kleppenstellen, nieuwe pakking plaatsen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
kleppenstellen, nieuwe pakking plaatsen?
Ola!
Ik ben van plan om mijn kleppen te stellen.
Maar als je klaar bent, moet er dan een nieuwe pakking tussen je blok en het kleppendeksel komen? Of zit er misschien niet eens een pakking tussen?
Ik ben van plan om mijn kleppen te stellen.
Maar als je klaar bent, moet er dan een nieuwe pakking tussen je blok en het kleppendeksel komen? Of zit er misschien niet eens een pakking tussen?
en let op die afstandsblokjes tussen je kleppendeksel en die metalen plaat eronder, zijn vaak van keramiek en kunnen kapot vallen, als ze al is kapot gevallen zijn, zijn ze vermoedelijk vervangen door metalen busjes met dezelfde hoogte.
breken die toch, en is het zo'n leuk tijdstip dat de garage net sluit? pak dan 2 moertjes en leg die op elkaar, even de goeie moertjes zoeken, doen ze ook vaak als oplossing in de garage, hoogte is namelijk hetzelfde als die afstandsblokjes, en opgelost .
breken die toch, en is het zo'n leuk tijdstip dat de garage net sluit? pak dan 2 moertjes en leg die op elkaar, even de goeie moertjes zoeken, doen ze ook vaak als oplossing in de garage, hoogte is namelijk hetzelfde als die afstandsblokjes, en opgelost .
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Kleppenstellen is gelukt, dankzij de hulp van megator.
Het lastige is om te bepalen of de speling te groot of te klein is, want het gaat tenslotte om tienden van millimeters.
Mij ervaring is (ik weet niet of dit de juiste is) : stop je voelermaat er tussen, verdraai de stelschroef totdat je voelermaat vrij moeilijk te bewegen is, draai de borgmoer daarna weer vast. en dan ben je klaar.
Ik denk als je afstelt op basis van 'een lichte weerstand' dan denk ik dat je speling nog te groot is.
Je moet natuurlijk meten onder een lastige hoek, de uitlaatklep speling gaat wel, maar inlaatklep is lastiger omdat daar bougiebedrading en dergelijke loopt.
Het lastige is om te bepalen of de speling te groot of te klein is, want het gaat tenslotte om tienden van millimeters.
Mij ervaring is (ik weet niet of dit de juiste is) : stop je voelermaat er tussen, verdraai de stelschroef totdat je voelermaat vrij moeilijk te bewegen is, draai de borgmoer daarna weer vast. en dan ben je klaar.
Ik denk als je afstelt op basis van 'een lichte weerstand' dan denk ik dat je speling nog te groot is.
Je moet natuurlijk meten onder een lastige hoek, de uitlaatklep speling gaat wel, maar inlaatklep is lastiger omdat daar bougiebedrading en dergelijke loopt.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ik doe altijd: Meten wat de speling is, borg los, bijstellen, borg vast, meten wat de speling is, en zo door tot ie goed is.roel wrote:Mij ervaring is (ik weet niet of dit de juiste is) : stop je voelermaat er tussen, verdraai de stelschroef totdat je voelermaat vrij moeilijk te bewegen is, draai de borgmoer daarna weer vast. en dan ben je klaar.
Op een gegeven moment krijg je daar gevoel in en duurt 't geen uren meer
Ola Aitor
Als je vindt dat je kleppen echt tikken dan kan je ze stellen. Maar als je ze maar heel licht en zachtjes hoort tikken dan zou ik het niet doen.
Je verslechterd het eerder dan dat je het verbeterd.
Toen wij kleppen hadden gesteld, heb ik nadat ik terug was van vakantie nog een keer de kleppen gesteld, omdat ik em toch nog niet helemaal goed vond lopen.
Ik wil je anders wel komen helpen, laat het maar weten.
anyway zo moet je het doen:
De eerste cilinder zit aan de vliegwielzijde.
Verdraai de krukas totdat de uitlaatklep van de eerste cilinder helemaal open staat en stel de klepspeling af van:
inlaat derde cilinder
uitlaat vierde cilinder
Derde cilinder uitlaatklep helemaal open:
inlaat vierde cilinder
uitlaat tweede cilinder
Vierde cilinder uitlaatklep helemaal open:
inlaat tweede cilinder
uitlaat eerste cilinder
Tweede cilinder uitlaatklep helemaal open:
inlaat eerste cilinder
uitlaat derde cilinder
Dat was het!
Als je vindt dat je kleppen echt tikken dan kan je ze stellen. Maar als je ze maar heel licht en zachtjes hoort tikken dan zou ik het niet doen.
Je verslechterd het eerder dan dat je het verbeterd.
Toen wij kleppen hadden gesteld, heb ik nadat ik terug was van vakantie nog een keer de kleppen gesteld, omdat ik em toch nog niet helemaal goed vond lopen.
Ik wil je anders wel komen helpen, laat het maar weten.
anyway zo moet je het doen:
De eerste cilinder zit aan de vliegwielzijde.
Verdraai de krukas totdat de uitlaatklep van de eerste cilinder helemaal open staat en stel de klepspeling af van:
inlaat derde cilinder
uitlaat vierde cilinder
Derde cilinder uitlaatklep helemaal open:
inlaat vierde cilinder
uitlaat tweede cilinder
Vierde cilinder uitlaatklep helemaal open:
inlaat tweede cilinder
uitlaat eerste cilinder
Tweede cilinder uitlaatklep helemaal open:
inlaat eerste cilinder
uitlaat derde cilinder
Dat was het!