hoe kan het dan dat mijn motor zo snel 'te' warm word???
meestal rij ik nog geen 15min. en dan gaat dat lampje al brande!
de bedrijfstemp. van een GTI is toch ook zo'n 90* of zie ik dat nu alweer verkeerd?
ik vind het wel heel vreemd dan allemaal...
het is toch zeker niet goed dattie zo snel warm word...
en tjah, koelvloeistof en alles is in orde, pas grote beurt gehad enzo, vind het gewoon erg raar dat'tie zo snel zegt dat het te warm is, helemaal als het pas 95 graden is, wat volgens mij bedrijfstemp. is voor een GTI? of niet?
GTI's en diesels HOREN warmer te lopen dan alle andere AX-motortjes. Dat is zo bedoeld. Vraag me niet waarom
Heb laatst op m'n 1.5D even kort met een meter rondgereden omdat ik problemen vermoedde. Dit was niet zo;
na koude start is de kvs binnen 3 minuten 75-80 graden, daar blijft deze lang staan. Of het aan het stukje snelweg ligt weet ik niet, maar aangekomen op de A9 (na 10 minuten) staat de temperatuurmeter op 95 en blijft daar gedurende de rest van de rit staan, of ik nou de stad in duik of op de snelweg blijf. Enige uitzondering is snelheden boven 165, dan gaat de temperatuur langzaam omhoog richting 105 graden. Hoe lang ie blijft stijgen heb ik niet geprobeerd
bedrijfstemperatuur van een GTI is dus ook 95-100 graden. als alles helemaal fris, nieuw, schoon en in orde is blijven ze op 95 hangen (zoals bij m'n diesel die net 20.000 terug flink aangepakt is) tenzij je 'm een aantal keer richting 7000 r/min blijft jagen. dan gaan ze naar 100, soms meer.
Met de GTI kom ik eigenlijk nooit boven de 70 graden uit.
Alleen bij het jagen op de snelweg (140+) of stoplichten tour door de stad, dan loopt het richting de 90gr.
Ach, ik rijd ook heel rustig, schakel eigenlijk zelden boven de 3000 toeren.
Niet dat dat helpt bij het brandstof verbruik, maar het geeft een goed gevoel om het idee te hebben dat je zuiniger uit bent
Mijn GTI wordt gelukkig (helemaal in de winter) ook snel warm. Als ik gewoon rijd dan ligt de temperatuur op de 95 graden. Bij 140+ wil het inderdaad wel wat meer worden. Als ik in de file sta en het is wat warmer weer (zoals een paar weken terug) dan blijft de temperatuur toch binnen de 95 en 100 graden. M'n blower voor de radiateur werkt dus goed maar afgezien daarvan ligt de temperatuur bij een GTI denk ik wel rond de waarden die Bruce aangeeft.