Begonnen om een 70A dynamo weer fris en goed werkend te krijgen.
Dat ie het momenteel niet meer deed werd al snel duidelijk, ik heb nog nooit zulke versleten koolborstels gezien. (eerste foto)
Toen ik alleen verder keek bleken de sleepringen ook behoorlijk ingesleten. (foto 2)
Zijn deze ook te vervangen?
Ik neem aan van wel aangezien het aan slijtage onderhevig is. Iemand hier ervaring mee en tips waar ik op moet letten?
Of is het gewoon een kwestie van de dynamo verder openschroeven tot ik er bij kan?
Dynamo reviseren
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Dynamo reviseren
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Die sleepringen zitten erop geperst, dat is er dus niet zomaar af te halen.
Bij een revisiebedrijf persen ze er wel altijd nieuwe ringen op, dus als je een zo goed als nieuwe wilt, dan kun je die beter bij een revisiebedrijf kopen.
Je kunt denk ik met deze sleepringen ook nog wel een tijd vooruit. Perfect is het niet, maar met nieuwe koolborstels doet ie het nog wel een hele tijd.
Vraag je maar af hoeveel km. die dynamo al gedraaid heeft en hoeveel dat er in die tijd van die ringen af is gesleten.......dan kun je ook wel het kilometrage voorspellen, waarop ze helemaal doorgesleten zijn.
Bij een revisiebedrijf persen ze er wel altijd nieuwe ringen op, dus als je een zo goed als nieuwe wilt, dan kun je die beter bij een revisiebedrijf kopen.
Je kunt denk ik met deze sleepringen ook nog wel een tijd vooruit. Perfect is het niet, maar met nieuwe koolborstels doet ie het nog wel een hele tijd.
Vraag je maar af hoeveel km. die dynamo al gedraaid heeft en hoeveel dat er in die tijd van die ringen af is gesleten.......dan kun je ook wel het kilometrage voorspellen, waarop ze helemaal doorgesleten zijn.
Klopt dat het wel iets sneller zal gaan, omdat de diameter van de sleepringen kleiner wordt. Diameter wordt echter nou ook weer niet zoveel kleiner, dus lijkt me wel dat dat meevalt. Als je het echt wetenschappelijk aan wilt pakken, dan moet je ook de verandering van de omtrek meerekenen.
Hoe ver de slijtage nu is, vind ik van een foto niet erg goed in te schatten, dus daar moet je ter plekke een inschatting van maken.
En vraag je dan vooral af hoe lang je er nog mee wilt rijden. Je kunt alles wel vernieuwen zodat het weer 2 ton meekan, maar als niemand dat er ooit meer mee gaat rijden, is dat mijns inziens geldverspilling.
Hoe ver de slijtage nu is, vind ik van een foto niet erg goed in te schatten, dus daar moet je ter plekke een inschatting van maken.
En vraag je dan vooral af hoe lang je er nog mee wilt rijden. Je kunt alles wel vernieuwen zodat het weer 2 ton meekan, maar als niemand dat er ooit meer mee gaat rijden, is dat mijns inziens geldverspilling.
Dat lijkt me wel zo handigLucske wrote:Dat moet lukken, tenminste als je meet met het 'stokje' dat uit de schuifmaat komt schuiven als je 'm uitschuift
De ene sleepring is exact een mm ingesleten.
De andere net iets minder dan een halve mm.
Afstand van het niet ingesleten gedeelte tot het witte tussen de sleepringen is 2 mm.
Betekent dat de ene sleepring nog 1 mm te gaan heeft?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage