Bekende problemen bij ombouw 1.4GT naar 1.4 dubbele webers.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Bekende problemen bij ombouw 1.4GT naar 1.4 dubbele webers.

Post by betterman »

Ik ben nu voor de derde keer mijn AX om aant bouwen van een 1.4GT (type1) monopoint injectie blok naar hetzelfde blok maar dan met twee dubbele 40 DCOM weber carbs, en ik ben benieuwd wie hier nog allemaal deze conversie heeft doorgevoerd en welke problemen hij hierbij tegenkwam.

Mijn gebruikte onderdelen:

- AX 1.4GT blok
- AX Sport kop
- AX Sport inlaatspruitstuk
- Raceworld Spaghetti uitlaatspruitstuk
- AX Sport gaskabel
- AX Sport luchtfilterhuis
- K&N 57i luchtfilter-set
- aangepaste motorsteun (3de schroef-gat afgeslepen)

De problemen waar ik tegenaanliep is bijvoorbeeld de motorsteun, het inlaatspruitstuk van de Sport is zo breed dat deze door ??n van de motorsteunbouten zou lopen, vandaar dat mijn motor met twee schroeven aan de motorsteun vast zit ipv drie.
Ook de diepte van de webers incl. het luchtfilterhuiskomt tegen het schutbord aan en rust op de koelvloeistof slangen die naar de verwarming toe lopen, met als resultaat dat deze om de maand gaan lekken doordat ze doorslijten of dat ik zonder verwarming moet rijden.

grtz,..
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Kan je die koelvloeistofslangen trouwens niet omleiden?

Ik zou ook een choke-kabel regelen, die zal je wel eens nodig kunnen hebben.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

niet relevant tot je vragen, maar wel benieuwd, heb je die carbs. nieuw of 2ehands gekocht?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mijn problemen tot nu toe;
-koelvloeistof slang moet aangepast worden (afgedopt)
-koppakking lijkt niet te kloppen?
-afstelling :P

problemen die ik niet had;
-koelslangen kachel --> heb geen kachel
-motorsteun, had ik al op maat gezaagt :D
-te weinig ruimte bij schutbord; ik heb gelukkig originele luchtfilterbak! niet dat het dan past hoor.. maar het hoort wel te passen, dus dat doet het maar
Image

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Browny wrote:Kan je die koelvloeistofslangen trouwens niet omleiden?

Ik zou ook een choke-kabel regelen, die zal je wel eens nodig kunnen hebben.


Euhh,.. de koelvloeistofslangen lopen op die plek het schutbord in, dan zou ik in het schutbord moeten gaan slijpen en de hele kachelconstructie moeten aanpassen,...gaat me net wat te ver met een dremel en een soldeerbout :?
En een choke kabel,..??n keer geprobeerd op mn webers,...nooit meer.. werkte van geen kant, ik had trouwens ??n van mn verstelbare koplamp kabels er aan gehangen zodat ik met die mooie draaiknop de choke kon bedienen..

DuFF wrote:niet relevant tot je vragen, maar wel benieuwd, heb je die carbs. nieuw of 2ehands gekocht?


Ik heb deze webers 2e hands gekocht in antwerpen, deze waren een jaar oud en heb de bon er zelfs nog bij gekregen,..als het blijkt bij het afstellen (ergens in duitsland op een dyno) dat er iets mis mee is koop ik alsnog nieuwe, maar tot nu toe hebben ze altijd goed gefunctioneerd, vraag maar aan m'n kale banden :lol:


q01z wrote:mijn problemen tot nu toe;
-koelvloeistof slang moet aangepast worden (afgedopt)
-koppakking lijkt niet te kloppen?
-afstelling :P

problemen die ik niet had;
-koelslangen kachel --> heb geen kachel
-motorsteun, had ik al op maat gezaagt :D
-te weinig ruimte bij schutbord; ik heb gelukkig originele luchtfilterbak! niet dat het dan past hoor.. maar het hoort wel te passen, dus dat doet het maar


hmmz,.. koppakking lijkt niet te kloppen, wat bedoel je daar precies mee, ik heb destijds zelf de eerste conversie dorgevoerd en heb eigenlijk niets vreemds opgemerkt aan de koppakking.
De koelvloeistof slang heb ik inderdaad ook moeten afdoppen.

Ik heb ook het originele luchtfilterhuis van een sport, maar die krijg ik niet tussen webers en schutbord uit zonder de motor los te halen en een beetje naar voren te trekken, vind ik op zich lastig aangezien ik ook wel eens zonder luchtfilterhuis wil rijden omdat je dan toch wel wat meer lucht binnen krijgt

Ik heb iig ontdekt hoe Citroën het motorsteun probleem heeft opgelost, nou ja opgelost...een betere optie in elkaar heeft geprutst dan de motorsteun afslijpen..
Ze hebben een platte plaat gemonteerd op de drie originele bouten, en daarop een mini motorsteun gezet die rechtreeks op de buitenste twee bouten (die wij nu gebruiken) word gemonteerd en op twee extra punten op die plaat..
Enige nadeel is dat deze twee onderdelen om zelf een sport motorsteun van te maken niet meer leverbaar zijn,..dat word dus een platte ax sport zoeken :?
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als ik het me goed herinner had mijn sportje een plat uiteinde met een bout ipv een tapeind. je moest dus de carburateurs en spruitstuk uitbouwen om de motorsteun los te krijgen.

op dezelfde manier los je het op met throttlebodies.

kan het natuurkundig nl. niet uitleggen maar voor m'n gevoel is dat 3e boutje wel degelijk belangrijk...
Saxo gebruikt er zelfs vier.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

kevin.broke wrote:als ik het me goed herinner had mijn sportje een plat uiteinde met een bout ipv een tapeind. je moest dus de carburateurs en spruitstuk uitbouwen om de motorsteun los te krijgen.

op dezelfde manier los je het op met throttlebodies.

kan het natuurkundig nl. niet uitleggen maar voor m'n gevoel is dat 3e boutje wel degelijk belangrijk...
Saxo gebruikt er zelfs vier.


Ok?, dan weet ik in iedergeval dat ik zoiets in elkaar moet knutselen, nog een vraagje..

Waar zat bij jou sportje de kachelaansluiting in het schutbord, ook achter net onder het luchtfilterhuis offe ?

aangezien mijn origineel luchtfilterhuis om de maand de koelvloeistofslangen doorschuurt door het bewegen van de motor, en kon jij het luchtfilterhuis erafhalen zonder de motor los te halen en naar voren te trekken ?

thnx,..
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

geen idee meer. heb bij mijn eerste sport weinig geklust en de tweede helaas ook weinig mee gedaan, moest 'm ivm wat probleempjes al snel verkopen.

Er zijn echter nog wel een paar sportrijders hier, vraag hun ff om tips?

AXClub
Total admin
Total admin
Posts: 437
Joined: SatJun07, 2003 3:04:50 PM

Post by AXClub »

JOhan,

een sport heeft daar een ander systeem voor..

de slangen van de kachel zijn korter (steken minder uit) en de slang die naar voren gaat, die gaat helemaal langs het schutbord (zit daar ook vast) tot de remleidingen

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

volgens mij heb ik bij mijn BX hier geen problemen mee (in de teokomst)

maar welke kopakking hebben jullie gebruikt?
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

q01z wrote:-koppakking lijkt niet te kloppen?


Heb dit nagezocht. Koppakking is dezelfde als die van een 1.4. Geen verschil. Ook bij citroen hebben ze het nagezocht en kwamen op het zelfde uit. Er is wel verschil tussen degene die ze maakt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

denny wrote:
q01z wrote:-koppakking lijkt niet te kloppen?


Heb dit nagezocht. Koppakking is dezelfde als die van een 1.4. Geen verschil. Ook bij Citroën hebben ze het nagezocht en kwamen op het zelfde uit. Er is wel verschil tussen degene die ze maakt.


welke past het beste dan (welk merk)
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

slalombx
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 106
Joined: SatMar04, 2006 1:02:18 PM
Location: Dirksland
Contact:

Post by slalombx »

Een Sport heeft een andere motorsteun nl. een soort plaat met verzonken bouten en een stalen steun naar je rubber op het binnenscherm.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

heeft er eigenlijk al eens iemand gekeken wat een motorsteuntje nieuw kost..?

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Een nieuwe motorsteun kost niet zoveel, het enige probleem hierbij is dat beide onderdelen niet meer te krijgen zijn (bij de dealer).

aangezien ik alles onder mijn motorkap vernieuwd heb, heb ik nu best goed contact met de onderdelen-afdeling van mijn dealer, ik probeer een tekening te bemachtigen met maten voor de twee sport motorsteun onderdelen zodat deze nagemaakt kunnen worden..

gr,..
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Post Reply