Start niet

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Start niet

Post by Radiant »

Goed, het is feest :(

Ik zet maandagavond mijn auto voor de deur na een rit waar hij prima heeft gedraaid, niks geks gemerkt, helemaal niks. Ik start hem dinsdagochtend -> motor slaat niet aan. Dus snel met de trein naar mn werk, en 's avonds de wegenwacht gebeld.

Die hebben daadwerkelijk alles zitten doormeten en bekijken (o.a. map sensor, krukassensor, aansturen van de injector, enzenz) en alles klopt, behalve dat er geen signaal (iets met een geel/rode draad?) wordt gestuurt naar mn bobine (heb een 1.1i uit '94 met dis-bobine dus).
De wegenwachter heeft nog een tijdje zitten zoeken naar een hoofdrelais waar de ontsteking op zou moeten zitten, maar kon die niet vinden. Hij zei dat de kans dus groot was dat het signaal direct van mn ECU komt en dan zou dus mn ECU kapoet zijn.

Nou is de spanning meerdere malen van de ECU afgeweest om te testen, dus ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat hij gereset is. Het motorstoringslampje brand ook zoals het hoort als ik de auto op het contact zet, en je hoort dan de brandstofpomp eventjes.
Wat ik wel heb opgemerkt is dat er 2 losse stekkertjes zitten bij de bobine, een groen draadje wat uit die grote stekker met gele draden van de bobine af komt, wat volgens de wegenwachter voor een toerenteller zou zijn (heb ik niet). Onder de bobine zit een of ander zwart blokje op metaal vast waar een zwart draadje vanaf komt dat ook los zit. Zou allemaal perfect normaal zijn.

Ik kan nu 24 uur bellen om hem alsnog naar een garage te laten slepen, en zit nu dus een beetje af te wegen wat ik moet doen :(
Ik hoop met deze post dat iemand misschien nog een tip heeft om iets te proberen, of dat iemand me kan vertellen of mijn auto een hoofdrelais heeft en waar ik die zou kunnen vinden.
Ik ga morgen zowiezo wat garages afbellen en vragen wat ze zouden rekenen om even te kijken, maar de wegenwacht is al 2 uur bezig geweest, dus ik vrees dat dat niet goedkoop gaat zijn.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Re: Start niet

Post by Glenn@nl »

Radiant wrote:een groen draadje wat uit die grote stekker met gele draden van de bobine af komt, wat volgens de wegenwachter voor een toerenteller zou zijn (heb ik niet).


Volgens mij is dat een kabeltje voor massa, op het blok aangesloten (ik zal ff een foto zoeken)

of dat iemand me kan vertellen of mijn auto een hoofdrelais heeft en waar ik die zou kunnen vinden.

Hoofdrelais zit onder de ECU, naast het blok tegen de wiekast aan; is een bruin kastje met 'n grote stekker (maar niet zo groot als de ecustekker) erop.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Image
(klik voor vergroting)

Het groene draadje loopt onder de bougiekabels door, naar een ander (zwart draadje), wat weer aangesloten is op 'n massapunt!

Hopelijk is dit de oorzaak van het niet-starten probleem!

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Stekkertjes weer inelkaar gedrukt, en een paar tikken op het hoofdrelais gegeven, maar hij doet nog steeds helemaal niks :(
Waarschijnlijk is de wegenwachter zelf vergeten dat hij die stekkertjes los heeft gehaald :roll:

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Nieuwe vliegwielsensor en een nieuwe bobine en hij deed het weer :D

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Image
  1. Het bewuste groene draadje...
  2. ...dat naar de ontstoorcondensator gaat (die met de andere kant aan 't chassis vast geschroefd zit)
  3. De plek waar het hoofdrelais (ook wel dubbelrelais) zit.

Toerentellers krijgen bij deze motoren hun signaal rechtstreeks uit de ECU.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Had ik allemaal al gevonden, maar bleek het dus niet te zijn. En hij doet het nu dus weer zoals ik al zei :)

Toch bedankt

Post Reply