1.4 blok in een 1.1 auto
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
1.4 blok in een 1.1 auto
hallo allemaal ik heb een ax een 1.1i maar nu is mijn koppakking kapot gegaan en wil ik misschien een 1.4i in mijn 1.1i legge KAN DAT
zo ja moet je dan ook dingen gaan aan passen of juist niet bijv.
* kan het wel met de uitlaat pas dat wel
* moet je dan ook een andere versnellingsbak er in legge
* is de op hanging het zelfde of juist niet
enz. enz. enz. enz.
ik hoor het heel graag
zo ja moet je dan ook dingen gaan aan passen of juist niet bijv.
* kan het wel met de uitlaat pas dat wel
* moet je dan ook een andere versnellingsbak er in legge
* is de op hanging het zelfde of juist niet
enz. enz. enz. enz.
ik hoor het heel graag
ax 4-ever
http://img446.imageshack.us/img446/1200 ... sig8bj.gif
edit:/joost onderschrift plaatje is TE groot!
Ja dat kan prima, het past in principe allemaal
alleen
- Zoek een motor met zelfde onsteking en injectie (athans, injectie is altijd verschillend maar zoek er een van hetzelfde merk/type) om het makkelijk te houden
- Zou ik het onderstel wel vervangen (grotere remmen)
- Mag het officieel eigenlijk stiekem niet helemaal (alhoewel het verschil tussen 1.1 en 1.4 nou ook weer niet zooo groot is, maar voor mijn auto is gezegt dat het iig niet mag, maar zolang ik niet gepakt word over de grens of het zo bont maak dat ik in NL langs de kant word gehaald is er niets aan de hand) Wil je het officieel doen moet de auto daarna een weggedrag test ondergaan, a 1000 euro ofzo, en dan veranderd het papier mee.
Ik heb een 1.1 TGE (injectie) uit '91(type 2) met een GT injectie blok uit pre '89(type 1) en met de voorpoten van een Volcane, V-bak is orgineel(denk ik teminste..), uitlaat is GT vanwege de stabistang (1.1 heeft dat niet en dus geen bochel hiervoor), ECU weet ik niet, injectie is GT.
alleen
- Zoek een motor met zelfde onsteking en injectie (athans, injectie is altijd verschillend maar zoek er een van hetzelfde merk/type) om het makkelijk te houden
- Zou ik het onderstel wel vervangen (grotere remmen)
- Mag het officieel eigenlijk stiekem niet helemaal (alhoewel het verschil tussen 1.1 en 1.4 nou ook weer niet zooo groot is, maar voor mijn auto is gezegt dat het iig niet mag, maar zolang ik niet gepakt word over de grens of het zo bont maak dat ik in NL langs de kant word gehaald is er niets aan de hand) Wil je het officieel doen moet de auto daarna een weggedrag test ondergaan, a 1000 euro ofzo, en dan veranderd het papier mee.
Ik heb een 1.1 TGE (injectie) uit '91(type 2) met een GT injectie blok uit pre '89(type 1) en met de voorpoten van een Volcane, V-bak is orgineel(denk ik teminste..), uitlaat is GT vanwege de stabistang (1.1 heeft dat niet en dus geen bochel hiervoor), ECU weet ik niet, injectie is GT.
Last edited by grietje on ThuJun07, 2007 7:11:07 PM, edited 1 time in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Master Spammer
Moet allemaal wel kunnen, je moet alleen rekening houden dat je ook de ermmerij meeneemt, tenminste als je het goed wil doen. Qua bekabeling is het gewoon plug en play, als je de hele motorkabelboom van het 1.4 blok meeneemt. Hou dr wel rekening mee dat het alleen plug en play is als het beide hetzelfde type is, dus type1 of type2. Stekkers zijn namelijk anders.
Bak kan je in principe meenemen, als het beide een 5 bak is tenminste, bij een 4 bak zou ik lekker de 1.4 bak dr bij nemen.
Aandrijfasjes zit je ook mee, die zijn bij een 1.4 ook zwaarder meen ik, ik heb ze bij een 1.1 > 1.4 swap wel meegenomen.
Al met al klinkt het als een boel werk, maar valt in mijn ogen wel mee, ik heb dr toendertijd 2 weekenden over gedaan, en had nog nooit eerder zo'n operatie uitgevoerd, en we misten ook de benodigde gereedschappen.
Voor mn eigen auto was het eenvoudiger, anderhalve dag, 2x uitbouwen + inbouwen.
Bak kan je in principe meenemen, als het beide een 5 bak is tenminste, bij een 4 bak zou ik lekker de 1.4 bak dr bij nemen.
Aandrijfasjes zit je ook mee, die zijn bij een 1.4 ook zwaarder meen ik, ik heb ze bij een 1.1 > 1.4 swap wel meegenomen.
Al met al klinkt het als een boel werk, maar valt in mijn ogen wel mee, ik heb dr toendertijd 2 weekenden over gedaan, en had nog nooit eerder zo'n operatie uitgevoerd, en we misten ook de benodigde gereedschappen.
Voor mn eigen auto was het eenvoudiger, anderhalve dag, 2x uitbouwen + inbouwen.
Alleen als je voorpoten van een 1.4 neemt!!IceByte wrote: Aandrijfasjes zit je ook mee, die zijn bij een 1.4 ook zwaarder meen ik, ik heb ze bij een 1.1 > 1.4 swap wel meegenomen.
Als je gewoon de orginele voorpoten houd hoef je met de aadrijfassen niets te doen.
Neem je wel 1.4 voorpoten MOET je de aandrijfassen ook vervangen, stuk wat in je naaf gaat is anders.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Master Spammer
Zelf zou ik de assen + remmerij van een 1.4 toch wel mee willen nemen, is toch een stukje zwaarder dan de 1.1 spullen.grietje wrote:Alleen als je voorpoten van een 1.4 neemt!!IceByte wrote: Aandrijfasjes zit je ook mee, die zijn bij een 1.4 ook zwaarder meen ik, ik heb ze bij een 1.1 > 1.4 swap wel meegenomen.
Als je gewoon de orginele voorpoten houd hoef je met de aadrijfassen niets te doen.
Neem je wel 1.4 voorpoten MOET je de aandrijfassen ook vervangen, stuk wat in je naaf gaat is anders.
Bovendien moet het hele spul toch los als je het blok wisselt, dan zijn de poten wisselen ook een kleinigheid. Zit je wel alleen met uitlijning na montage.
ja maja, als je alleen een blok met injectie over kan nemen en geen sloop auto hebt.IceByte wrote:Zelf zou ik de assen + remmerij van een 1.4 toch wel mee willen nemen, is toch een stukje zwaarder dan de 1.1 spullen.grietje wrote:Alleen als je voorpoten van een 1.4 neemt!!IceByte wrote: Aandrijfasjes zit je ook mee, die zijn bij een 1.4 ook zwaarder meen ik, ik heb ze bij een 1.1 > 1.4 swap wel meegenomen.
Bovendien moet het hele spul toch los als je het blok wisselt, dan zijn de poten wisselen ook een kleinigheid. Zit je wel alleen met uitlijning na montage.
Ik heb nog een half jaar gereden met 1.4 met 1.1 remmen, nu dan wel verwisseld voor echte remmen.
Maaar, zoals ik ook al zei, ik zou het wel doen, remt toch wel iets beter
Weggedragtest hoeft alleen bij meer dan 40% vermogenstoename. Hoeft in deze sowieso niet.grietje wrote: - Mag het officieel eigenlijk stiekem niet helemaal (alhoewel het verschil tussen 1.1 en 1.4 nou ook weer niet zooo groot is, maar voor mijn auto is gezegt dat het iig niet mag, maar zolang ik niet gepakt word over de grens of het zo bont maak dat ik in NL langs de kant word gehaald is er niets aan de hand) Wil je het officieel doen moet de auto daarna een weggedrag test ondergaan, a 1000 euro ofzo, en dan veranderd het papier mee.
En als je het typeplaatje (met motorcode erop) van je 1.1 op die 1.4 zet, lijkt het al weer wat meer op een 1.1. Verschillen aan het uiterlijk van het motorblok zijn sowieso klein, dus ik zou me d'r weinig zorgen om maken.
Bovendien moet je niet vergeten dat je gewoon als particulier er GEEN verstand van hebt , en dus niet weet wat er uberhaupt allemaal onder de kap ligt.
Ik zou er geen geld aan spenderen om 'm om te laten keuren. 1000 euro kost het niet, maar iig. gewoon teveel.
wat Grietje al zegt heb je nu een bosch 2.2 injectie zoek dan ook een een bosch 2.2 1.4 blokje
De kabelboom zou indentiek moeten zijn.
Let op zorg dat je Blok incl injectiehuis hebt EN de rijcomputer (ecu)
het uitlaatspruitstuk zou idd mooi zijn net zoals de rest van de pijp.
als je magneti maranelli hebt wens ik je suc6 met het zoeken naar een 1,4tje
De kabelboom zou indentiek moeten zijn.
Let op zorg dat je Blok incl injectiehuis hebt EN de rijcomputer (ecu)
het uitlaatspruitstuk zou idd mooi zijn net zoals de rest van de pijp.
als je magneti maranelli hebt wens ik je suc6 met het zoeken naar een 1,4tje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
[
edit , joost heeft gelijk, je hebt magnetti marelli, succes met de zoektocht [/quote]
dat woord zoeken dus
edit , joost heeft gelijk, je hebt magnetti marelli, succes met de zoektocht [/quote]
dat woord zoeken dus
ax 4-ever
-
dus als ik een 1.4i van magnetti marelli KAN vinden met kabelboom is het geen enkel probleem en hoef ik niks aan tepassen maar die kabelboom hoef ik dan toch niet te gebruiken of wel ???
ax 4-ever
Kan iemand mij uitleggen wat het probleem dan is als je een type 2 hebt (zoals Mark) en dan alles overzet.
Dus hele motorblok overzetten en dan de kabelboom die bij de 1.4 motor zit bij de ronde stekker vastkoppelen. Die ronde stekker daar zitten de essentiele zaken die verbonden moeten worden toch hetzelfde meen ik?
ECU en alles zit er toch ook gewoon bij, dus ik zie het probleem eigenlijk niet voor een 1.4 monopoint?
Misschien de (bekabeling naar) de tellerbak anders?
Het enige waar je iig. wel voor uit moet kijken is of het bakhuis wel op het 1.4 blok past. Maar als je een bijpassende bak erbij zou kopen, dan heb je dat probleem al niet. Ik had vernomen dat je het kunt zien aan of het een alu of gietijzeren onderblok is. Bevestigingsgaten zitten anders.
Dus hele motorblok overzetten en dan de kabelboom die bij de 1.4 motor zit bij de ronde stekker vastkoppelen. Die ronde stekker daar zitten de essentiele zaken die verbonden moeten worden toch hetzelfde meen ik?
ECU en alles zit er toch ook gewoon bij, dus ik zie het probleem eigenlijk niet voor een 1.4 monopoint?
Misschien de (bekabeling naar) de tellerbak anders?
Het enige waar je iig. wel voor uit moet kijken is of het bakhuis wel op het 1.4 blok past. Maar als je een bijpassende bak erbij zou kopen, dan heb je dat probleem al niet. Ik had vernomen dat je het kunt zien aan of het een alu of gietijzeren onderblok is. Bevestigingsgaten zitten anders.
-
CitroCin wrote:ALS je een magnetti blok kan vinden niet, maar met een bosch blok wel!
maar een bosch blok heb toch andere stekkers of heb ik het nu verkeerd??? kan je mij dat ff uitlegge
ax 4-ever
Er zijn 2 stekkers die de motor met de rest van de auto verbinden: de ronde onder je luchtfilter, en eentje met 3 contacten in de buurt van de ECU.
en dit geld voor zowel die Magnetti als de Bosch MA 3.0. Zoals Cindy zegt; ik ben van Bosch MA3 naar Magnetti gegaan; zonder problemen, plug&play!
THAT'S IT!
maar wil je zoiets gaan doen, zou ik je er eerst maar eens goed in verdiepen Anders loop je keihard tegen de lamp tijdens 't aankopen of tijdens de uit/inbouw! En dat zou pijnlijk en duur zijn
en dit geld voor zowel die Magnetti als de Bosch MA 3.0. Zoals Cindy zegt; ik ben van Bosch MA3 naar Magnetti gegaan; zonder problemen, plug&play!
THAT'S IT!
maar wil je zoiets gaan doen, zou ik je er eerst maar eens goed in verdiepen Anders loop je keihard tegen de lamp tijdens 't aankopen of tijdens de uit/inbouw! En dat zou pijnlijk en duur zijn
-
- AX Master Spammer
Daarom zei ik ook, als je de motorkabelboom dr bij pakt dan is het voor alle type2/type1 motoren plug en play qua bekabeling, zolang oude en nieuwe motor beide maar uit hetzelfde type komen.Glenn@nl wrote:Er zijn 2 stekkers die de motor met de rest van de auto verbinden: de ronde onder je luchtfilter, en eentje met 3 contacten in de buurt van de ECU.
THAT'S IT!