Dynamo-probleem of iets anders?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
FennAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonAug28, 2006 1:39:40 PM

Dynamo-probleem of iets anders?

Post by FennAX »

Hallo,
tja ik kom hier alleen als ik wa te vragen heb...maar goed....
Ik heb dus een leuk AX-je uit '91. Echt mijn beste vriend, behalve gisteren.
Tijdens het rijden ging het lampje van de accu branden, motor dreigde af te slaan, maar dat gebeurde net niet.
Nadat dit weer twee keer gebeurd was, sloeg bij de vierde keer w?l de motor af (op de snelweg handig...gelukkig raak ik niet snel in paniek). Starten op de vluchtstrook ging gewoon goed en ik kon doorrijden.
Daarna binnen de bebouwde kom weer hetzelfde, motor slaat af, starten en doorrijden.
Maar dat is niet natuurlijk niet de bedoeling. Ik sta natuurlijk een keer gigantisch stil midden op een brug ofzo...

Zal het de dynamo zijn of een ander accu-probleem? De accu zelf schijnt nog goed te zijn (info kleine beurt januari).

Hopelijk heeft iemand de tip (en een nieuwe dynamo...)
Fenna

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dit klinkt een beetje als een dynamo. en ja die heb ik over. waar zit je ongeveer ergens in 't land? ik kom overal :D

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Als het je dynamo zou zijn... Dan zou die daarna toch helemaal niet meer starten. Lijkt me eerder iets met je ontsteking.

(Alleen het branden van dat acculampje is dan vaag. Dat duidt wel op een dynamo / accu probleem)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je spanning zakt in als ie geen stroom meer van dynamo krijgt he.. dat zou inhouden/afslaan verklaren. maar blijft een AX lopen zonder dynamo?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als het goeD is, blijft de boel wel een tijdje lopen op enkel de accu, maar omdat een accu nou eenmaal minder spanning levert dan een lopende dynamo, gaat je blokje er wel beroerd door lopen (slechte vonk enzo).
Maar als 'ie dan afslaat, in geval van niet (goed) werkende dynamo, dan is op het moment van afslaan de accu al zo ver leeg dat je er de startmotor echt niet meer mee rond krijgt, 'or. ff opnieuw starten op de vluchtstrook en meteen weer wegrijden is er dan echt niet bij.

Wanneer treedt het probleem op? Droog weer? Nat weer? (veel) water op de weg? Valt 'ie in 1 keer stil of is het met stotteren?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

FennAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonAug28, 2006 1:39:40 PM

Post by FennAX »

Het probleem trad dus gisteren op. Echt nat weer was het niet.
Ik dacht eerst dat het kwam doordat ik hem te hoog in de toeren liet lopen (110 in zijn 4). Maar de tweede keer was gewoon binnen de bebouwde kom.
Hij stottert soms, maar dan valt ie niet stil. Als ie stil slaat is dat in ??n keer.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

jullie hebben een punt...

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Meten = weten. Multimeter op de dynamo.
Mijn witte had ook soms deze klachten. Totdat ik bedacht dat het altijd bij regenachtig weer was.
Multimeter op de dynamo gezet, netjes 14,5V, beetje water over de v-snaar gegooid en de laadspanning zakte weg tot 11 en een beetje V, die slipte dus door, maar kwam vrij snel weer terug naar de 14,5 V.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

ik heb hetzelfde gehad. ..
ik heb ff de ondstekingsmodule er af gehad goed schoon gemaakt
en de opervlakte ook waar die op zat schoon maken. ..
en toen er weer op..
die computer even resetten
en heb het nooit weer gehad. ..


maar het hoeft niet zo te zijn dat jij dt ook hebt. ..
probeer eerst is je computer te resetten
en een andere ondstekingsmodule. ..

*dat is een plat dingetje aan de voorkant van je motor aan de rechterkant op hoogte van de verdelerkap...*

succes
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Ging alleen je acculampje branden? Of ook motormanagement en wellicht de rest van de controlewinkel?

Als je dynamo niet voldoende (of helemaal geen) laadstroom geeft, houdt de auto er na een tijdje wel mee op. Dan is de accu goed leeg, en deden je ruitenwissers en radio ook al moeilijk. Direct weer starten kan je dan vergeten. Na een paar uur wachten lukt starten dan misschien weer wel (de accu lijkt op miraculeuze wijze weer opgeladen. Niets bijzonders: de ionen zijn dan weer netjes verdeeld in de oplossing en dan heeft de accu weer wat capaciteit, met een beetje geluk net voldoende om te starten).
Wat wel zou kunnen is een slechte accu i.c.m. een haperende dynamo. Maar dan zou je ook startproblemen moeten hebben, en daar lijkt je info niet op te duiden.

Het zou inderdaad aan je ontstekingsmodule (contactjes of intern) kunnen liggen. Vooral als je constateert dat de problemen beginnen bij een bepaald toerental. Maar dan zou ik wel een brandend motormanagementlampje verwachten.
Als je een ontstekingsmodule terugzet of vervangt, vergeet dan beslist niet om hittegeleidende pasta te gebruiken. Bij een nieuwe zit het erbij als het goed is, en het spul is ook te koop in de computeronderdelenwinkel, heb ik al eens gelezen. Gewoon een dun laagje over de hele achterkant van de module, zodat het hele contactvlak met de onderliggende constructie goed in de pasta zit.
Als je geen hittegeleidende pasta gebruikt, kan de module zijn ontwikkelde warmte niet goed kwijt, en dan brandt ze vlot door (waarschijnlijk al binnen een jaar, terwijl ze anders best 10 jaar of nog veel langer meekan). Als het aan je ontstekingsmodule blijkt te liggen, dan is je bobine waarschijnlijk ook op (versleten bobine is meestal oorzaak van doorbranden ontstekingsmodule).

Maar er kan bij jou ook iets heel anders aan de hand zijn: als je brandstofpomp ermee ophoudt (slijtage, ergens een kabelbreuk of slechte massa), gaat het motortje ook stotteren en afslaan. En als je motor afslaat, gaat o.a. je acculampje branden. En dat acculampje kan al gaan branden als de motor hapert (maar nog wel loopt), want dan zakt de laadstroom ook al weg. Brandend acculampje duidt dus wel vaak, maar niet altijd op een probleem met dynamo en/of accu.

Andere opties: slechte bougie(s), bougiekabel(s), verdelerkap en rotor, slechte massaverbindingen in de motorruimte, en er zijn vast nog wel een paar verdachten. Lukraak van alles vervangen kan je probleem oplossen, maar mogelijk geef je dan onnodig veel geld uit.

Dus... let goed op wat er gebeurt als dit euvel zich voordoet, en schrijf het hier zo precies mogelijk op, dan kunnen wij zo gericht mogelijk meedenken.

FennAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonAug28, 2006 1:39:40 PM

Post by FennAX »

Goed,
ik ben vanavond weer even met de AX gaan rijden. Verschillende snelheden en toerentallen geprobeerd. Niks aan de hand!
Vandaag was het natuurlijk erg droog, dus ik denk toch dat er een verband is met nat weer en haperen.

Het is alleen het acculampje wat ging branden, tegelijkertijd hield de auto in en als ie afsloeg ging alles branden.

In januari is ie voor een beurt geweest en toen was alles in orde.

Hopelijk komen jullie zo verder?

Fenna

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

wij niet, jij wel!
het gaat regenen dit weekend. vergeet niet een paar plasjes mee te pakken (niet t? fors trouwens :D)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Ik denk dat de kabel van de dynamo naar de + van de accu ergens tijdelijk kortsluiting maakt.

Die kabel loopt vanaf de dynamo langs de kap v.d. distributieriem achter de motor langs via de startmotor naar de accu.


Wel gauw iets aan doen, mocht ie langere tijd een 'goede' aarde maken via de + kabel van de accu, dan geeft je accu kortsluitstroom waardoor ie zo heet kan worden dat ie affikt (en wie weet je hele autootje erbij).

Een andere kortsluiting (zoals Menno zegt) zou ook nog wel kunnen evt. maar lijkt me dan dat er een zekering doorbrandt.

ghost88
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunMar11, 2007 11:42:26 PM
Location: krimpen aan den ijssel
Contact:

Post by ghost88 »

dat kan heel goed je dynamo zijn.
ik heb zelf hetzelfde probleem gehad dat hij uitviel en 5 min. later kon ik hem weer starten.
heb mn dynamo toen vervangen en het probleem is over.
heb nu alleen mn volgende probleem. me dynamo/accu kan me installatie niet aan. maar dat is niet belangrijk voor jou. vond t ff leuk om te melden.
succes.

FennAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonAug28, 2006 1:39:40 PM

Post by FennAX »

Vandaag op en neer naar Utrecht (20 km) gaf geen enkel probleem.
Toen nog even naar de buurtsuper en dan slaat ie weer 4x af. En niet zo'n beetje ook. Ik kon telkens 5 meter rijden, stop, starten, 5 meter rijden, stop etc.
Mensen achter mij begonnen ook heel geirriteerd te kijken....heel vreemd.

En ik kan hem ook direct weer starten, hoef niet te wachten.

Vrijdagochtend gaat mijn AX naar de dokter, want dit is gewoon niet leuk meer. Ik wil wel een betrouwbare auto. Als het min -20 is en hij wil niet starten, ok, maar dit begint gevaarlijk te worden.

FennAX

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

FmXXX-STanie wrote:ik heb hetzelfde gehad. ..
ik heb ff de ondstekingsmodule er af gehad goed schoon gemaakt
en de opervlakte ook waar die op zat schoon maken. ..
en toen er weer op..
die computer even resetten
en heb het nooit weer gehad. ..


ontstelkingsmodule zit een koelpasta tussen het kontactoppervlak. het is best belangrijk dat er terug tussen te doen anders brand ie na een lange rit gewoon door
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

4x afslaan, en per start maar 5m rijden :!: Als je zo dicht bij de buurtsuper woont: ga lopen :)

Sorry, geintje.

Slecht lopen is een kwestie van benzine, lucht of vonk. Een of meer van de drie is bij jou niet altijd goed verzorgd. Lucht is zelden een probleem.

Het kan in de brandstoftoevoer zitten. Opties:
- slechte massa brandstofpomp;
- slechte voeding brandstofpomp (kabelbreuk ofzo, kan gebeuren);
- brakke brandstofpomp (is ook maar een eenvoudige elektromotor die niet het eeuwige leven heeft);
- slechte aansturing van de brandstofpomp;
- ernstig verstopt(e) benzinefilter(s);
- geen benzine in de tank ( :? ).
Met verstopte filters zou het raar zijn dat het soms ook heel lang goed gaat. Dat zal het dus niet zijn.
Daarom denk ik dat het iets elektrisch is, als het in je brandstoftoevoer zit. Dat zijn dan de eerste vier opties van het rijtje hierboven.

Wat ook wel zou kunnen en helemaal niet vreemd is op een oud koekblik van franse origine, is een haperend relais (een van de twee die tegen de onderkant van je ECU geschroefd zit). Een van die relais zorgt ervoor dat je de eerste paar seconden nadat je de auto op contact zet, brandstofdruk krijgt (het bekende gezoem van de brandstofpomp voordat je de auto start). Dit relais schakelt na een paar seconden weer af, en dan is die andere van belang. Dat is (als ik het goed begrepen heb) een soort hoofdschakelaar voor het hele systeem. Als die kuren heeft, kan ik me goed voorstellen dat je de symptomen krijgt die je beschrijft. En dat kan ook worden veroorzaakt door een versleten contactslot.

Ontsteking:
Je dynamo verdenk ik niet heel erg, ik denk dat het branden van dat lampje een gevolg is van het gestotter van de motor. Eventueel kan je de dynamo laten checken en indien nodig reviseren/vervangen (maar dan moet je wel zeker weten dat je een goeie krijgt). Een slechte dynamo uit zich meestal in het continu branden van je acculampje als teken van onvoldoende laadstroom.
Of de bedrading van de dynamo kaal is en ergens kortsluiting kan maken, kun je wel controleren. Maar ook daarvan verwacht ik de door jou beschreven symptomen eigenlijk niet.
Aangezien je motormanagementlampje kennelijk niet gaat branden (aangenomen dat-ie het wel doet als je je contact aan zet), denk ik ook niet direct aan ECU-storingen of je ontstekingsmodule (hoewel niet alle mogelijke storingen worden gesignaleerd, de meeste wel).
Ook een slechte vonk ligt niet erg voor de hand, behalve als het euvel zich met name bij koud en/of vochtig weer voordoet. Een slechte vonk kan je simpel checken: een bougiekabel lostrekken van de bougie, schroevendraaier erin prikken, dichtbij blank metaal houden en starten. Je moet blauwe vonken van minstens een centimeter kunnen trekken. Kleinere of oranje vonken zijn niet goed. En let ff op dat je jezelf niet elektrocuteert, (erg AU, heb ik gehoord). Goed ge?soleerd handvat gebruiken dus. Hoofdverdachten bij een slechte vonk: bougiekabels, bougies, verdelerkap, rotor, bobine. De eerste 4 zijn eenvoudig visueel te controleren (kleur, schoon/vuil, nat/droog, slijtage, barstjes en zo), en de bobine moet niet teveel amp?res trekken (als-ie dat doet gaat ook je ontstekingsmodule eraan). Maar aangezien je direct na stilvallen gewoon kan starten en verder kennelijk ook geen startproblemen hebt, verwacht ik ook niet dat het aan de vonk ligt.

Aan veel van deze storingen valt wel wat te meten met amp?res, ohms en zo, maar het vervelende is dat je met een storing zit die zich dan weer wel en dan weer niet voordoet. Dan heb je wat mazzel nodig bij het meten, anders wordt het toch een kwestie van proberen en duimen.

Volgens mij heb je zo de meest voor de hand liggende oorzaken wel te pakken. Hoewel gokken meestal leidt tot verliezen, zet ik de brandstofpomp incl. bedrading en de beide relais onder de ECU (incl. bedrading en contactslot) gedeeld op nummer 1 van de verdachtenlijst.

Iemand betere idee?n?

Post Reply