Toerenteller, stuk?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Toerenteller, stuk?
Hallo,
Ik heb een AX First Impression '94, 1.1i, Magneti Marelli ecu.
Ik heb, via dit forum, een tellerhuis met toerenteller aangeschaft. Alles aangesloten en het werkte allemaal, behalve de toerenteller. De stekker lag er wel al (aangezien die bij het oude tellerhuis ongebebruikt was).
Weet iemand waar het dan wel aan kan liggen? Naar mijn weten liggen alle draden er al. Zou de toerenteller zelf stuk kunnen zijn? En hoe kan ik dit controleren? Kan je zoiets doormeten? Of zou er ergens een breuk ofzo in de kabel zitten?
Ik heb een AX First Impression '94, 1.1i, Magneti Marelli ecu.
Ik heb, via dit forum, een tellerhuis met toerenteller aangeschaft. Alles aangesloten en het werkte allemaal, behalve de toerenteller. De stekker lag er wel al (aangezien die bij het oude tellerhuis ongebebruikt was).
Weet iemand waar het dan wel aan kan liggen? Naar mijn weten liggen alle draden er al. Zou de toerenteller zelf stuk kunnen zijn? En hoe kan ik dit controleren? Kan je zoiets doormeten? Of zou er ergens een breuk ofzo in de kabel zitten?
Ik ga ervanuit dat die stekker voor de toerenteller is, aangezien hij bij het oude tellerhuis op een loos stukje zat. Daar zat verder geen electronica van het tellerhuis zelf, maar bij het nieuwe tellerhuis zat daar wel een aansluiting voor de toerenteller.
Ik heb al even uitgezocht waar de draad voor de toerenteller uit de ECU komt, maar dat is erg lastig. Aangezien die draad in een beschermmantel zit en helemaal onder het motorblok doorgaat.
Ik heb al even uitgezocht waar de draad voor de toerenteller uit de ECU komt, maar dat is erg lastig. Aangezien die draad in een beschermmantel zit en helemaal onder het motorblok doorgaat.
Komt je tellerbak met toerenteller wel uit een AX met dezelfde ECU?
Je hebt ook Axjes met Bosch injectie. Weet niet of dat uitwisselbaar is. Kan me voorstellen van niet.
Je hebt ook Axjes met Bosch injectie. Weet niet of dat uitwisselbaar is. Kan me voorstellen van niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Even benieuwd,
doet ie het wel op de startmotor? (dus als je start, geeft ie dan wel ff kort toerental aan?)
doet ie het wel op de startmotor? (dus als je start, geeft ie dan wel ff kort toerental aan?)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Wellicht aan de nummers op de toerenteller. Er staan kleine letters/getallen op. Dat zal ongetwijfeld het type toerenteller zijn. Wat bij wat hoort, geen idee.MartijnZ wrote:Daar zat ik zelf ook aan te denken. Ik weet niet uit wat voor AX deze tellerbak komt. Ik zal het even navragen bij degene waar ik hem gekocht heb. Maar kan je op een of andere manier aan de teller zien bij wat voor ecu hij hoort? (Bosch of Magnetti).
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Allebei van Jaeger, ik dacht als dat hetzelfde is zal het wel goed zijn. Dus daar had ik juist bij de aankoop op gelet.
Ik heb nog even nagevraagd bij degene waar ik hem gekocht heb. Hij heeft totaal geen idee bij wat voor injectiesysteem hij hoort. Hij had hem ergens op zolder liggen.
Maar als het uitmaakt dan moet er toch ergens iets verschillen tussen de 2 "soorten" tellers?
Ik heb nog even nagevraagd bij degene waar ik hem gekocht heb. Hij heeft totaal geen idee bij wat voor injectiesysteem hij hoort. Hij had hem ergens op zolder liggen.
Maar als het uitmaakt dan moet er toch ergens iets verschillen tussen de 2 "soorten" tellers?
Dat zou best kunnen, maar er is me niets opgevallen. Aangezien hij tweedehands was heb ik hem natuurlijk even goed bekeken, maar hij zag er goed uit. Als er een mogelijkheid is om zo'n toerenteller "door te meten" ga ik dat meteen doen. Maar ik weet niet hoe dat moet, anders kan ik even kijken of de toerenteller zelf wel goed is.
Ik moet er nu alleen eerst op de een of andere manier achter zien te komen voor welk injectiesysteem deze teller is, wie weet hoe?
Ik moet er nu alleen eerst op de een of andere manier achter zien te komen voor welk injectiesysteem deze teller is, wie weet hoe?
Na een ECU reset moet je je ax starten en ff een kwartiertje ongeveer stationair laten draaien, hij gaat dan opnieuw inlezen.
Als je motor uitvalt, gewoon opnieuw starten.
En geen gas tussendoor geven als ie slecht loopt, tijdens het inlezen stelt je ECU dit zelf weer bij.
Dit duurt ongeveer een kwartiertje, als je even zoekt op het forum vind je hier meer over
Als je motor uitvalt, gewoon opnieuw starten.
En geen gas tussendoor geven als ie slecht loopt, tijdens het inlezen stelt je ECU dit zelf weer bij.
Dit duurt ongeveer een kwartiertje, als je even zoekt op het forum vind je hier meer over
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
Zo'n toerenteller werkt als het goed is toch gewoon als een soort voltmeter? Dat het toerental signaal van de ECU af een varierend voltage heeft? En dat de toerenteller uitslaat alsof het een voltmeter is, maar dan met het aantal toeren op de wijzer ipv het voltage? Hoger voltage=Hoger toerental.
Dan zou ik toch gewoon een klein voltage (2 of 3 volt ofzo) op de teller kunnen zetten en zien of hij beweegt? Om zo te kijken of de teller stuk is?
Daarna meet ik de kabel van de ECU naar de teller door en als zelfs die goed is kunnen we verder kijken.
Dan zou ik toch gewoon een klein voltage (2 of 3 volt ofzo) op de teller kunnen zetten en zien of hij beweegt? Om zo te kijken of de teller stuk is?
Daarna meet ik de kabel van de ECU naar de teller door en als zelfs die goed is kunnen we verder kijken.