hoi allemaal.
ik ben in het bezit van een ax volcane bouwjaar 1995, ik heb meerder probleempjes waar ik tegen aan loop waaronder dat mijn sjeesie moeilijk start als de buiten temperatuur onder de 15 graden komt, auto is eigenlijk van mijn oom maar ik mag er mee rijden wat ik wil en hij zecht dat ik er dan euro 98 in moet gooien maar dat helpt niet echt, heeft nog iemand dit probleem, (is het gewoon iets wat er bij hoor want de 2e keer start ie altijd), ik heb haar al naar de een algemeene garage gebracht, maar die kunnen haar alleen door meten als ze het echt niet doet, en natuurlijk deed ze het daar gewoon.
alvast bedankt
groetjes Anouk
moeilijk starten bij koud weer.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
98 in je AX gooien is vooral zonde van het geld... Heb het ook een tijdje gedaan nadat ik er wat aan had gesleuteld maar merkte ?cht geen verschil...
Wel raar trouwens dat ie de tweede keer dan w?l altijd start. Doet ie wel een serieuze poging de eerste keer?
(En nee, het is niet iets dat erbij hoort, als de mijne niet in 1x start ga ik altijd een hartig woordje met 'm spreken
)
Wel raar trouwens dat ie de tweede keer dan w?l altijd start. Doet ie wel een serieuze poging de eerste keer?
(En nee, het is niet iets dat erbij hoort, als de mijne niet in 1x start ga ik altijd een hartig woordje met 'm spreken

Kijk uit, een Cactussssss
Ik heb even geleden ook deze vraag gesteld, moest 3 keer starten voor ie wat deed soms.
Wacht je wel eventjes nadat je het contact hebt aangezet (op de stand waarop je olie/temperatuur/ECU lampjes gaan branden dus)?
Als je het contact aanzet kan je eventjes de brandstofpomp horen, wacht even tot die uit klikt (1 a 2 seconde), dan pas starten.
Sinds ik dat doe heb ik nooit meer problemen gehad met starten
Wacht je wel eventjes nadat je het contact hebt aangezet (op de stand waarop je olie/temperatuur/ECU lampjes gaan branden dus)?
Als je het contact aanzet kan je eventjes de brandstofpomp horen, wacht even tot die uit klikt (1 a 2 seconde), dan pas starten.
Sinds ik dat doe heb ik nooit meer problemen gehad met starten

bedankt voor de tip maar waarom zou dit dan alleen bij koud weer zijn?? de volvo van mijn ouders doet het juist bij warm weer maar ja dan kan de benzine een beetje verdanpt zijn, en bij koud weer heb ik er dus geen verklaring voor. maar als het weer koud word zal ik het zeker is proberen, vind dit echt wel een goeie tip bedankt.
groetjes Anouk
groetjes Anouk
-
- AX Spaster Mammer
koude start problemen zitten 'm bijna altijd in versleten onderdelen in de ontsteking. als 't koud is is 't vaak ook vochtig, en dan wordt de spanning minder hoog omdat bijv. de bougiekabels hun spanning naar buiten geleiden dus heb je minder snel een goeie vonk. warmte van de motor lost dit gedeeltelijk op, vandaar betere loop ?ls ie eenmaal loopt.
verder: een AX 1.1i loopt ook perfect op 91. 98 is echt onzin.
verder: een AX 1.1i loopt ook perfect op 91. 98 is echt onzin.
Wat je ook kunt proberen is het volgende:
- eerst contact aanzetten en ff wachten (tot je 'n klikje hoort. Meestal zo'n 2 seconden. Vaak gaat 't motorcontrolelampje (die oranje) dan ook n?t iets feller branden.)
- dan 't gaspedaal een HEEL KLEIN BEETJE intrappen en dan starten. Als het goeD is, start 'ie dan w?l meteen de eerste keer. (Als 'ie gestart is, mag je ook meteen 't pedaal weer loslaten!)
Geen idee w'rom, maar bij mijn Volcane werkt dat perfect.
Misschien een probleempje met de gasklep potmeter, waardoor 'ie niet zelf met de stappenmotor (waarmee 'ie 't stationair regelt) de gasklep een stukkie open zet.
- eerst contact aanzetten en ff wachten (tot je 'n klikje hoort. Meestal zo'n 2 seconden. Vaak gaat 't motorcontrolelampje (die oranje) dan ook n?t iets feller branden.)
- dan 't gaspedaal een HEEL KLEIN BEETJE intrappen en dan starten. Als het goeD is, start 'ie dan w?l meteen de eerste keer. (Als 'ie gestart is, mag je ook meteen 't pedaal weer loslaten!)
Geen idee w'rom, maar bij mijn Volcane werkt dat perfect.

Misschien een probleempje met de gasklep potmeter, waardoor 'ie niet zelf met de stappenmotor (waarmee 'ie 't stationair regelt) de gasklep een stukkie open zet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!