Mijn AX 1.1 uit '96 heeft het motorisch al na 140.000 km opgegeven. Volgens de garagehouder kost het € 800,- om de lekkende pakkingen en keerringen te vervangen, en dan is de kans groot dat er scheuren in het blok zitten... kortom, ik heb spontaan een nieuw (gereviseerd) GT motorblok gekocht. Deze staat op dit moment in mijn kelder en moet worden ingebouwd. Ik heb er ook een boekje bij, dus dat moet wel lukken maar ik heb hier, voordat ik er aan begin, een paar vragen over:
1. Past een GT blok uit '89 in een AX uit '96?
2. Hoe kom ik erachter (ja, deze is echt dom..) of ik injectie heb?
3. Als mijn huidige AX injectie blijkt te zijn, welke problemen loop ik dan tegen het lijf wat betreft motorisch/electrisch/computergestuurde zaken?
4. Moet mijn auto na het plaatsen van een nieuwe motor gekeurd worden bij de RDW of kan ik er gwoon mee gaan rijden?
5. Zie ik nog wat mogelijke ellende over het hoofd, zoals aansluiting spruitstuk-uitlaat, remmen, ophanging, enz?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Bob
'89 GT motor in een '96 AX 1.1
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Als je AX echt uit 1996 is dan heb je een 1.1i (60 PK dus).
Dan wat anders, in 1989 had je een GT carburateur (84pk) en een GT injectie (75 PK)
Welke heb jij in je kelder liggen??
Een GT blok past sowieso prima in een 1.1, is al vaker gedaan. Zou dan wel de injectie e.d. meenemen. Je kunt dan trouwens wel tegen een probleem lopen met de kabelboom, maar hoe dat precies zit kunnen de experts wel uitleggen.
Vergeet ook niet de remmen enzo trouwens...
Dan wat anders, in 1989 had je een GT carburateur (84pk) en een GT injectie (75 PK)
Welke heb jij in je kelder liggen??
Een GT blok past sowieso prima in een 1.1, is al vaker gedaan. Zou dan wel de injectie e.d. meenemen. Je kunt dan trouwens wel tegen een probleem lopen met de kabelboom, maar hoe dat precies zit kunnen de experts wel uitleggen.
Vergeet ook niet de remmen enzo trouwens...

Re: '89 GT motor in een '96 AX 1.1
1: ja en neebbqbob wrote:
1. Past een GT blok uit '89 in een AX uit '96?
2. Hoe kom ik erachter (ja, deze is echt dom..) of ik injectie heb?
3. Als mijn huidige AX injectie blijkt te zijn, welke problemen loop ik dan tegen het lijf wat betreft motorisch/electrisch/computergestuurde zaken?
4. Moet mijn auto na het plaatsen van een nieuwe motor gekeurd worden bij de RDW of kan ik er gwoon mee gaan rijden?
5. Zie ik nog wat mogelijke ellende over het hoofd, zoals aansluiting spruitstuk-uitlaat, remmen, ophanging, enz?
2: dat heb je, om precies te zijn een magnetti systeem met dis.
3: de dis onsteking moet overgezet worden wil het werken op het 1.4 blok
verder de bdp sensor enz.
4: nee, je kan gewoon rijden
5: ja en nee, de ellende is dat de dis onsteking en de bdp sensor omgezet moeten worden, evenals het vliegwel, of de dis onsteking op de cylinderkop past durf ik zo niet te zeggen, waarschijnlijk wel.
In mijn kelder staat een GT blok (met carburateur dus).
Klinkt allemaal erg ingewikkeld met die onsteking en dat vliegwiel enzo. Is dat nodig voor de injectie of zijn deze aanpassingen ook noodzakelijk als je er een carburateur op laat zitten?
En de remmen, moeten die aangepast? In welke zin? Andere schijven/remblokken?
Is het vervangen van het motorblok eigenlijk wel te doen voor een leek met een boekje?
Klinkt allemaal erg ingewikkeld met die onsteking en dat vliegwiel enzo. Is dat nodig voor de injectie of zijn deze aanpassingen ook noodzakelijk als je er een carburateur op laat zitten?
En de remmen, moeten die aangepast? In welke zin? Andere schijven/remblokken?
Is het vervangen van het motorblok eigenlijk wel te doen voor een leek met een boekje?
Met een carburateurblok ga je nooit de 4-gastest halen bij de APK.
Die viergastest is verplicht voor jouw auto nl., aangezien ie van na 1-1-1993 is.
Ook moet er voor de APK een werkend emissiebestrijdingssysteem op zitten bij jouw auto.
Helaas dus voor jou, al zou ie prima gaan rijden met dat carburateurblok, de APK ga je helaas echt niet halen
Als je er een 1.4 injectieblok in zou leggen + katalysator in de uitlaat, zul je die problemen niet krijgen.
Die viergastest is verplicht voor jouw auto nl., aangezien ie van na 1-1-1993 is.
Ook moet er voor de APK een werkend emissiebestrijdingssysteem op zitten bij jouw auto.
Helaas dus voor jou, al zou ie prima gaan rijden met dat carburateurblok, de APK ga je helaas echt niet halen

Als je er een 1.4 injectieblok in zou leggen + katalysator in de uitlaat, zul je die problemen niet krijgen.
Wrom vervang je niet gewoon zelf de koppakking en alle andere pakkingen. Lijkt me erg stug dat dat blok het na 140000km al opgegeven heeft. Bij een garage is koppakking vervangen duur omdat het arbeidsintensief is. Maar als je een beetje handig bent is het zelf ook goed te doen.
En als je dat niet wilt... Gooi er dan gewoon een 1.1i blok in. Hetzelfde blok. Die kosten geen drol.
En als je dat niet wilt... Gooi er dan gewoon een 1.1i blok in. Hetzelfde blok. Die kosten geen drol.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Tja, waarom niet zelf vervangen... mijn linker aandrijfas is ook versleten dus was het wel zo handig dat het blok eruit ging, kon ik er gelijk een nieuwe as in gooien.
Het vervelende is dat het GT blok compleet gereviseerd is. Alles is eraan vervangen; zuigers, lagers, koppeling, noem maar op. Die had ik graag in mijn AX zien liggen.
Het leek een goed idee, maar ik had beter eerst even op dit forum gekeken voor ik tot deze impulsaankoop was overgegaan.
Misschien moet ik een nieuw topic openen: Gereviseerd GT blok ruilen tegen een 1.1i blok + hulp met het overzetten.
Zijn er soms mensen geinteresseerd? Heeft iemand een andere optie, of zin in een uitdaging?
Het vervelende is dat het GT blok compleet gereviseerd is. Alles is eraan vervangen; zuigers, lagers, koppeling, noem maar op. Die had ik graag in mijn AX zien liggen.
Het leek een goed idee, maar ik had beter eerst even op dit forum gekeken voor ik tot deze impulsaankoop was overgegaan.
Misschien moet ik een nieuw topic openen: Gereviseerd GT blok ruilen tegen een 1.1i blok + hulp met het overzetten.
Zijn er soms mensen geinteresseerd? Heeft iemand een andere optie, of zin in een uitdaging?