Hij wil nog steeds niet starten De kabelboom heb ik helemaal uitgebouwd, de contacten doorgemeten en alles opnieuw geisoleerd...Nu:
- Brandstofpomp gaat rond
- Startmotor wordt goed rond gegooid
- Er is benzine te ruiken na het starten
- Auto start niet op startspray
Een klein onderzoekje later wees uit dat de ax niet vonkt, maar ik heb nog geen reserve onderdelen, Het kan nu dus nog liggen aan:
- Verdelerkap (bougiekabels en bougies zijn uitgesloten, die gaan nooit alle 4 tegelijk kapot)
- Ontstekingsmodule
- ECU
Ben ik nog dingen vergeten of zie ik iets over het hoofd? Ik word er helemaal gestoord van dat ie niet wil starten, PLEASE HELP!!
Starten?!! Help aub!!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Last edited by AX_Powah on MonJul23, 2007 5:35:33 PM, edited 1 time in total.
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Nu nog niet geprobeerd maar hoe kan een auto die niet vonkt, nu wel lopen als je m aanduwt...? Please ontopic blijven, ik wil m graag fixen!!
Ik heb net de ECU uitgelezen en die geeft alleen "begin en einde programma", dus geen storingen. Ik heb de lamdasonde nog niet aangesloten...zoiezo vreemd dat ie dat niet aangeeft...ik check ook ff de massa-punten!
Ik heb net de ECU uitgelezen en die geeft alleen "begin en einde programma", dus geen storingen. Ik heb de lamdasonde nog niet aangesloten...zoiezo vreemd dat ie dat niet aangeeft...ik check ook ff de massa-punten!
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
Verdelerkap en rotor is simpel te controleren: zit maar met 2 boutjes vast. Er zitten in de kap 5 contacten. Als die er flink versleten uitzien, dan is de kap aan vervanging toe. De rotor kan ook versleten zijn, dan ziet het contactpunt dat langs de vier contacten in de buitenrand van kap draait, er wat ingebrand uit. Beide dan vervangen. Maar zou me verbazen, want dan zou starten op startmotor of aanduwen niet uit moeten maken: dan is de vonk gewoon erg slecht. En dat strookt niet met je eerste beschrijving van de klachten. Daarnaast krijg je met een slechte verdelerkap vaak nog wel een vonk (klein, oranje), maar geen goede (dikke blauwe vonk van een 1-2 cm).
Heb je het niet vonken op alle vier de bougies/bougiekabels geconstateerd? Of maar op eentje?
Als je op alle vier helemaal geen vonk krijgt en de verdelerkap en rotor heb je uitgesloten, dan zit het in het opwekken en regelen van de ontsteking. Kan een relais zijn, een slechte massa, een draadbreuk, een kapotte bobine (is te meten: bobine is een transformator, dus aan de 12V zijde een in- en uitgang, waarover een niet-oneindige weerstand staat, en aan de hoogspanningszijde idem), een kapotte ontstekingsmodule (als het die is, dan ook bobine vervangen want dat is dan door slijtage de waarschijnlijke veroorzaker van het doorbranden van de ontstekingsmodule, en let op: gebruik warmtegeleidende pasta voor montage van de module), of de ECU.
Gegeven dat 'alles' wat je doet met starten gewoon werkt, behalve dan dat-ie niet aanslaat, lijken de relais en het contactslot me wel okee. ECU's gaan dacht ik niet vaak kapot (en anders is wisselen natuurlijk simpel, wel het juiste type gebruiken). Als je massa en draadbreuken ook uit kunt sluiten, hou je de combi ontstekingsmodule/bobine over. En dat zijn gewoon slijtende onderdelen, dus niet vreemd als dat een keer stuk gaat. Er zijn veel verschillende types module, zorg dat je de juiste gebruikt.
Is jammer genoeg allemaal wel vrij duur om nieuw te kopen. Probeer eerst ff een lenertje of een slopertje, om te zien of dit het inderdaad is. Misschien heeft iemand bij je in de buurt ze liggen.
Heb je het niet vonken op alle vier de bougies/bougiekabels geconstateerd? Of maar op eentje?
Als je op alle vier helemaal geen vonk krijgt en de verdelerkap en rotor heb je uitgesloten, dan zit het in het opwekken en regelen van de ontsteking. Kan een relais zijn, een slechte massa, een draadbreuk, een kapotte bobine (is te meten: bobine is een transformator, dus aan de 12V zijde een in- en uitgang, waarover een niet-oneindige weerstand staat, en aan de hoogspanningszijde idem), een kapotte ontstekingsmodule (als het die is, dan ook bobine vervangen want dat is dan door slijtage de waarschijnlijke veroorzaker van het doorbranden van de ontstekingsmodule, en let op: gebruik warmtegeleidende pasta voor montage van de module), of de ECU.
Gegeven dat 'alles' wat je doet met starten gewoon werkt, behalve dan dat-ie niet aanslaat, lijken de relais en het contactslot me wel okee. ECU's gaan dacht ik niet vaak kapot (en anders is wisselen natuurlijk simpel, wel het juiste type gebruiken). Als je massa en draadbreuken ook uit kunt sluiten, hou je de combi ontstekingsmodule/bobine over. En dat zijn gewoon slijtende onderdelen, dus niet vreemd als dat een keer stuk gaat. Er zijn veel verschillende types module, zorg dat je de juiste gebruikt.
Is jammer genoeg allemaal wel vrij duur om nieuw te kopen. Probeer eerst ff een lenertje of een slopertje, om te zien of dit het inderdaad is. Misschien heeft iemand bij je in de buurt ze liggen.
ik heb geen verdeler kap met rotor, dat zit niet op een GTI!
ik heb de ontstekingsmodule vervangen maar t werkt nog steeds niet.
Ook de verdelerkap is vervangen maar zonder resultaat...
Massapunten heb ik opgeschuurd en opnieuw vastgezet.
ik begin nu aan mezelf te twijfelen en waarschijnlijk heb ik een fout gemaakt in de bedrading of de ecu is kapot, dat zijn de laatste 2 mogelijkheden...
vanavond ga ik proberen jeroen zo gek te krijgen dat ie ff langs komt met zijn gti, dan hang ik mijn computer in zijn auto, start zijn auto dan, dan is de computer in ieder geval goed!
ik heb de ontstekingsmodule vervangen maar t werkt nog steeds niet.
Ook de verdelerkap is vervangen maar zonder resultaat...
Massapunten heb ik opgeschuurd en opnieuw vastgezet.
ik begin nu aan mezelf te twijfelen en waarschijnlijk heb ik een fout gemaakt in de bedrading of de ecu is kapot, dat zijn de laatste 2 mogelijkheden...
vanavond ga ik proberen jeroen zo gek te krijgen dat ie ff langs komt met zijn gti, dan hang ik mijn computer in zijn auto, start zijn auto dan, dan is de computer in ieder geval goed!
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
Je hebt geen verdelerkap, maar 'm wel vervangen
Okee, een DISbobine dus. Heb je die dan vervangen door een goeie?
Als je met je bedrading wat verkeerd hebt gedaan, sterkte! Dan moet er denk ik een andere naast (eentje die het doet), en dan draad voor draad gaan checken of je het op de goede manier hebt aangesloten.
Succes, laat ff weten hoe 't afloopt.
Okee, een DISbobine dus. Heb je die dan vervangen door een goeie?
Als je met je bedrading wat verkeerd hebt gedaan, sterkte! Dan moet er denk ik een andere naast (eentje die het doet), en dan draad voor draad gaan checken of je het op de goede manier hebt aangesloten.
Succes, laat ff weten hoe 't afloopt.