Tunen van een K1H

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Tunen van een K1H

Post by mcdean »

Ik ben vanavond tot mijn grote schrik erachter gekomen dat ik een K1H in mijn Bx 1400 heb liggen :?

Volgens de RDW moet je auto laten herkeuren als er al een andere motorcode in komt :shock: OP het moment is herkeuren gewoon TE duur. 700 tot 800 euro :? ... (daarnaast doe ik dat liever dan meteen met een Bx sport motorblok)

ik kan dus dit blokje iets opvoeren zonder dat er een haan naar kraait. ik mag tot 88 pk gaan. (63*1,4=88,2) en ik WIL MEER POWER zonder herkeuring.

Heeft iemand meer info over de K1H en over hoe ik hem iets meer power kan geven?

Nu beschikt mijn Bx ook over zijn stom pulsair systeem :? Ik begreep al dat de K1G dat niet heeft maar is dat dan ook het enige verschil?? (scheeld 9pk)

Eventueel een snellere nokkenas?? (tips ideeen van welke modellen?)
Ax GT kop met carbs???? (grotere kleppen?)

hoe zit dat dan met me zuigers (die zijn toch hol? brand daar dan geen gaten in?)

laat het maar weten :wink:

of iemand moet het bewijs hebben dat ik niet me rest van me leven hoef te betalen als ik een ongeval veroorzaak 8) (zonder herkeuring)
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

bewijs in de vorm van een ongeval met een Corsa A 2.0i 16V met v??l meer pk's dan de oorspronkelijke 1.6i multipoint (vermogen meer dan verdubbeld) en waarbij toch gewoon uitgekeerd is? dat kan ik wel leveren :)

maar kijk ook hier eens rond: er rijdt toch een aardig aantal GT's en GTI'tjes met 1.6 8V en 16V onder de kap.. volgens mij lopen er weinig mensen problemen op.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

H? h?... de motorvariant staat dus eindelijk vast...

Zou mij niet verbazen trouwens als de katalysator (die had toch?) de 9pk verschil is met de K1G...

Eerst even de RDW, want wat zij zeggen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, althans in detail.
Waar het om gaat is de vraag of er in een bepaald type BX een bepaald type motor heeft gezeten, net zoals de AX GT carb in ieder geval (in dezelfde periode zelfs) met de K2A ?n de K2B is uitgeleverd.
Hoe dan ook, dit staat niet in je kenteken vermeld en in principe hoeft het derhalve alleen maar een 1360cc TU blok te zijn met of zonder katalysator (want die S6 of U9 etc. codering staat w?l op je kenteken).

Qua tunen houd ik het erop dat je zo een AX carburateur en inlaatspruitstuk van een AX GT carb op je BX zou moeten kunnen schroeven... echter die zijn zeldzaam..
Een Kent-Cams nokkenas past ook altijd...
Waarschijnlijk past de K&N RC-9150 filter/sproeier combinatie ook wel.
En anders... bel Nard (van Renard) eens een keer op een zaterdag ochtend.... nadat hij terug is van vakantie... dus over 2,5 week.
Iedere BX/205 sleutelaar die veel van die 1360cc TU-blokjes langs heeft zien komen moet toch wel de nuanceverschillen tussen de diverse uitgaves enigszins kennen?

Succes!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

in principe hoeft het alleen maar een 1360cc blok te zijn. of die nou zelfs TU,XU of XY is maakt niks uit want staat niet op de typegoedkeuring. Het gewicht moet kloppen en vermogen ook. Tenzij het er niet deugdelijk in hangt heb jij geen probleem, zelfs niet bij een RDW controle.
Sterker nog: een ph2 peugeot 106 met multipointinjectie (1400cc) invoeren met een 1600cc blok onder de kap lukt ook gewoon :)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

Tja.... hoop informatie weer :lol: 8)

Ik wil op den duur mijn 1900 BX sport blok (heb ik al thuis staan) in de 1400 gooien maar dan wil ik toch (denk ik ) voor de zekerheid even herkeuren. want ik ben gewoon bang dat ik het bokkie anders ben bij een ongeval.

Gezien ik 20 jaar ben en nog student zijn de kosten voor herkeuring een best e klap :roll: ....

Daarom dus de vraag hoe ik me huidige blokkie iets kan aanpassen zodat ik totdat ik het geld heb voor 1900 blok hem toch iets sneller heb.

Kat leeg maken en terug hangen is een goed alternatief voor de U9 gebeuren :twisted:... pulsair eraf enzo..

en mogelijk ander carbje (mischien zelfs nog een nokkenas) maja....

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

toevoeging:

OP mijn kenteken staat ook niet hoeveel cc mijn auto heeft.
Ik ging er eerder altijd vanuit de 40% regeling. maakt niet uit wat je erin gooit als je maar niet boven de 40 % vermogen winst kwam.

Nu heb ik gister even wat gegoogled.... waaruit blijkt dat bij een ongeval waarbij ze de motorcode (op type plaatje) controleren met dat wat in hun bestand staat moet overeenkomen. (mits ze het controleren omdat het er raar uitziet bijvoorbeeld)( en als je een mierene*ker hebt doet hij het)

Dus in het RDW bestand zal ook moeten staan dat in een AX GT een K2A of K2B motor bevat.

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

http://www.bxclub.cz/page/kod-39/sub-67.html

hier kan je verschil zien tussen K1H en K1G scheeld namelijk 0,5 compressie en een andere carb...

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

herkeuren 7 a 800 euro?

dat is als er geen type goedkeuring is voor de auto..

aangezien er gewoon een 1.9 bx is geleverd lijkt me niet dat je al die weggedrag testen hoeft te doen..

ken toevallig iemand die zijn golf variant aan het ombouwen is naar vr6 en die hoeft al die testen ook niet te doen aangezien er een type goedkeuring is voor een golf 3 variant vr6
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

TTF wrote:herkeuren 7 a 800 euro?

dat is als er geen type goedkeuring is voor de auto..

aangezien er gewoon een 1.9 bx is geleverd lijkt me niet dat je al die weggedrag testen hoeft te doen..

ken toevallig iemand die zijn golf variant aan het ombouwen is naar vr6 en die hoeft al die testen ook niet te doen aangezien er een type goedkeuring is voor een golf 3 variant vr6
dat klopt...

maar wat ik bouw bestaat niet... een type 2 Bx uit 1990 met een 159B blok :roll: Dan zou je er eerst een TRS blok in moeten gooien en dan pas omtunen 8)

ik zal het is navragen bij een RDW keurings station hoe dat nou percies zit want je hebt wel gelijk.. het motorblok is goedgekeurd voor een Citroën BX en gezien alle Bx`en de zelfde remmen hebbne :roll: :P (op de 16V na want die heeft ABS)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Niemand afgelopen weekend Wegmisbruikers gezien?
"standaard" Golfje met dik GTI-blok in 't vooronder.
Resultaat: inbeslagname!
Reden: blok komt totaal niet overeen met wat er op typegoedkeuringpapiertje staat.
Dus redeneer ik: auto + blok dat niet overeenstemt met typegoedkeuring voor die auto = RDW-herkeuring.

Ps.: voor degenen die nu aankomen met het argument: "jah, maar die jochies hadden 't er ook wel naar gemaakt met hun rijgedrag!"
Dan zeg ik alvast: je gaat niet zonder reden een dikker blok in je AX leggen. Zoiets doe je niet om er vervolgens toch maar "normaal" mee te rijden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

MNM(tm) wrote:
Dus redeneer ik: auto + blok dat niet overeenstemt met typegoedkeuring voor die auto = RDW-herkeuring.
Dat begreep ik eigenlijk ook...

Bij bij de RDW is ook bekend welk type motor er in je Bx ligt
:wink:

Hoe denk je anders dat ze bij automaterialen sites/handels weten welke onderdelen op je auto passen :wink:

typ hier maar is je kenteken in http://www.hbase.nl/ :wink:

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by peter »

MNM(tm) wrote:Niemand afgelopen weekend Wegmisbruikers gezien?
Reden: blok komt totaal niet overeen met wat er op typegoedkeuringpapiertje staat.

Ps.: voor degenen die nu aankomen met het argument: "jah, maar die jochies hadden 't er ook wel naar gemaakt met hun rijgedrag!"
Dan zeg ik alvast: je gaat niet zonder reden een dikker blok in je AX leggen. Zoiets doe je niet om er vervolgens toch maar "normaal" mee te rijden.
Net nog ff gedownload en bekeken, maar als ze niks gezegt hadden was er niks aan de hand geweest...als je er niet over begint is de kans dat ze het controleren nihil
Image

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Zowiezo... wegmisbruikers....
Daar krijg je dus alleen van dat soort onzin te zien, zou me nix verbazen als dat programma door de overheid zelf bedacht is :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Nou heb ik laatst bij de RDW stand op de autorai die man zn oren van zn kop gevraagd over dit omdat ik ntrlk een op papier 1.1 heb maar in t echt een 1.4

Die zij; dat zolang t blok niet uit een andere auto komt, maar wel gewoon uit een andere ax (dat je het dus ook niet echt ziet) komt en ik verder wel door de co2 en en andere apk dingen komt dat het niet veel uitmaakt.

Eigenlijk zou je wel de herkeuring moeten doen; maar aan de buitenkant zien ze het verschil toch niet en bij normaal gebruik gaan ze echt geen vermogen meten. Ook niet na ongeluk (mits alles idd deugdelijk is gedaan en je niet echt te erg hebt gereden)...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

ik voel een hopeloze discussie aankomen... :)

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

stel dat je het doet zoals een bekende van mij gedaan heeft,

een 1.4 turbo blok uit een fiat uno turbo, in een seat marbella of fiat panda legt, met zo'n enorme dumpvalve door de motorkap naar buiten, ja dan vraag je er gewoon om om aangehouden te worden.

vervolgens vragen ze je de motorkap open te doen, en die blauwe petten ruiken wel dat er dan geen 0.9 motortje meer in ligt :D, dan word dus je auto in beslag genomen, tot je of een inmense boete hebt betaald, of het motorblok bij de politie achterlaat, dan mag je de auto weer meenemen.

als het niet opvalt, is het best te doen. maar voor je eigen veiligheid etc is 't beter om het zo onopvallend mogelijk te doen, dus type-plaatje ook overzetten, of dus de boel herkeuren.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

verschil tussen een 1.4 TU en een 1.9 XU blok valt wel op :lol:

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

MNM(tm) wrote:Niemand afgelopen weekend Wegmisbruikers gezien?

ja maar als dat dik gti blok standaart geleverd is in een golf dan is valt de rdw herkeuring best mee. aangezien het immers standaart geleverd is.

en ach.. als je 1.4 220.000 km heeft gereden .. en je koopt een schade 106 op met 105.000km.. dan is het logisch dat je de boel omzet 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Weetje McDean...

[ik weet het ook niet modus]
eigenlijk denk ik dat wat je wilt gewoon financi?el niet handig is t.o.v. de waarde van de auto....
Koop gewoon de BX Sport die Richard de Kruijf te koop heeft staan en restaureer die... kost je net zoveel als wat je nu kwijt bent en dan heb je gewoon een originele Sport (als 'ie nog te koop staat tenminste).
Want de 750 die Richard daarvoor (meen ik) wilde hebben is geen geld.
[/ ik weet het ook niet modus]
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

2Black wrote:Weetje McDean...

[ik weet het ook niet modus]
eigenlijk denk ik dat wat je wilt gewoon financi?el niet handig is t.o.v. de waarde van de auto....
Koop gewoon de BX Sport die Richard de Kruijf te koop heeft staan en restaureer die... kost je net zoveel als wat je nu kwijt bent en dan heb je gewoon een originele Sport (als 'ie nog te koop staat tenminste).
Want de 750 die Richard daarvoor (meen ik) wilde hebben is geen geld.
[/ ik weet het ook niet modus]
hehe tja ik weet het... een sport kopen is makkelijker en goedkoper... maar ik ben er al uit wat ik ga doen :wink:

Post Reply