Cup-Chip

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Cup-Chip

Post by Rob GT »

Ik rijd sinds een weekje rond met een cup chip in de auto.
De AX is er idd een stukje pittiger mee, en hij roffelt en ploft heel erg leuk. :lol:

Tot zo ver geen reden tot klagen...

Alleen woon ik in de stad en rijd ik regelmatig tijdens de spits op de snelweg (deze week 3x file, korte weliswaar maar toch)
Nu valt het rijden in de stad, tussen de drempels door en in de file vooral, me echt tegen met de chip. Volgens mij lijkt het net alsof ik net mijn rijbewijs heb zo schokt de auto bij lage snelheden. Alsof ik 30 rijd in zijn 5. En in de file is dat ook nog eens bijzonder irritant. Daarnaast moet je 5x starten voordat ie blijft lopen of je moet volgas wegrijden, zodra hij een beetje warm is dan gaat dat gelukkig wel goed. Dat ziet er ook erg onprofessioneel uit. Meestal pak ik voor stadsritten als het mooi weer is toch al de fiets maar nu dus helemaal.

Ik heb er nu 200 kilometer mee gereden overigens. Ik weet nog of het wat minder wordt zodra de ECU goed ingelezen is? Wil sowieso ??n tank leegrijden...

Er zijn meerdere mensen bij de club met zo'n cup-chip. Dus ik vraag me eigenlijk een beetje af hoe de ervaringen met zo'n chip dan zijn.

T'is echt leuk zo'n chip maar blijkbaar niet voor woon-werk verkeer? :roll:
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Een cup-chip is gemaakt voor ??n ding: rondjes warmdraaien met redelijk normaal rijgedrag en dan geen gelul en gas op de bodem.

Idd niet geschikt voor bebouwde kom en filegebruik. En hoe is je verbruik? ;)

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

1 op 12 en een beetje. Valt opzich nog mee.
Wel alleen lange afstanden, dus een paar keer Lelystad-Almere. In de stad pak ik meestal de fiets, zeker met dit mooie weer. Betekend dus dat de auto nu soms 3 dagen stil staat :wink:

Ben er nog niet over uit of ik hem erin laat zitten. De extra pit is toch wel heel erg leuk. Alleen het starten is dan wel weer vreselijk irritant :roll:

Niemand anders ervaringen?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Alleen aan een 1600 motor. Kwam een beetje op hetzelfde neer. Verbruik was gemiddeld 1 op 8 overigens, gecombineerd en redelijk doorrijden (maar niet aftrappen).
Starten ging overigens wel goed, maar moest volgas starten en de mengselmeter gaf met name bij koude motor een extreem rijk mengsel aan.

Als die van jou zich hetzelfde gedraagt verzuipt hij dus als ie koud is.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Heb nog wel redelijk heftige rally software en groep-N voor die dingen liggen. dan loopt ie stationair tenmiste wat beter maar blijft bovenin lekker fel.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zou het theoretisch eigenlijk mogelijk zijn om een schakelaar te maken die tijdens het rijden snel wisselt van computer? Dus twee ECUs erin, starten met de standaardchip, en als ie warm is de schakelaar om waardoor nr. 2, met cup-chip, het overneemt.

Ik weet heus wel dat niemand dat gaat doen (toch?) maar ik vraag me af of het kan. Weet iemand het?
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dan zou je een schakelaar moeten maken met evenveel aansluitingen als de ecu heeft en waarschijnlijk ook je contact uit- en weer aan moeten draaien tijdens het rijden. denk niet dat 't gezond is :lol:

met megasquirt kan 't wel, je kan wisselen tussen een stapel programma's, maar zo je wil ook rijdend een correctiefactor toepassen of omschakelen wanneer het gas plotseling volledig ingetrapt wordt enz.
launch control is ook een leuke functie trwns :D al werkt dat met KMS beter.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Nah, als je gewoon volgas wegrijdt dan blijft ie wel lopen. Maar dat is niet zo mijn stijl eigenlijk...
PeterM wrote:Heb nog wel redelijk heftige rally software en groep-N voor die dingen liggen. dan loopt ie stationair tenmiste wat beter maar blijft bovenin lekker fel.

P. :)
Ja, best wel leuk. Maar ik wil eigenlijk niet veel meer uitgeven aan tuning. Zeker niet er wat onderhoud aan zit te komen (zie andere topic in techniek)
Image

Alex
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatDec30, 2006 7:16:15 PM
Location: Amsterdam

Post by Alex »

Ik had met m'n vorige auto's (niet Citroën) dat ze met chip meer pit hadden, iets meer pk's op de top, maar veel meer pk's in het deellast gebied en dat reed dus heerlijk juist ook in de file, veel soepeler.

Ik vraag me af of zo'n cup chip niet geschreven is op een auto met race brandstof erin. In de meeste cups (in ieder geval de 147 gta cup) gebruiken ze speciale brandstof met een klopvastheid van ver boven de 98 die wij aan de pomp kunnen krijgen, dus met andere woorden kan je uberhaupt wel een ucpchip plaatsen en lekker rijden op brandstof van slecht RON 98?????????

Groeten,
Alex

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

wie had het over veel uitgeven??? Misschien is een beetje ook al genoeg.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Post Reply