeredschap die je nodig hebt is iets om de spanrol te spanen, Glenn had daar een tool voor maar die was te groot om in mijn GTI te gebruiken met de motor derin. Uiteindelijk heben wij met een oud stuk fiets geredschap iets geregeld. Dus vordat je je oude riem eraf halt wees zeker dat je de nieuwe kunt spanen. Want anders kun je niet terug naar huis of naar de dealer rijden.
Ik zeg koop een club lid om met bier,eten, goud, etc. Zodat ie een rustige dag langs kan komen om te klusen.
of ga naar een onhafankelijke garage ofeen doe het zelf garage en vraag en oferte aan.
Ik geloof dat het elke 60000km moet. Vind ook personlijk dat 120000KM heeeel erg lang is, en voor minder dan 100E neem ik niet de risico dat een klep een cylinder kop aanraakt.
Ik heb ongeveeer 85 Euro betaalt voor de distributie riem en spanrol dat was bij slager automaterialen, bij brezan en de dealer is het net wat duurder.
Je kunt het ook hier proberen kan wat goedkooper zijn en het is ook goed spul
http://www.iddstechnique.nl/
Let wel op dat je de juiste krijgt ik kreeg eentje met 108 tanden en in mijn GTI zat eentje van 101 tanden. (volgens H-base moest het 108 tanden zijn). Als je de bovenste kapje eraf haalt (kijk in de haynes die je hier kunt downloaden voor hoe het moet) kun je het type van de oude riem aflesen. Als de type sort niet boven aan is kun je met een dike dopsleutel of Bahco de motor rond draien door midel van de bout die de pully aan de nokenas vast zet.
Okay nu noch het echte werk, Bij de dealer vragden ze 90E voor materialen en 230-250E voor het werk.
Als je het zelf wil doen zou ik zegen lees eerst de desbetrefende deel van de haynes vordat je iets doet, als je denkt dat je het aankunt dan kun je beginen.
Ik dee het met Glenn (nochmals bedankt Glenn, oh in ik ben prima in england aangekomen, De Axje heeft zich perfect gedragen, zelfs al was ie chok vol) Hij had het al eenmaal gedaan en zonder hem was het me niet gelukt. De haynes zegt dat het een moeilijkheids graad 4 van 5 is. Dat is ook zo, als je het fout doet kun je heel makelijk je motor ver$%^.
Het enige speciale geeredschap die je nodig hebt is iets om de spanrol te spanen, Glenn had daar een tool voor maar die was te groot om in mijn GTI te gebruiken met de motor derin. Uiteindelijk heben wij met een oud stuk fiets geredschap iets geregeld. Dus vordat je je oude riem eraf halt wees zeker dat je de nieuwe kunt spanen. Want anders kun je niet terug naar huis of naar de dealer rijden.
Ik zeg koop een club lid om met bier,eten, goud, etc. Zodat ie een rustige dag langs kan komen om te klusen.
of ga naar een onhafankelijke garage ofeen doe het zelf garage en vraag en oferte aan.
Je zult hier waarschijnlijk bedoelen dat een zuiger een klep raakt, de klep zit in de cylinderkop namelijk. Als de distributieriem breekt, blijft de krukas nog even draaien (de zuigers blijven dus nog heel even op en neer gaan), maar de nokkenas komt stil te staan. Gevolg: kleppen openen en sluiten niet meer en de zuigers slaan ze stuk. En dat risico wil je inderdaad niet lopen voor die luttele 100 euro! Een nieuwe cylinderkop of koprevisie kost beduidend meer, en dan moet je niet alleen de distririem vervangen, maar ook je koppakking en in-/uitlaatpakkingen, kopbouten en noem maar op. Daar worden we niet blij van!megator wrote:Ik heb dat net gedaan bij de mijne.
Ik geloof dat het elke 60000km moet. Vind ook personlijk dat 120000KM heeeel erg lang is, en voor minder dan 100E neem ik niet de risico dat een klep een cylinder kop aanraakt.
Maar verder ben ik het helemaal met je eens, volgens de boekjes is het als ik het goed heb dan ook 120000 km of maximaal 4 jaar.... Dat laatste vergat ik er even bij te vermelden. En ik denk dat er maar weinig AX-en zijn die in 4 jaar 120000 km afleggen, dus dan komt die 60000 wel aardig uit denk ik. (15000 km per jaar is redelijk toch?).
Heb het nog even opgezocht op de Autodata cd. Blijkt dat ik het ook niet helemaal juist had.MNM(tm) wrote:Dat van die max. 4 jaar wist ik trouwens ook niet.
Ik citeer hieronder de tekst van de autodata cd:
Bouwjaren tot 1992:
Bij normale bedrijfsomstandigheden: elke 80000km vervangen.
Bij zware bedrijfsomstandigheden: elke 60000km vervangen.
Bouwjaren vanaf 1993:
Bij normale bedrijfsomstandigheden: elke 120000km vervangen.
Bij zware bedrijfsomstandigheden: elke 90000km vervangen.
Ai..... ik had mijn riem dus waarschijnlijk laten breken.....
Dat van die 4 jaar wordt volgens mij voor elk automerk en type geadviseerd. Volgens mij heeft dat te maken met het uitdrogen ervan. Laat een autoband maar eens een paar jaar ongebruikt liggen, dan zou ik me er ook niet zo veilig meer mee voelen.
De Citroëndealer houdt juist weer vijf jaar aan.
En/of de km standen die Ricardo ook aangeeft.
Maar er staan idd verschillende km standen voor.
De vraagbaak geeft 60.000 km aan voor alle modellen.
De Haynes 120.000 km voor alle modellen...
En/of de km standen die Ricardo ook aangeeft.
Maar er staan idd verschillende km standen voor.
De vraagbaak geeft 60.000 km aan voor alle modellen.
De Haynes 120.000 km voor alle modellen...
Last edited by Rio97 on FriSep21, 2007 8:03:32 PM, edited 1 time in total.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage