koude motor loopt (weer) slecht

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
benjamin
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunMay06, 2007 11:43:21 AM
Location: Amsterdam

koude motor loopt (weer) slecht

Post by benjamin »

Had eerder al het probleem dat de auto na een minuut of 10 begon te bokken en dan eenmaal op bedrijfstemperatuur weer rustig ging lopen (zie eerdere posting). Dit probleem werd verholpen na uitvoer van wat achterstallig onderhoud zoals vastzetten en vervangen luchtfilter, bougies e.d. Er werd toendertijd geopperd om de lambdasonde te vervangen, maar dat heb ik dus niet gedaan. Het probleem is nu echter anders: de auto start goed, maar gaat nu meteen bokken. Dit houdt pas op als de auto goed op temperatuur is. Ik heb de ECU gereset, maar helaas, dat hielp niet. Kan het zijn dat dit nog steeds die lambdasonde is, of is er nu iets anders aan de hand?
AX:veel voor weinig!

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Is het injectie of carburatur? Bij mijn GTI hielp het om een fles wynns injector cleaner erin te goien en dan de ECU reseten nadat ik weer had getankd. Mischien een idee als het een injectie model is. de fles wynns cost toch maar 10e en het i de mooite waard om het te proberen. Anders zou ik je koel circuit ontluchten dat bleek bij mij ook te helpen
Image

benjamin
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunMay06, 2007 11:43:21 AM
Location: Amsterdam

Post by benjamin »

t is een 1.1 i
AX:veel voor weinig!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

benjamin wrote:t is een 1.1 i
injectie idd :)

Wat het zou kunnen zijn heb ik verder geen idee van. Ik heb wel eens gehoord dat er een koude start/loop sensor zou bestaan. Het zou enigzins logisch klinken als er idd een temp sensor overleden is, en de ECU dus denkt dat ie altijd warm is o.i.d.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

grietje wrote:
benjamin wrote:t is een 1.1 i
injectie idd :)

Wat het zou kunnen zijn heb ik verder geen idee van. Ik heb wel eens gehoord dat er een koude start/loop sensor zou bestaan. Het zou enigzins logisch klinken als er idd een temp sensor overleden is, en de ECU dus denkt dat ie altijd warm is o.i.d.
Uit ervaring weet ik dat als de temperatuursensor overleden is, hij juist een te koude waarde geeft (als ik het goed heb zelfs -42 graden celsius, das kkkkoouuuudddddd!!!!). Gevolg is dat hij teveel brandstof gaat krijgen en daardoor hoog in zijn toeren gaat lopen en blijft lopen.
In dit geval vraag ik me af of hij na de koude start wel zijn toerental tijdelijk verhoogt om goed te blijven draaien (ong. 1500 toeren). Na een minuutje of zo, zou het toerental wat lager moeten (rond de 1000 toeren) worden. Doet hij dat niet, dan is de stappenmotor volgens mij overleden. Die zorgt voor wat extra "handgas" waardoor de auto minder geneigd is te bokken bij het optrekken. De stappenmotor drukt tegen de hevel aan waar ook je gaskabel aan vast zit.
Je kunt het eens in die richting zoeken.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Dus als je motor bij het starten naar 1500rpm gaat en dan 1000 dan is je temp meter overleden? en welke temp is dat degene van de lucht die naar binen gaat?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

megator wrote:Dus als je motor bij het starten naar 1500rpm gaat en dan 1000 dan is je temp meter overleden? en welke temp is dat degene van de lucht die naar binen gaat?
Neej, bij koude motor beginnen bij 1500rpm en dan na een tijdje (als de motor warm wordt) teruglopen naar 900~1000rpm is normaal gedrag.

Ik denk eerder de lambda-sensor. Daar zit namelijk een voorverwarm-elementje in die er voor zorgt dat de lambda heel snel op bedrijfstemperatuur is. Als de motor warm is (en de uitlaatgassen de boel flink opgewarmd hebben), is ook de lambda-sensor door de uitlaatgassen lekker op temperatuur gebracht en kan deze z'n werk goed doen (lees: juiste gegevens naar de ECU sturen).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply