Remkracht neemt af en weer toe

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Dan kan ik gelijk ook mijn vraag hier wel stellen denk ik, of moet ik een nieuw topic starten?:

Bij het remmen in de laatste meters, laten we zeggen dat ik dan nog zo'n 15 km/u rijd, is het niet of de remmen het steeds goed en dan weer minder goed doen. Het schok heel erg licht, maar wel vloeiend. Wat kan de oorzaak hier van zijn. Net alsof mijn schijven ovaal zijn, maar dat kan niet want dan zou het stuur ook moeten gaan trillen.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

MartinoPositivo wrote:Dan kan ik gelijk ook mijn vraag hier wel stellen denk ik, of moet ik een nieuw topic starten?:

Bij het remmen in de laatste meters, laten we zeggen dat ik dan nog zo'n 15 km/u rijd, is het niet of de remmen het steeds goed en dan weer minder goed doen. Het schok heel erg licht, maar wel vloeiend. Wat kan de oorzaak hier van zijn. Net alsof mijn schijven ovaal zijn, maar dat kan niet want dan zou het stuur ook moeten gaan trillen.


Weet niet of ik turks lees. Maar van deze vraag snap ik echt niks. Misschien wat duidelijker neerzetten wat precies ut probleem is. Ovale schijven moet ik voor eerst in mijn leven nog tegenkomen. Tenminste die ooit remschijf als doel hebben gehad. Krom is net wat anders.

Maar remproblemen... Ik heb ze opgelost door er Saxo VTS remmen onder te gooien. Naar mijn mening zijn alle remmen van alle AX uitvoeringen bagger. (misschien de AX GTI uitgezonderd)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Het is toch echt Nederlands hoor! eikeltje . Er staat alleen: "is het niet", maar dat moet zijn "is het net". Ik snap ook wel dat schijven niet ovaal kunnen zijn (deuhhhh), maar komt wel overeen met het gevoel. Immers, stel je voor (voor stellen he!) dat de schijven ovaal zouden zijn dan zou het remmen goed -> minder goed -> goed zijn. Een soort sinus vorm van remcapaciteit.

Nogmaals: ik snap best dat een schijf niet ovaal is, het was om het gevoel uit te drukken.

O ja....en ben geen Turk.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Als ie een beetje een hobbelend gevoel in het pedaal geeft, zijn de remschijven of de trommels achter een beetje krom.

Als de auto het niet hobbelt als je tijdens het langzaam rijden ff de handrem lichtjes aantrekt, dan ligt het niet aan de trommels.
Je voelt 'm dan achter remmen. Gaat dit dus zonder ongelijkmatig remmen (harder-zachter-harder) dan zullen het je schijven aan de voorkant zijn.

Komt vaak voor bij mensen die bij stoplicht met hun voet op de rem blijven staan. De hete remmen koelen dan ongelijkmatig af, met kromtrekken als gevolg.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb 'm in een nieuw topic gezet voor je. :)
Kijk uit, een Cactussssss

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Dan denk ik dat het de achterremmen zijn, ik voel namelijk niets in mijn stuur. Ik laat het verder zo, omdat je het alleen bij lage snelheden voelt.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

MartinoPositivo wrote:Dan denk ik dat het de achterremmen zijn, ik voel namelijk niets in mijn stuur. Ik laat het verder zo, omdat je het alleen bij lage snelheden voelt.


Ik schrijf niet voor niks neer hoe je kunt testen om zeker te weten of het de achterremmen betreft :wink:

Dus: Vanaf die 15 km/u alleen met de handrem remmen en dan voelen of ie nog 'hobbelt' bij het remmen. Zo ja, trommels niet meer (helemaal) recht

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Lucske wrote:Ik schrijf niet voor niks neer hoe je kunt testen om zeker te weten of het de achterremmen betreft :wink:


Dat had ik wel gelezen, en ik begrijp het ook wel. Op het moment zit ik alleen echter achter mijn bureau en niet achter mijn stuur. Aangezien het stuur niet trilt bij het remmen, kan ik denk ik zo ook wel concluderen dat het dan de achterwielenmoeten zijn. Bedankt voor de tip overigens.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

MartinoPositivo wrote:Dat had ik wel gelezen, en ik begrijp het ook wel. Op het moment zit ik alleen echter achter mijn bureau en niet achter mijn stuur. Aangezien het stuur niet trilt bij het remmen, kan ik denk ik zo ook wel concluderen dat het dan de achterwielenmoeten zijn. Bedankt voor de tip overigens.



Ik snap wel dat je dat niet meteen gaat testen :P

Het kan ook zo zijn dat doordat je schijven (voor) een beetje krom zijn, dat je geen trilling in het stuur krijgt, maar wel dat gehobbel.
De remklauwen hebben zijdelings (dwars op draairichting schijf) wat speling, waardoor ze een beetje slag wel opvangen zonder je dit in je stuur merkt.

Vandaar dus dat ik wel een beetje aandrong om het toch maar ff een keertje te gaan testen.......dan weet je het dus pas echt zeker :D

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Dan ga ik dat toch nog doen. Prima uitleg.

Post Reply