Hoe zit dat met de aandrijfassen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kickassbart
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuNov09, 2006 3:47:16 PM
Location: Soest

Hoe zit dat met de aandrijfassen?

Post by kickassbart »

Hallo,

ik hoor veel verhalen dat de aandrijfassen van de AX nogal eens problemen geven.

-Geldt dit ook voor de diesel?
-Hoe merk je het als ze kapot zijn?
-Moet je ze dan meteen vervangen of kun je ermee doorrijden (of veroorzaakt dit nog meer schade)?
-Kun je ze ook tweedehands kopen of beter nieuw (omdat de gebruikte misschien ook al -bijna- kapot zijn?

Ik merk namelijk met mijn AX 14 diesel phase 2 dat bij achteruitrijden hij klonkende geluiden maakt, alsof er iets op zijn plaats springt.... Nou vraag ik me af of dit de aandrijfassen zijn...

Bedankt alvast voor de reacties!

Bart
En weer een dag waarin ik met veel plezier heb genoten van het dieselen in mijn AXje :-)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Hoe zit dat met de aandrijfassen?

Post by MBa@NL »

kickassbart wrote:-Geldt dit ook voor de diesel?


Een AX is een AX, en ook een diesel heeft aandrijassen ;)

kickassbart wrote:-Hoe merk je het als ze kapot zijn?


gas geven in een bocht naar links en naar rechts, als je dan getik uit het ooronder hebt dan zijn ze gaar.

kickassbart wrote:-Moet je ze dan meteen vervangen of kun je ermee doorrijden (of veroorzaakt dit nog meer schade)?


De AX van mijn ouders heeft het nu een jaar of 1,5 ? 2, en alles doet het nog. Maar gezond is het eigenlijk niet denkk

kickassbart wrote:-Kun je ze ook tweedehands kopen of beter nieuw (omdat de gebruikte misschien ook al -bijna- kapot zijn?


Het beste is nieuwe kopen of je moet zeker weten dat de 2e handsjes nog erg jong zijn!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

diesel asjes zijn wel sterker volgens mij, rij zelf nog steeds met de originele diesel asjes rond sinds ik de auto heb, en dat is al bijna 5 jaar inmiddels.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Overigens zijn "nieuwe" heel vaak gereviseerde.
Kijk uit, een Cactussssss

kickassbart
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuNov09, 2006 3:47:16 PM
Location: Soest

Post by kickassbart »

Oke, bedankt voor de reacties!

De mijne maakt inderdaad een rammelend geluid op een klaverblad of rotonde. Ik dacht zelf eerst dat het de homokineten waren, maar jullie denken dus de aandrijfassen....

De AX van mijn ouders heeft het nu een jaar of 1,5 ? 2, en alles doet het nog. Maar gezond is het eigenlijk niet denkk


Hmm, kan dus niet heel veel kwaad, maar toch bij de volgende APK maar eens een prijsopgave laten maken, ik gok op een eurootje of 200 met een beetje geluk?

Een AX is een AX, en ook een diesel heeft aandrijassen Wink


Ja oke, je comprends, ik neem alleen aan dat de aandrijfassen van een diesel anders zijn dan die van een benzine, omdat ze het monsterlijke 8) koppel van de diesel aan moeten kunnen.
En weer een dag waarin ik met veel plezier heb genoten van het dieselen in mijn AXje :-)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

kickassbart wrote:dacht zelf eerst dat het de homokineten waren, maar jullie denken dus de aandrijfassen....


homokineet is onderdeel van je as

kickassbart wrote: Hmm, kan dus niet heel veel kwaad, maar toch bij de volgende APK maar eens een prijsopgave laten maken, ik gok op een eurootje of 200 met een beetje geluk?


assen kun je kopen van 50 tot 150 (of meer?) euro per stuk.
koop ze bij voorkeur nieuw of goed gereviseerd en struin het forum even af voor adresjes waar je ze vooral NIET moet kopen

het erin zetten kost ook iets van 50 euro volgens mij, maar het is ook goed zelf te doen

nb alle info slaat op benzine ax - geen idee of het bij een diesel meer/minder geld/moeite kost
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Diesel assen zijn zeker sterker, maar ook die slijten. Mijn diesel begon het lichtjes bij 160dkm.

Mijn eerste ax (1.1carb) Had het al flink bij de 150dkm en heb er mee doorgereden tot de 220duizend kilomter! Daarna wassie gaar. (koppeling, ollielekkages, roest, koppakking, remmen etc etc)


Vervangen is dus niet perse gelijk noodzakelijk, maar het rijd wel fijner als je dat geklop in de bochten niet hebt... :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply