Gescheurde waterslangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Gescheurde waterslangen

Post by marcelius »

Vorige week is de onderste waterslang gescheurt, de slang die van de radiateur naar de verwarming loopt. Vandaag daarvoor een nieuwe slang aangesloten. Laat de motor 15 minuten stationair draaien, om te kijke of alles ok is, geen lekkage meer, gaat het lampje van de temperatuur branden. Ik rijd vervolgens een heel klein stukje, maximaal 20 meter. Scheurt de dikke waterslang die van de radiateur naar de motor loopt! Wat kan er aan de hand zijn, het lijkt me niet toevallig dat beide slangen in zo'n korte tijd achter elkaar scheuren. Via via heb ik gehoord dat het eventueel de thermostaat kan zijn die niet goed werkt en dat ik kan controleren of die goed werkt door die in kokend water te leggen en dan kijken of die opent, maar waar zit de thermostaat en hoe haal ik die los :? ?
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Dat het rode lampje aangaat is natuurlijk sowieso niet goed.

Meest voorkomende oorzaken zijn:

- zoals je zei: thermostaat gaat niet open
- zit lucht in het koelsysteem

Aangezien het net gebeurd is nadat je slang vervangen had en koelsysteem dus weer gevuld, kan het ook zijn dat ie niet goed ontlucht was. Als er dan bijvoorbeeld een luchtbel voor je thermostaat komt te zitten, gaat ie ook niet open :arrow: oververhitting.

Aangezien je bovenste koelslang toch al gesprongen is, kun je echter de thermostaat makkelijk ff eraf halen. Hij zit achter de flens die aan de bovenste koelslang zit. Dus bovenste koelslang volgen naar het blok toe en dan zie je vanzelf de flens zitten aan het einde van de slang.
Dan inderdaad in een oud pannetje met water op het vuur. Voordat het water kookt, moet de thermostaat open zijn gegaan.

Als alles weer in elkaar zit: Goed ontluchten!
Beste methode is hier een paar weken terug al eens beschreven. Met de afgeknipte hals van een halve literflesje op de vulopening en dan met alle ontluchtingsgaten open vullen tot in de hals van het flesje. Dan is de vulopening het hoogste punt namelijk en zal alle lucht er uit moeten komen.
Pas stoppen als er bij geen enkele ontluchtingsplek meer lucht uit komt.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

nette uitleg Lucske. ??n toevoeging: zorg dat het flesje (of je vinger) het gaatje in de vulhals afdekt ;)

en bij een latere diesel heb je geen flesje nodig, reservoir zit daar nl. h??l hoog.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

kevin.broke wrote:nette uitleg Lucske. ??n toevoeging: zorg dat het flesje (of je vinger) het gaatje in de vulhals afdekt ;)

en bij een latere diesel heb je geen flesje nodig, reservoir zit daar nl. h??l hoog.


Klopt ja. Als je een goed flesje hebt, dan zal ie het gaatje afdekken. Anders zou ik voor het gaatje ff op een kauwgumpie kauwen en dan ff via de buitenkant in dat gaatje stoppen als je 'm vult. Heb je je handen vrij om ontluchtingsgaatjes dicht te draaien.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

disclaimer: het is niet de bedoeling om vervolgens weer vrolijk verder te kauwen.

marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Post by marcelius »

Nou het probleem is gelukkig opgelost, de thermostaat bleek niet open te gaan. Gratis slang bij de sloop meegekregen, ze beginnen me daar al aardig te kennen :lol:
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

Post Reply