Ten einde raad: Injectieproblemen met een 1.4Gt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Ten einde raad: Injectieproblemen met een 1.4Gt

Post by Browny »

Ik snap het even niet meer.

De kuren:
Na verwijderen van accupool, gaat het inlezen gewoon goed, lekker stationair lopen en geen problemen. Dan ga ik na 15min. ermee rijden en houdt ie vreselijk in, en als ik mijn koppeling intrap valt ie uit. Ook na opnieuw starten loopt ie niet meer goed stationair. Hoe langer ik rij, hoe meer ie inhoud.

ECU uitlezen geeft het volgende:
41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor
31 Mengselregeling Behalve Fenix 4
(met vorige injectiehuis was het 42, injector(s) ipv 41)


Ik heb inmiddels vervangen:
Voor nieuw:
Bobine
bougiekabels
bougies

Voor 2e hands:
Injectiehuis (al 2x) inclusief stappenmotor, ontstekingsmodule etc.
Ecu. injectieweerstand
Lambda sonde

Ook heb ik de aardepolen losgehad van het blok en het frame en deze opgepoetst, ingesprays met contactspray en weer gemonteerd, ik begreep namelijk dat ook slechte aarde dit kan veroorzaken.

Brandstofpomp is (denk ik) goed, als je het contact aanzet hoor je hem en met de aanvoer benzineleiding los spuit de benzine eruit.

Volgens mij vonkt ie ook goed, je ziet iig goede vonkjes als je de bougie laat aarden.
Last edited by Browny on SunMay27, 2007 2:54:32 PM, edited 1 time in total.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Lambdasonde misschien :?:

Dus ff stekkers lambda eruit en kijken offie dan iig. wat vloeiender loopt.
Hij loopt dan in noodprogramma, dus prestaties kunnen wel net wat minder zijn....en het verbruik wat meer :P
Niet te lang mee doorrijden, dat is niet goed voor je katalysator.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Vergeten erbij te zetten, die heb ik ook vervangen. Er is wel een hele tijd gereden met een kapotte lambda sonde, wellicht dat daardoor de katalysator naar de kl*te is??? Hij stonk enorm naar benzine uit de uitlaat.
Last edited by Browny on SunMay27, 2007 2:55:56 PM, edited 1 time in total.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

als je onderdelen moet lenen om te testen, dan geef je maar een gil !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Rock's wrote:als je onderdelen moet lenen om te testen, dan geef je maar een gil !


super bedankt! Ik heb alles echter zelf wel liggen, maar volgens mij alles al vervangen. (katalysator nog niet, wellicht ff proberen.)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Ja, het zou kunnen van die kat. Als door te rijk lopen de kat dichtgeroet zit, dan kan ie z'n uitlaatgas niet meer kwijt....hoe hoger de toeren, hoe erger het probleem.

Stationair hoeft er minder uitlaatgas uit, dus dan kan die dichtgeslibde kat het misschien nog net verwerken.

Misschien ff iemand gas laten geven en kijken of uitlaatgas er wel netjes nog met een goede druk uit de einddemper komt?
Bij veel toeren moet het niet makkelijk zijn om het gat dicht te houden normaal gesproken.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

IK heb de katalysator eronderuit geschroeft. Zonder pijp blijft ie ook niet lopen, maar ECU heb ik niet gereset. Morgen even proberen of ie het wil doen met een andere pijp ertussen. Als ie inhoud hoor je ook plofjes uit de uitlaat maar niet echt backfires.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Computer resetten is idd. wel ff goed.

Wat heb je nu eigenlijk allemaal al wel vervangen? Als je dat ff opsomt, dan kunnen we wat meer dingen uitsluiten.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Lucske wrote:Computer resetten is idd. wel ff goed.

Wat heb je nu eigenlijk allemaal al wel vervangen? Als je dat ff opsomt, dan kunnen we wat meer dingen uitsluiten.


zie eerste berichtje, alles staat erin volgens mij. Ecu heb ik uiteraard al enkele keren gereset, alleen na het katalysator verwijderen nog niet. Kon het de buren niet aandoen om hem een kwartier te laten inlezen zonder uitlaat.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Maak eerst de bougies maar eens droog (waarsch. nat door slecht lopen) en reset de ECU dan (aantal sec. ECU-kabel losmaken is het simpelst).


Vervolgens niet helemaal in laten leren, maar meteen gaan rijden. Kijk eens of ie dan in het begin wel goed rijdt of ook niet.
Eerst wel ff een keer goed gas geven in z'n vrij, zodat evt. teveel aan benzine dat nog in de cilinders ligt eruit gestookt wordt.



Andere dingen die me zo te binnen schieten waaraan het kan liggen:
- ECU
- koelvloeistoftemp. sensor (degene die naar de ECU gaat)
- bekabeling ergens slecht, waardoor signalen niet goed ECU of injectie bereiken

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Je ECU gaf een fout over de krukaspositiesensor, kan het niet zijn dat die of de bekabeling ervan gaar is waardoor je ontsteking niet (goed) werkt of niet goed op tijd loopt?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

laten we 1 ding voorop stellen code 41 is toerental sensor en die heb jij niet. Is enkel voor fiat auto's


rest dus nog storing 31
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ok, de bougies zijn trouwens als laatste vervangen, dus die waren krukdroog toen ze erin gingen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en code 31 is voor 99% zeker je lambda sonde. (net effe handboek er bij gehad)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Browny wrote:Ok, de bougies zijn trouwens als laatste vervangen, dus die waren krukdroog toen ze erin gingen.


Dat geloof ik meteen, maar na het 1x slecht lopen kunnen ze al weer nat geworden zijn.

Ik zou als ik jou was op zeker spelen en ze toch ff bekijken en zo nodig droogmaken. Zo kun je ze dan zeker uitsluiten als storende factor.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ok, dan zou ik die vervangen hebben voor een slecht exemplaar, ik heb er gelukkig nog enkele in de schuur liggen. Das zo vervangen :D
Kan het dat de ontsteking niet goed staat? Het gekke is echter dat ie soms wel gewoon goed loopt, hiervoor nog ong. 60km super gelopen, zonder problemen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

heb je heel toevallig met de connectors liggen klooien?
Ik heb er zo 1tje gesloopt nl.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Joost wrote:heb je heel toevallig met de connectors liggen klooien?
Ik heb er zo 1tje gesloopt nl.


ging eigenlijk heel goed, ze waren wel wat smerig, een beetje schoongemaakt, misschien nog eens beter schoonmaken.

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Kan het dat de ontsteking niet goed staat?

Als een AX geen krukaspositiesensor heeft zoals Joost zegt gaat wat ik zei over je ontsteking niet op.
Zou alsnog kunnen dat ie op een andere manier niet goed ontsteekt, maar ik weet dan verder niet hoe de ontsteking van een AX dan wel werkt :)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Browny wrote:Kan het dat de ontsteking niet goed staat? Het gekke is echter dat ie soms wel gewoon goed loopt, hiervoor nog ong. 60km super gelopen, zonder problemen.


Dat kan misschien ook ja, maar dan moet ie wel heel erg verkeerd staan. Kijk eerst eens of ie helemaal naar de ene of andere kant gedraaid staat.
Is dit zo, dan ff aftekenen waar ie stond en 'm ongeveer in het midden zetten. Dan moet ie wel iig. redelijk lopen.
Heb je trouwens getest of de vacuumvervroeger werkt?

Post Reply