injectie of onsteking problemen van mn volcane

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

injectie of onsteking problemen van mn volcane

Post by peetjuun »

Ik zit met klere probleeem, vanmiddag teruggereden naar thuis en onderweg stottert en inhoudt hij.. en op laatst leek ie weinig vermogen te hebben. En die K lamp brandt, dus duidt op injectie/onstekingproblemen.. :( Maar ik zie die V-snaar ofzoiets wel draaien maar start niet.. Accu is gewoon vol..

Tja wat moet ik dan doen?? :?
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Re: injectie of onsteking problemen van mn volcane

Post by Glenn@nl »

peetjuun wrote:Ik zit met klere probleeem, vanmiddag teruggereden naar thuis en onderweg stottert en inhoudt hij.. en op laatst leek ie weinig vermogen te hebben.


peetjuun wrote:En die K lamp brandt, dus duidt op injectie/onstekingproblemen..

de oranje 'K' lamp geeft een motorstoring weer, dus idd injectie of ontsteking.

peetjuun wrote:Maar ik zie die V-snaar ofzoiets wel draaien maar start niet.. Accu is gewoon vol..


De Vsnaar heeft niets met starten temaken

1 Draait de startmotor bij het starten? -->zo nee; check bedrading / vervang startmotor
2 Is er vonk bij het starten? -> zo nee; check bougiekabels/ bougies / bobine / aanvoer 12V
3 Klikt de brandstofpomp bij het omdraaien van de sleutel? zo nee; check stroomtoevoer

alles OK? dan verdenk ik de injector
Last edited by Glenn@nl on WedSep05, 2007 6:09:05 PM, edited 1 time in total.

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Het kan zo zijn, maar bij 2 start hij gewoon niet omdat ik denk dat er geen benzine wordt ingespoten dus is wss injectie..

Als ik steutel omdraait, brandt paar lampen wel.. en verder omdraaien hoor/voel ik even die dingetje draaien en daarna niet meer..
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

peetjuun wrote:en verder omdraaien hoor/voel ik even die dingetje draaien


wat is dat 'dingetje' de startmotor?? of het klikje van de brandstofpomp??

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Glenn@nl wrote:
peetjuun wrote:en verder omdraaien hoor/voel ik even die dingetje draaien


wat is dat 'dingetje' de startmotor?? of het klikje van de brandstofpomp??


Dat is precies onderin tegenover kap van distributieriem, ik denk dus V-snaar..
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat motor-achtige ding waar die V-snaar naar loopt, is je dynamo.
De startmotor zit aan de bak-zijde van 't motorblok! ;)
(Zo'n beetje recht onder het thermostaathuis, als ik het goeD heb).

Dus als ik het goeD begrijp, gaat de motor wel gewoon rond op de startmotor, maar slaat 'ie niet aan?

Haal die kap die van 't luchtfilterhuis naar 't injectiehuis loopt, eens helemaal los, zodat je gemakkelijk in het injectiehuis kunt kijken.
Laat iemand anders dan eens (op jouw teken) starten en kijk of er wel benzine ge-injecteerd wordt. Indien niet: injectiehuis of brandstofpomp stuk. (Dat laatste zou je nog kunnen testen door de brandstof aanvoerslang los te halen van het injectiehuis en in een (schone!) lege fles te steken. Als je dan start, zou er met een flinke snelheid brandstof uit de slang moeten spuiten.

Indien wel: trek een bougiekabel los van een bougie, steek er een dikke spijker in (die dus in de dop vrij stevig zit en dus goed contact maakt) en hou deze zo'n 2 cm bij een blank stuk metaal van het blok vandaan. Laat je starthulp nog eens starten en kijk of je vonken ziet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

weet je iemand die ook een volcane heeft, of waar toevallig een volcane ergens op de sloop staat?

probeer is een andere injector, mischien is die verstopt.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

over die truuk met de spijker voor de bobine testen...

LET WEL OP!

pak de spijker dus NIET met je blote handen vast, maar neem een goed geisoleerde combinatietang om dat te doen.. anders kan het zo zijn dat je snachts licht blijft geven in het donker (omdat je een flinke stroomschok krijgt :D:lol:)
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

q01z wrote:over die truuk met de spijker voor de bobine testen...

LET WEL OP!

pak de spijker dus NIET met je blote handen vast, maar neem een goed geisoleerde combinatietang om dat te doen.. anders kan het zo zijn dat je snachts licht blijft geven in het donker (omdat je een flinke stroomschok krijgt :D:lol:)


maar dan weet je wel dat je vonken ziet marc :) zoals MnM ook al zegt.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

DuFF wrote:weet je iemand die ook een volcane heeft, of waar toevallig een volcane ergens op de sloop staat?

probeer is een andere injector, mischien is die verstopt.


Hoeft niet persé van een Volcane te zijn.
D'r zijn nog zat andere AX modellen met een 1.1i motor.
't Enige waar je op moet letten is het merk en type ECU en de diameter van de slang-aansluitingen op het injectiehuis! 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Begin nou eens met uitlezen :!: lampje geeft niet voor niets een storing in de computer aan. gokken, proberen en raden kan altijd nog.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

MNM(tm) wrote:Hoeft niet persé van een Volcane te zijn.


omdat ik er perse eentje voor een furio moest hebben, nam ik aan dat dat voor de volcane ook zo was :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

DuFF wrote:omdat ik er perse eentje voor een furio moest hebben, nam ik aan dat dat voor de volcane ook zo was :roll:


voor jou had de injector van iedere type 2 1.4 AX iig voldaan. Of er nl. verschil is in de injectoren onderling (tussen type 1 en type 2) weet ik niet zeker, maar het lijkt me wel waarschijnlijk..

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Joost wrote:Begin nou eens met uitlezen :!: lampje geeft niet voor niets een storing in de computer aan. gokken, proberen en raden kan altijd nog.


eindelijk iemand die het zegt..

aan de hand van de storingcodes is de fout vaak sneller gezocht dan zo maar wat proberen..

hoe het uitlezen moet, staat wel op het forum beschreven.. :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Okeoke wss allemaal juiste antwoorden, maar k breng em straks naar garage.. die zoekt wel allemaal uit met hint van me (deze topic) :wink: Oja, gek genoeg had k vanmorgen ff mn volcane gestart, en t START!!! Maar sec of 10 later gaat tie vanzelf uit.. :?
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

kevin.broke wrote:
DuFF wrote:omdat ik er perse eentje voor een furio moest hebben, nam ik aan dat dat voor de volcane ook zo was :roll:


voor jou had de injector van iedere type 2 1.4 AX iig voldaan. Of er nl. verschil is in de injectoren onderling (tussen type 1 en type 2) weet ik niet zeker, maar het lijkt me wel waarschijnlijk..

Correctie: voor de Volcane moet je een 1.1 injectiehuis hebben en dan is er zeer zeker ook nog verschil of je een Bosch of Magnetti Marelli ECU hebt! (En in 't laatste geval zijn er voor 't gemak óók nog eens twee verschillende uitvoeringen: kleine en grote brandstof aanvoer en retourslang-aansluitingdiameters!! En dat weet ik 100% zeker, want die op mijn Volcane heeft GROTE diameter en dat injectiehuis dat ik een paar maanden geleden van CitroSan te leen had gekregen had KLEINE diameter, ondanks dat die óók voor Magnetti Marelli was!!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

:? slangen?

ik heb t alleen over de injector... :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply