Toerenteller, stuk?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Toerenteller, stuk?

Post by MartijnZ »

Hallo,

Ik heb een AX First Impression '94, 1.1i, Magneti Marelli ecu.

Ik heb, via dit forum, een tellerhuis met toerenteller aangeschaft. Alles aangesloten en het werkte allemaal, behalve de toerenteller. De stekker lag er wel al (aangezien die bij het oude tellerhuis ongebebruikt was).

Weet iemand waar het dan wel aan kan liggen? Naar mijn weten liggen alle draden er al. Zou de toerenteller zelf stuk kunnen zijn? En hoe kan ik dit controleren? Kan je zoiets doormeten? Of zou er ergens een breuk ofzo in de kabel zitten?

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

lijkt me sterk dat de teller zelf stuk is, misschien moet je dan toch die ene stekker eens controleren of die echt voor de toerenteller is, dus kijk waar die stekker naartoe gaat...

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Ik ga ervanuit dat die stekker voor de toerenteller is, aangezien hij bij het oude tellerhuis op een loos stukje zat. Daar zat verder geen electronica van het tellerhuis zelf, maar bij het nieuwe tellerhuis zat daar wel een aansluiting voor de toerenteller.

Ik heb al even uitgezocht waar de draad voor de toerenteller uit de ECU komt, maar dat is erg lastig. Aangezien die draad in een beschermmantel zit en helemaal onder het motorblok doorgaat.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Komt je tellerbak met toerenteller wel uit een AX met dezelfde ECU?
Je hebt ook Axjes met Bosch injectie. Weet niet of dat uitwisselbaar is. Kan me voorstellen van niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Daar zat ik zelf ook aan te denken. Ik weet niet uit wat voor AX deze tellerbak komt. Ik zal het even navragen bij degene waar ik hem gekocht heb. Maar kan je op een of andere manier aan de teller zien bij wat voor ecu hij hoort? (Bosch of Magnetti).

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Even benieuwd,

doet ie het wel op de startmotor? (dus als je start, geeft ie dan wel ff kort toerental aan?)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

MartijnZ wrote:Daar zat ik zelf ook aan te denken. Ik weet niet uit wat voor AX deze tellerbak komt. Ik zal het even navragen bij degene waar ik hem gekocht heb. Maar kan je op een of andere manier aan de teller zien bij wat voor ecu hij hoort? (Bosch of Magnetti).


Wellicht aan de nummers op de toerenteller. Er staan kleine letters/getallen op. Dat zal ongetwijfeld het type toerenteller zijn. Wat bij wat hoort, geen idee.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Als ik start doet hij ook niets.

Op de snelheidsmeter staat 6.35.E1-20K6J. Ik weet niet of dat iets zegt? Of dat ik echt een nummer van de toerenteller moet hebben, die je alleen ziet als je hem er helemaal uit haalt?

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

oke andere vraag, staat er in de snelheidsmeter Jaeger, VDO of iets anders?

en in je originele tellerbak?

vergelijk dit eerst 'ns met elkaar...

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Allebei van Jaeger, ik dacht als dat hetzelfde is zal het wel goed zijn. Dus daar had ik juist bij de aankoop op gelet.

Ik heb nog even nagevraagd bij degene waar ik hem gekocht heb. Hij heeft totaal geen idee bij wat voor injectiesysteem hij hoort. Hij had hem ergens op zolder liggen.

Maar als het uitmaakt dan moet er toch ergens iets verschillen tussen de 2 "soorten" tellers?

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Is er niet stiekem een stuk printbaan verbrand achter op je tellerhuis?? Ik roep ook maar wat.....
AX GTI '91

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Dat zou best kunnen, maar er is me niets opgevallen. Aangezien hij tweedehands was heb ik hem natuurlijk even goed bekeken, maar hij zag er goed uit. Als er een mogelijkheid is om zo'n toerenteller "door te meten" ga ik dat meteen doen. Maar ik weet niet hoe dat moet, anders kan ik even kijken of de toerenteller zelf wel goed is.

Ik moet er nu alleen eerst op de een of andere manier achter zien te komen voor welk injectiesysteem deze teller is, wie weet hoe?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Daar is niet zo makkelijk achter te komen..


Weet je zeker dat de bedrading helemaal klopt van ECU tot Tellerbak?

Je kan de stekker van de ECU afhalen, en vanaf daar meten! (zie voor het betreffende contactje op de stekker de haynes)

Meten = weten!

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Als ik die stekker loshaal van de ECU dan is hij toch ook gereset? Geeft dat problemen? Of maakt het totaal niet uit dat die gereset word?

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Na een ECU reset moet je je ax starten en ff een kwartiertje ongeveer stationair laten draaien, hij gaat dan opnieuw inlezen.
Als je motor uitvalt, gewoon opnieuw starten.
En geen gas tussendoor geven als ie slecht loopt, tijdens het inlezen stelt je ECU dit zelf weer bij.
Dit duurt ongeveer een kwartiertje, als je even zoekt op het forum vind je hier meer over :)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Het is niet mogelijk de stekker los te halen zonder dat de ECU reset?

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Nope, maar een ECU reset maakt niet echt uit hoor.
Dan kan je er in ieder geval wel achter komen als je signaal krijgt :)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Ik ga het van de week even doormeten. Heb nu geen tijd om het hele dashboard weer uit elkaar te halen. Bedankt voor de tips tot nog toe.

Als iemand toevallig weet hoe je de 2 toerentellers van Bosch of Magneti uit elkaar kan halen hoor ik dat nog steeds graag.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

hoop schroeven en priegelen, dus voorzichtig! laat het ff weten als je het hebt gevonden graag, aangezien ik ook bezig ben met zo'n toerenteller...

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Zo'n toerenteller werkt als het goed is toch gewoon als een soort voltmeter? Dat het toerental signaal van de ECU af een varierend voltage heeft? En dat de toerenteller uitslaat alsof het een voltmeter is, maar dan met het aantal toeren op de wijzer ipv het voltage? Hoger voltage=Hoger toerental.

Dan zou ik toch gewoon een klein voltage (2 of 3 volt ofzo) op de teller kunnen zetten en zien of hij beweegt? Om zo te kijken of de teller stuk is?

Daarna meet ik de kabel van de ECU naar de teller door en als zelfs die goed is kunnen we verder kijken.

Post Reply