AXGT start niet

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
basscat
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: FriMar23, 2007 6:57:25 PM
Location: lelystad

AXGT start niet

Post by basscat »

Zinskort ben ik de eigenaar geworden van een niet lopende AXGT.
Volgens de vorige eigenaar heeft hij een paar keer problemen had, in de
afgelopen periode met uitvallende motor. Telkens gepaard gaande met
het oplichten van het ecu lampje. De laatste keer viel de motor uit zonder
zonder het ecu lampje. Zinsdien heeft de motor niet meer gelopen.

Ik zit nu met een aantal vragen: :?:

1. Als ik het contact aanzet moet ik dan de benzinepomp op druk horen
komen? (dit is bij mij niet het geval. De toevoerleiding geeft ook geen
benzine).
2. Als je het contact aanzet moet dan het ecu-lampje gaan branden?(dit is
bij mij niet het geval).
3. Regelt de ecu de benzinepomp?
4. Als ik de ECU wil uitlezen en ik start de test door 3sec de schakelaar in
te drukken, zie ik tijdens het indrukken het ecu-lampje oplichten (is dit
correct?), vervolgens gebeurt er niets. Dus ook niet code 12 dat de test
gestart is.
5. Kan ik de benzinepomp rechtstreeks met 12v voeden om te kijken of
deze correct functioneerd of gooit de ecu oet in het eten?

Eventuele andere op- of aanmerkingen zijn van harte welkom :wink:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

GT Carb. of GT injectie?

Ding heeft ECU, is dus injectie. :roll:

1. Jah, je moet de brandstofpomp enkele seconden kunnen horen zoemen;
2. Jah, en als alles goeD is, gaat die na enkele seconden uit;
3. Jah, en wel via het hoofdrelais (zit vlakbij / onder de ECU);
4. Klinkt als dooie ECU;
5. Jawel, maar zorg wel voor een GROTE opvangbak voor de brandstof die eruit spuit! (En n'tuurlijk mag de rest van 't elektrisch systeem niet op de brandstofpomp aangesloten zijn als je er 12V op zet!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

basscat
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: FriMar23, 2007 6:57:25 PM
Location: lelystad

Post by basscat »

:D Bedankt voor de info, ik kan weer even verder.

basscat
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: FriMar23, 2007 6:57:25 PM
Location: lelystad

Post by basscat »

Goed we weten iets meer.

Eerste toch even een andere ECU geplaatst, dit had niet het gewenste resultaat. Er veranderde niets. Dus overgestapt naar "meten is weten".

Op de ECU komt geen spanning binnen nadat het contact aangezet is.
Volgens OMS en ATH moet er dan 12volt op punt 9 van de ECU staan.

De 12 volt wordt geschakeld door het relais onder de ECU. Dat relais is een gecombineerd relais(type 240.101) met een gedeelte voor de brandstofpomp, labdasonde en verstuiver(s) aan te sturen. Het andere gedeelte moet de 12 volt op de ECU zetten nadat het contact aangezet wordt.

Het relais heeft 15 aansluitpunten. De punten 11, 8 en 15 staat 12volt continu. Op de punten 2 en 14 moet nadat het contact aan is ook 12 volt komen, maar wat schets mijn verbazing er staat maar 6 volt. :?
Dus tussen het contactslot en het realis gaat er iets mis.

Komt dit probleem iemand bekend voor??
Buiten draden zitten er nog andere componenten tussen het contactslot en relais. bv. zekeringen, doorverbindingsklemmen of iets dergelijk? :?:

Alle op en aanmerkingen, gevraagd en ongevraagd zijn welkom en worden zeer gewaardeerd.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

basscat wrote:Buiten draden zitten er nog andere componenten tussen het contactslot en relais. bv. zekeringen, doorverbindingsklemmen of iets dergelijk? :?:
Het is een Citroën dus gammele plastic clipverbindinkjes genoeg :D... Misschien die zoeken, schoonmaken en weer proberen maar van waar welk draadje loopt heb ik helaas heel weinig verstand..

Wel een sick puppy trouwens, een relais met 15 pootjes :shock:

Succes met het oplossen in ieder geval!
Kijk uit, een Cactussssss

CH13L
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: ThuApr13, 2006 6:37:18 PM
Location: didam

Post by CH13L »

Hey,

Datzelfde probleem heb ik ook. Toen ik de auto kocht slecht lopen. Daarna heb ik idd gehad dat mijn brandstofpomp ook nix meer deed. Die heb ik toen maar met een een draad vanaf contactslot + zekering ertussen stroom gegeven. Maar ik heb nog wel dat als mijn auto nog koud is zo'n 3000 toeren stationair loopt. (warm, rond de 1000 en schudden)
Kan dit ook komen door een fout tussen dat relais, ECU en brandstofpomp?
Probleem komt dus vrij veel overeen, maar heb dat hoge stationair lopen er aan over gehouden.
Ben dus vrij benieuwd wat er uitkomt...

basscat
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: FriMar23, 2007 6:57:25 PM
Location: lelystad

Post by basscat »

:D De motor slaat weer aan :D
Na een speurtocht met een ohmmeter, om te zien met wat en hoe de bende aan elkaar hangt.
De 12 volt contact spanning wordt vanaf het contactslot naar de motorruimte gevoerd en komt uit op de grote plug van de motorkabelboom. Dan wordt de 12 volt door de plug op de bobine door gevoerd naar de mompoint, plug op een vacuumslang en dubbele relais pnt 2 en 14.

Op de plug van de bobine kwam de 12 volt keurig aan, maar in de plug gaat het fout. Heen en weer bewegen van de plug en de kabelboom liet de spanning varieren tussen de 4 en de 12 volt. Bij nadere inspectie van de plug blijkt de plug op de bobine gescheurd te zijn.
De plug moet vervangen worden, maar ik heb hem afgeplakt met tape en op gebonden. Maar de motor loopt netjes en zonder hik-ups.

Beste CH13L ik hoop dat je er iets mee kunt :?: Voor mij is dit hoofdstuk nu afgesloten en ga hem nu op andere gebieden aanpakken.

Post Reply