Korte vraag: Wat is cilinder 1?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

goed kijken henk.. je hebt 2x dezelfde motor geselecteerd ;)

Henk-1970
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: WedMar15, 2006 9:04:00 PM
Location: 7772

Post by Henk-1970 »

kevin.broke wrote:goed kijken henk.. je hebt 2x dezelfde motor geselecteerd ;)


ik kijk wel goed, maar bij de peugeot word er ook geteld vanaf de tandriemzijde (y)
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm

"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

nu je het zegt.. Citroën is raar - dat is precies hetzelfde blok!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Das niet exact hetzelfde blok volgens mij, tis een multipoint 1.1, dus waarschijnlijk een latere versie TU. Luchtfilter moet om de 60.000km worden vervangen, lijkt me niet echt genoeg.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Is niet exact hetzelfde nee, maar om de cilindertjes ineens om te wisselen... :roll: Citroën is raar! :D
eigenlijk verbazingwekkend dat ze geen volgorde 3-6-4-5 aanhouden (En dan de nummering begninen bij 3 voor een viercilinder)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Tja, wie zegt dat die info klopt. De eerste fout die me meteen opviel: Oliefilter merk: Perflux...........dit is dus Purflux.

Kortom, wie heeft dat samengesteld en heeft die niet misschien iets meegenomen van de specificaties van een andere auto en is het vergeten te veranderen.

Maar hoe dan ook: Het blok waar het in dit topic echt over gaat, zit cilinder 1 aan de versnellingsbakzijde. Staat overigens ook in Haynes.


En ik geloof best dat die kleppen echt helemaal verkeerd staan, als ie na een paar minuten al zo beroerd gaat lopen. Staan dus dan veel te strak......dus koud al niet of nauwelijks klepspeling.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

klopt ja, ze staan dan veel te strak. Is dat geluid als je je blok laat draaien trouwens normaal? (Soort geblaas) Dat is zeker de druk die die kwijt moet?

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Dat geluid is idd. de samengedrukte lucht die ontsnapt uit de net geopende klep.

Normaal als de motor draait, dan zit daar veel vaart achter, maar omdat je het met de hand draaiend heel rustig doet, gaat de klep langzaam een beetje open en dan perst de samengedrukte lucht zich net door de kleine opening heen.



Zet de kleppen maar eens op de voorgeschreven waardes.

Met beschrijving van Haynes gaat het goed: Met het ronddraaien van de krukas zie je een klep(veer) ingeduwd worden.....dan staat er in Haynes welke kleppen je vervolgens kunt gaan meten bij de andere cilinders.

En tel dus de cilinders vanaf de versnellingsbakzijde.

Lukt wel, als je na het stellen ff voor de zekerheid de krukas een paar omwentelingen laten maken met de hand........ en er dan niks abnormaals gebeurt, dan zit het wel goed.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik vind alleen het omslagpunt een beetje lastig te vinden, ga snel te ver. Maar ik ga volgende week, dan ben ik vrij, naar hartelust knutselen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

stellen tot je het goed hebt. het is inderdaad een beetje prutsen, ongeveer net zo makkelijk als een bezem laten balanceren op je hand ;)

Post Reply