Speling op mijn stuurkogel?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Speling op mijn stuurkogel?
Hoe kan ik dit checken? Velg eraf halen en kijken of ik mijn as kan bewegen ofzo? Ik kan er niet helemaal uitkomen met door het forum te zoeken. Veerpoten loshalen e.d. was ik ff niet van plan.
Last edited by Browny on FriJun03, 2005 5:37:50 PM, edited 2 times in total.
Zet je auto op de krik!
Pak met twee handen je voorwiel beet.. Links en rechts.. Kun je die heen en weer wikken dan heb je speling op je stuurkogel..
Pak met twee handen je voorwiel beet.. boven en onder.. kun je die heen en weer wikken dan heb je speling op je fuseekogel..
Het is zo simpel.. Dus een wil omhoogkrikken!
Pak met twee handen je voorwiel beet.. Links en rechts.. Kun je die heen en weer wikken dan heb je speling op je stuurkogel..
Pak met twee handen je voorwiel beet.. boven en onder.. kun je die heen en weer wikken dan heb je speling op je fuseekogel..
Het is zo simpel.. Dus een wil omhoogkrikken!
als ik mijn wiel dus opkrik kan ik mijn velg een heel klein beetje naar links en rechts bewegen. om zijn as draaien.
De veerpoot en die stang(met pijl aangegeven) geven dan ietsje mee.
De veerpoot draait om zijn as en die stang gaat naar binnen en naar buiten.
Is dus allemaal heel ietsjes.
Is dit nou een versleten stuurkogel of spoorstangen of hoort dit gewoon?
Eriks wrote:als die stang meebeweegt dan maak je gewoon een stuurbeweging. Ik kan met mijn AX het wiel sturen (wrikken) zonder dat die stang en dus het stuur beweegt. Dan is er een kogel versleten.
Die stang kan krom zijn, maar ziet er bij jou op de foto wel recht uit.
pff, bedankt voor de info, scheelt me weer kopzorgen
Die stang met pijl aangegeven in je veer bedoel je je schokdemper mee neem ik aan?
Wel het kan heel goed zijn dat het je stuurstang is.. Maar over het algemeen met je dat kunnen zien bewegen in het kommetje waar de kogel invalt.. Nadeel dat het onder je ax beter te zien is.. dus op de brug..
Als je dan wikt (heel zachtjes) dat je stuurstang stil is en je stuurkogel beweegt.. dan kan er speling zijn.. (vaag geschreven ik weet het )
Oftewel, er is speling? kijk dan waar die speling is... dus niet te hard wikken.. dan zie je het beste.. Over het algemeen gaan je stuurkogels er sneller aan dan je stuurstang..
Wel het kan heel goed zijn dat het je stuurstang is.. Maar over het algemeen met je dat kunnen zien bewegen in het kommetje waar de kogel invalt.. Nadeel dat het onder je ax beter te zien is.. dus op de brug..
Als je dan wikt (heel zachtjes) dat je stuurstang stil is en je stuurkogel beweegt.. dan kan er speling zijn.. (vaag geschreven ik weet het )
Oftewel, er is speling? kijk dan waar die speling is... dus niet te hard wikken.. dan zie je het beste.. Over het algemeen gaan je stuurkogels er sneller aan dan je stuurstang..
Brutus wrote:Die stang met pijl aangegeven in je veer bedoel je je schokdemper mee neem ik aan?
Wel het kan heel goed zijn dat het je stuurstang is.. Maar over het algemeen met je dat kunnen zien bewegen in het kommetje waar de kogel invalt.. Nadeel dat het onder je AX beter te zien is.. dus op de brug..
Als je dan wikt (heel zachtjes) dat je stuurstang stil is en je stuurkogel beweegt.. dan kan er speling zijn.. (vaag geschreven ik weet het )
Oftewel, er is speling? kijk dan waar die speling is... dus niet te hard wikken.. dan zie je het beste.. Over het algemeen gaan je stuurkogels er sneller aan dan je stuurstang..
idd, me schokdemper.
ik breng mijn auto morgen naar de garage, dan kunnen ze ff op de brug er naar kijken. Ze moeten toch ook ff kijken naar mijn wiellager of die idd niet goed meer is. Bedankt voor de uitleg.
Ik heb vandaag mijn stuurkogel vervangen. Simpel klusje (als je niet eerst eigenwijs bent en denkt dat het wel lukt zonder je luchtfilter even uit te bouwen). Morgen laat ik hem opnieuw uitlijnen.
Resultaat: lichter sturen (soepeler kogelgewricht), geen trillingen meer in het stuur en bij het remmen, maar nog steeds speling.
Voor de rest van de speling verdenk ik mijn schokbreker. Ik heb een aantal lagen schroefdraad uitsteken >3. Misschien zit ie niet vast genoeg. Ik zal er morgen bij het uitlijnen eens naar vragen. Ik snap zelf nog niet hoe het ding vastzit. (speciaal gereedschap op die ring????)
Ik heb fotos gemaakt, ik zal eens zien of het nuttig is ze hier te plaatsen
bij deze de foto's
eerst je luchtfilterhuis uitbouwen zodat je bij de bouten in het midden kunt. De bout van de juiste stang losdraaien.
moer onder de stuurkogel losdraaien
met een hamerklap de kogel eruit drukken
nu kun je de stang uitnemen
dit is 'm (rechts)
in de bankschroef ermee
de contamoer losdraaien
met de hand de stang van de kogel(stuurstang uiteinde) afdraaien
de nieuwe (brezan ca. 23euro/Technique Digital 17,50)
verschil
de nieuwe kogel in de spoorstang draaien, vergeet de contramoer niet te plaatsen
ongeveer op dezelfde afstand terugzetten en vastdraaien en in omgekeerde volgorde weer in de auto inbouwen. Daarna je sporing uit laten lijnen (bandenboer).
Resultaat: lichter sturen (soepeler kogelgewricht), geen trillingen meer in het stuur en bij het remmen, maar nog steeds speling.
Voor de rest van de speling verdenk ik mijn schokbreker. Ik heb een aantal lagen schroefdraad uitsteken >3. Misschien zit ie niet vast genoeg. Ik zal er morgen bij het uitlijnen eens naar vragen. Ik snap zelf nog niet hoe het ding vastzit. (speciaal gereedschap op die ring????)
Ik heb fotos gemaakt, ik zal eens zien of het nuttig is ze hier te plaatsen
bij deze de foto's
eerst je luchtfilterhuis uitbouwen zodat je bij de bouten in het midden kunt. De bout van de juiste stang losdraaien.
moer onder de stuurkogel losdraaien
met een hamerklap de kogel eruit drukken
nu kun je de stang uitnemen
dit is 'm (rechts)
in de bankschroef ermee
de contamoer losdraaien
met de hand de stang van de kogel(stuurstang uiteinde) afdraaien
de nieuwe (brezan ca. 23euro/Technique Digital 17,50)
verschil
de nieuwe kogel in de spoorstang draaien, vergeet de contramoer niet te plaatsen
ongeveer op dezelfde afstand terugzetten en vastdraaien en in omgekeerde volgorde weer in de auto inbouwen. Daarna je sporing uit laten lijnen (bandenboer).
Handig af en toe die foto's die nog op het forum rondslingen. Ik moet hier morgen ook aan beginnen... Omdat ik zo lomp ben geweest met het monteren van het 4gaats onderstel een stuurkogel te mollen.
Maar als ik dat zo zie... En je mee exact. Dan kun je de nieuwe kogel toch hetzelfde terugplaatsen als de oude kogel? Dan zou je hem niet hoeven te laten uitlijnen.
Hoe werkt dat uitlijnen eigenlijk... Ze laten alles vast zitten. Waar kunnen zij nog aan draaien dan?
En hoe zullen ze dat vroeger gedaan hebben. Toen ze nog geen computers hadden.
Maar als ik dat zo zie... En je mee exact. Dan kun je de nieuwe kogel toch hetzelfde terugplaatsen als de oude kogel? Dan zou je hem niet hoeven te laten uitlijnen.
Hoe werkt dat uitlijnen eigenlijk... Ze laten alles vast zitten. Waar kunnen zij nog aan draaien dan?
En hoe zullen ze dat vroeger gedaan hebben. Toen ze nog geen computers hadden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.