Hoog in toeren bij koude motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Hoog in toeren bij koude motor

Post by MartinoPositivo »

Hallo,

Volgende probleem heb ik al een tijdje, al is het erger geweest:

Wanneer ik mijn auto start (AX 1.1i TGE '92) dan blijft de auto stationair hoog in toeren lopen. Niet meteen wanneer ik start, maar wel wanneer ik een paar meter gereden heb. Na enkele minuten heeft de auto weer een normaal toerental.

Ik heb de temp. sensor al vervangen, al gaf de vorige een redelijke weerstand. Bougies, bougiekabels en luchtfilter is ook recentelijk vervangen. Het injectiehuis komt van mijn vorige AX, ik dacht dat het daar aan lag (stappenmotor), maar de wissel maakte niets uit. De andere AX bleef ook een normaal toerental geven na de wissel.

Op zich is het hoge toerental geen ramp, maar wel vervelend de eerste paar minuten. Het scheelt overigens ook iets in het verbruik.

Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag.

Groeten Martijn

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

pfffff, denk even na.... vroeger bij carburateurs deed je choken bij koude motor... eerste injectie motoren deden ook zoiets alleen automatisch(tegenwoordig ook nog, maar iets nauwkeuriger)... verhoogd stationair heet dat. Afhankelijk van de temperatuur kan je ecu het toerental tot ongeveer 1500-2500 rpm opgooien.... :?
Ax is back

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Vergeten te vertellen....ecu is gelijk met injectiehuis verwisseld.

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Rechts van het injectiehuis, als je er voor staat, zitten een aantal vacuumslangen. Joost vertelde me dat ik deze slangen moet controleren. Een van de slangen loopt naar een grijs blokje. Dit grijze blokje heeft twee aansluitingen, en is dus verbonden met een vacuumslang. Moet de tweede aansluiting ook verbonden zijn met een slangetje?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

In totaal zitten er 4 slangen op het injectiehuis:
  • rechts boven zitten er twee: brandstof aanvoer en brandstof afvoer
  • middenachter onder zitten er twee boven elkaar:
    Image
    • de bovenste gaat naar de MAP sensor
      Image
    • de onderste gaat naar de hieronder getoonde sensor (waarvan ik momenteel ff zo gauw niet waar die voor is :oops: )
      Image
      Zoals je ziet zitten er op dat grijze blokje idd 2 slangen.
Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:32:56 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Dat onderste ding is de electroklep van de tankontluchting. Dat zorgt ervoor dat de tankdamp niet in de open lucht terecht komt, maar netjes (als het electroklepje open wordt gezet) de inlaat van de motor ingaat.
Is dus iets voor het milieu.


En die MAP sensor oftewel druksensor weet ik niet of hij die wel heeft. Op de 1.1's van '92 kan zowel het oude injectiesysteem als het nieuwe zitten. Als je een DIS bobine hebt, dan heb je het nieuwe type. Dan heb je dus wel een MAP sensor.


Maar wat is trouwens die 'hoge toeren' die je beschrijft? Hij loopt wel iets hoger stationair als ie koud is namelijk.

Uitgaande van een abnormaal hoog toerental:
Het zou zo kunnen zijn dat de motor door een verkeerd signaal van een sensor teveel inspuit en hoger stationair gaat lopen. Als dan na een paar minuutjes de waardes van de lambdasonde meeneemt voor het regelen van de inspuiting zou ie dan weer in kunnen zakken.

lexie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SunNov05, 2006 7:28:09 PM
Location: Etten-Leur
Contact:

Sleep contact

Post by lexie »

Dit had ik ook!!!
Bij mij hebben we dit gedaan! omdat mijn injectie systeem was vervangen;

Rechts van je injectie systeem zit een plastic zwart plaatje met 5 boutjes!
Hierachter zitten sleep contacten die je klepstand meten!
eerst moet je met een kraspen even aftekken hoe je kapje staat!
Dan draai je de boutjes net los.
Je start de motor!
Dan kun je het kapje een beetje draaien!
Als de motor loopt! draai je gewoon aan je kapje! beetje bij beetje!
de enekant loopt hij hoger! en de andere kant lager!
Dan stel je hem zo dus zelf af! op het gewenste toerental!
Als je motor afslaat gewoon weer starten! en opnieuw!
ik niet veel werk!
En HEEEEL effectief!
De mijne rijd nu als een zonnetje!
Dus als je t gewenste toerental heb berijkt! draai je de boutjes vast!
Dol, maar dan een slag trug! :wink:

Succes!!

Grz Lex
In productie! ;p
- Skirtset (Zwart met ronde wielkast)
Nog in ontwikkelling!
- Mistlichten Helder!!!!!
- Licht metalen velgen! (OZ)
- Spoiler (bovenkant) "Wit"
- Kleine Reamstreamer (10cm) "wit"
- Heldere Knipperkapjes (op Frontpaneel)
- Ramen blinderen (achter)

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

MNM, Op de foto met he zwarte blokje voor de bovenste vaccumslang, ziet het iets anders uit dan bij mij. Ik heb geen zwart blokje maar een grijze. Hier zit een slang op, terwijl er twee anlsuitingen zijn.

Lexie, bedankt voor de tip. Ik zal het eens gaan proberen.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Hee Lexie, is mooi dat die van jou kennelijk beter gaat lopen, maar normaal gesproken moet je dus helemaal niet aan die gaskleppositiemeter draaien.

Je motor loopt nu dus armer dan dat ie eerst deed. Zou kunnen dat ze er bij jou al eerder eens aan gedraaid hebben (rijker gezet), maar is iig. geen goed advies voor iedereen :?

Is nl. niet zonder gevaar om je motor zomaar armer (met minder benzine) te laten lopen. Wordt ie namelijk heter van. Kan dus leiden tot motorschade.

Het is wel grofweg een beetje in te schatten met de kleur van je bougies. Als ze spierwit uitgeslagen zijn, of evt. zelfs stukjes van het porcelein v.d. bougie afgesprongen is, dan loopt ie te arm.


En ik heb van de topicstarter nou nog steeds niet gehoord hoe hoog ie nou stationair loopt.
Kan normaal of abnormaal zijn. Als je net na de start in z'n 2 (met dit weer) zonder gas te geven de auto lekker vaart maakt, dan is het stationairtoerental idd. te hoog.

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Sorry....ik had niet gezien dat je naar het toerental had gevraagd. Om je vraag te beantwoorden:

Het is abnornaal hoog. Hoeveel weet ik niet, ik heb namelijk geen toerenteller.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

MartinoPositivo wrote:Sorry....ik had niet gezien dat je naar het toerental had gevraagd. Om je vraag te beantwoorden:

Het is abnornaal hoog. Hoeveel weet ik niet, ik heb namelijk geen toerenteller.



Maar rijdt je auto ook gewoon verder zonder gas in z'n 2?

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

ja

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Om ff op dat onderdeel van de foto's terug te komen.

Het grijze blokje. Er zitten nu twee slangetjes op, maar het blokje heeft nog een aansluiting voor een derde:

Image

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Volgens mij is dat dus gewoon hetzelfde ding als wat ik op de foto heb gezet, maar dan een andere (oudere) uitvoering.
En nu kan ik het verkeer hebben hoor, maar volgens mij zit die voorste slang daar niet goeD. Die moet op die slangaansluiting aan de achterkant.
Ik heb het idee dat dat stuk metaal waar die slang nu op zit, nix anders is dan een bevestigingsbout ofsow.
M'goe, 'k heb die versie van klep nog niet eerder in 't echt gezien, dus zeker weten doe ik het niet.
Overigens is het geen reden voor je blok om zo beroerd te lopen, TENZIJ ie valse lucht via die slang binnenkrijgt!
Enieweej, 1 van die slangen gaat naar je injectiehuis, de andere verdwijnt door een gat in de linker zijkant van 't motorruim. Gewoon tankdampafvoer dus.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

MNM:
Sorry, maar je zit er een beetje naast. De voorste slang zit niet op een bevestigingsbout aangesloten, het is echt een buisje, en deze loopt niet uit het motorruim maar naar het injectiehuis. De rechterslang loopt naar een UFO-vormig blikken dingetje wat aan de rechterzijde van het blok zit gemonteerd. Het ding wat bij jouw tweede foto staat afgebeeld, die heb ik niet. Het ding op de derde foto is gelijk aan die van mij.


Kan iemand vertellen die wel dit onderdeel heeft, welke slangen er naar toe lopen en waar deze op het blokje zitten gemonteerd. Bedankt.

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Niemand die even in zijn of haar motor ruim wil kijken of hij/zij hetzelfde onderdeel heeft en kan kijken welke slangen en hoeveel slangen erop zijn aangesloten?

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Is gewoon aangesloten zoals het hoort.

Slangetje aan de rechterkant moet idd. naar de vacuumvervroeger (UFO) gaan. Achterop zit geen slangetje aangesloten.

trekt ie niet toevallig ergens valse lucht bij inlaatspruitstuk (en dat kan zowel aan de kant van het blok als de kant waar het injectiehuis op zit)?

Zou je kunnen testen met een bus starterspray of remmenreiniger evt.
Dat spuiten op de plaatsen waar ie valse lucht naar binnen zou kunnen trekken.
Als dan het toerental omhoog gaat (door de brandbare damp die ie via het lek naar binnen zuigt) dan weet je of en waar je een lek hebt.

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Bedankt dat je ff gekeken hebt Lucske

FF hardop denken: Als de auto valse lucht trekt, dan zou de auto hier toch last van hebben wanneer deze warm is? En dat UFO ding (vacuumvervroeger) kan deze kapot zijn en is deze eenvoudig te vervangen?

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Tja, daar heb je wel een punt. Ik was al weer vergeten hoe het nou helemaal zat met je auto.

Vacuumvervroeger kan kapot zijn ja. Dit kun je testen door het slangetje los te halen bij dat electroklepje (het 'blokje' dat je op de foto gezet hebt) en dan eraan te zuigen. Als je weerstand voelt (dus moeite moet doen) dan is het goed.

Is misschien je inlaattemperatuursensor vies? Dat is dat kleine bobbeltje dat in het injectiehuis naast de injector hangt (op forum al wel vaker een plaatje van gepost). Dat ding moet eigenlijk goed in de luchtstroom hangen om 'm goed te laten meten. Als er een hoop oliemeuk op zit, dan verloopt dat allemaal niet zo vlekkeloos.

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Ik zal het controleren, maar dan denk ik toch nog eens hardop: waarom zal de sensor anders gaan meten als de motor warm is. Dit bobbeltje zit toch in een koude luchtstroom? Of heb ik dat verkeerd? Je kan het best goed hebben hoor, met die sensor, ik vraag het me enkel af. Ik moet namelijk alles weten als ik ergens mee bezig ben.


(probleem is ff dat de auto hier niet staat, we delen de auto met m'n schoonzus)

Post Reply