rembegrenzer gangbaar maken

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

rembegrenzer gangbaar maken

Post by durksz »

Om mijn AXje door de apk keuring te krijgen moet ik volgens de garage de rembegrenzer gangbaar maken....
Maar wat is de rembegrenzer, waar zit ie in de auto(ax 1.1 re 1989) en hoe moet ik deze gangbaar maken?

Alvast bedankt,

Hedzer Durksz

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

Ik heb net ff goed getest, als ik hard rem, voordat de auto gaat slippen, piept de rem links voor. zou dat er mee te maken kunnen hebben?

nog ff een snel vraagje tussendoor, is de uitlaat van een ax in meerdere delen? in die van mij zit vlak bij de motor namelijk een scheur van 6 :shock: cm.

Mvg.

Hedzer

bestuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: SatJan24, 2004 2:32:08 PM
Location: BeNeLux

Post by bestuur »

(q01z)

ey,
ik neem aan dat ze met die rembekrachtiger de remclinder bedoelen, dus gewoon de remklauw met daarin de cilinders (de klauw die om de schijf heen zit dus) als deze niet echt gangbaar is kan hij wel gaan slepen/piepen.

de uitlaat bestaat meestal uit meerdere delen (downpipe, tussenpijp en einddemper) alleen bij sommige (vroege) axjes bestaat de uitlaat maar uit 2 delen (downpipe/middenpijp en een einddemper) dus dat zou u even kunnen controleren.

mvg,

marc

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

Het is niet de rembekrachtiger of remcilinder, anders zou dat er wel staan.
Het is echt een rembegrenzer, maar waar deze zich in de auto bevindt is mij niet duidelijk.... ook hoe ik m gangbaar moet maken is nog een raadsel.

De uitlaat ben ik nu aan het repareren, die moet helemaal worden vervangen. vooraan zat een scheur, en achteraan is het uiteinde er af gevallen.....

Mvg.

Hedzer Durksz

ps. ik ben geen u... ben slechts 17, niet eens volwassen.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

lastafhankelijke remdrukbegrenzer?

weet zo ff niet of de ax hier mee is uitgerust, maar deze zit bij je achteras
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ja de type 1 en vroege type 2(<= 1993) is daarmee uitgerust :) Zit links op de achteras, da's dat ding waar 4 remleidingen aan vast zitten.
Kijk uit, een Cactussssss

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

pcrodent wrote:...da's dat ding waar 4 remleidingen aan vast zitten.

Is dat niet de remdrukverdeler ?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Uhm oeps ja. Had TTF's post niet goed gelezen maar ik denk dat ie ook die verdeler bedoelde. Kan me overigens moeilijk voorstellen wat er met die begrenzer bedoeld wordt en het zou me niet verbazen als dat ding in die verdeler ingebouwd zit. Of in de klauwen natuurlijk. Of in de remcilinders.

As always, never mind me :roll: :lol:
Kijk uit, een Cactussssss

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

W'rom zou je ?berhaupt de remdruk begrenzen?
Als de remklauwen al maximaal tegen de schijf zitten, gaan ze echt niet verder als je er meer druk op zet. Automatisch begrenst dus. Trouwens, volgens mij kom je dan eerder in de buurt van ABS.
'k Vind het een vaaG zaakje en ben benieuwd wat er nu eigenlijk bedoeld wordt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

pcrodent wrote:Uhm oeps ja. Had TTF's post niet goed gelezen maar ik denk dat ie ook die verdeler bedoelde. Kan me overigens moeilijk voorstellen wat er met die begrenzer bedoeld wordt en het zou me niet verbazen als dat ding in die verdeler ingebouwd zit. Of in de klauwen natuurlijk. Of in de remcilinders.

As always, never mind me :roll: :lol:


sommige autos zijn uitgerust met een lastafhankelijke remdrukbegrenzer -> deze zorgt er voor als je meer bagage in de auto hebt dat hij dan achter iets harder remt.
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Dat ding op de achteras (daar zit ie tot ongeveer '93) is een begrenzer. Die zit er normaal bij elke auto wel een tussen de remleidingen die naar de achterremmen toe gaan of ingebouwd in de rem zelf.

Zaten ze er niet, dan zouden de achterwielen dus eerst (eerder dan de voorwielen) kunnen gaan blokkeren bij hard remmen. Dat zorgt dan weer voor dat de achterkant makkelijk uitbreekt en dan is de auto dus niet meer controleerbaar.

Er zitten klepjes in die zorgen voor de begrenzing. Als dat gecorrodeerd/versleten is, dan gaan ze vastzitten en wordt die begrenzing van de remdruk op de desbetreffende achterrem niet meer geregeld.
Schoonmaken kan misschien nog werken. Leidingen losmaken en WD40 erin spuiten en dat een tijd in laten werken. Daarna ff doorblazen en kijken of het weer werkt.
Kans zit er wel in dat het al zo ver heen is, dat het maar tijdelijk of gewoon helemaal niet werkt. Dus vervangen door eentje die zeker weten goed is en die ook niet te lang gedemonteerd is geweest (als er gewoon lucht bij kan komen, dan corrodeert het nog veel sneller natuurlijk). Die dan eerst ff schoonmaken is natuurlijk ook aan te bevelen voor montage.

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

bedankt, het is inderdaad een pre 93 model (1989 om precies te zijn).
ik moet dus bij de begrenzer er uit halen en schoonmaken.
maar hoe zorg ik er voor dat de remvloeistof er niet uit loopt? of moet ik het opvangen in een bakkie.

Mvg.

Hedzer

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Je kunt niet voorkomen dat de remvloeistof er niet uit loopt (nouja, wel een beetje door een stuk plasticfolie over je remvloeistoftankje te spannen zodat het vacuum de vloeistof binnenhoudt).
Kijk uit, een Cactussssss

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Met een blok hout je rempedaal indrukken ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Rio97 wrote:Met een blok hout je rempedaal indrukken ;)


Ik zou denken dat ie dan juist druk opbouwt, dus dat het er dan niet langzaam uit loopt maar nog iets sneller :wink:

Als je die begrenzer eraf haalt, dan loopt er idd. wat remvloeistof uit. Dat plastic over het remvaatje is een goeie om 'm niet helemaal leeg te laten lopen.
Lees verder ook in een werkplaatshandboek of op de site hoe dat je, als je de begrenzer er weer tussengebouwd hebt, moet ontluchten enzo, want dat moet ook namelijk. Nieuwe remvloeistof moet je dan ook hebben om aan te vullen.
Spuit de ontluchtingsnippels maar alvast in met WD40: die zitten vaak vastgeroest en breken af als je ze los wilt draaien (en dan heb je pas echt ellende).

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Lucske wrote:
Rio97 wrote:Met een blok hout je rempedaal indrukken ;)

Ik zou denken dat ie dan juist druk opbouwt, dus dat het er dan niet langzaam uit loopt maar nog iets sneller :wink:


Door de rem in te trappen, zit het ventieltje van de ontluchting dicht en kan er dus geen lucht in de leidingen komen aka onderdruk.

Overigens ben ik natuurlijk nooit te beroerd om een quote aan te halen: :P

pcrodent wrote:Je kunt ook je vloeistofreservoir open doen, stuk plastic eroverheen en dan weer dichtdoen. Staat in de Haynes. Bij mij werkte het alleen niet... Nouja, meteen de remvloeistof ververst :D
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Rio97 wrote:Door de rem in te trappen, zit het ventieltje van de ontluchting dicht en kan er dus geen lucht in de leidingen komen aka onderdruk.



Ik snap wat je bedoelt: Als je de rem ingetrapt laat, dan kan er geen vloeistof vanuit het reservoir (dat ding dat op de hoofdremcilinder zit) de remleidingen in lopen.
De remvloeistof in de leidingen staat wel onder druk dan, dus deze zal er alleen maar harder uit lopen. Maar van bovenaf komt er dan geen lucht bij nee......vanuit onder wel.

Overigens als je het remvloeistofreservoir echt luchtdicht afsluit aan de bovenkant, dan kan het ook niet leegstromen. Als je het niet goed afdicht, dan zul je het weten........dan stroomt alles leeg :o

Dus ik blijf zeggen: Als je het remvloeistofreservoir aan de bovenkant luchtdicht af weet te sluiten, dan is dit de beste manier.......dan zal er minder vloeistof uit lopen dan in het geval er druk op de leidingen wordt gezet (door ingetrapt houden van de rem).


Uiteindelijk moet je overigens nog steeds ontluchten.........welke van de 2 methodes je ook gebruikt.
Echter, hoe minder lucht in de leiding, hoe makkelijker het ontluchten gaat. Dus ben je er niet zeker van dat je het remvloeistofvaatje luchtdicht weet af te sluiten, gebruik dan pas de methode van de rem ingetrapt houden.

Post Reply