"flowen" / reviseren cilinderkop K2B
Moderators: denny, vtspower, webmasters
"flowen" / reviseren cilinderkop K2B
Zoals jullie inmiddels allemaal wel zullen weten ben ik aan het aftellen naar de inbouw van een Kent-Cams PT02Kit (sport nokkenas met toebehoren) in Nigel, onze AX GT carburateur.
Nu is het al vrijwel zeker dat als je dan toch de kop eraf moet halen het geen slecht idee is om die cilinderkop ook maar gelijk te laten bekijken en reviseren, Nigel heeft tenslotte al 220.000 km gelopen.
Maar ja, toen begon Kevin ook nog eens over het "flowen" van diezelfde kop teneinde de luchtstroom te verbeteren en de effici?ncy van de motor te verhogen.
Allemaal leuk, en prijzig..., maar wat is het concrete nut?
Wie heeft hetzelfde hier al eens laten doen?
Bestaan er ergens specificaties van hoe dat met het beste rendement gedaan kan worden?
Is het een disproportionele investering t.o.v. het eindresultaat?
Is het juist een goed plan in combinatie met de sportnokkenas en het K&N race-filter met grotere sproeier?
Kan het het benzineverbruik in mijn financi?le voordeel be?nvloeden?
Vragen, vragen...
Feit is dat de kop naar alle waarschijnlijkheid naar Edo de revisie-specialist gaat... en dat die het perfectioneren van de luchtinlaat waarschijnlijk ook wel voor z'n rekening kan nemen... en dat dat waarschijnlijk weinig extra zal kosten...
Dus...
Suggesties? Ervaringen?
Nu is het al vrijwel zeker dat als je dan toch de kop eraf moet halen het geen slecht idee is om die cilinderkop ook maar gelijk te laten bekijken en reviseren, Nigel heeft tenslotte al 220.000 km gelopen.
Maar ja, toen begon Kevin ook nog eens over het "flowen" van diezelfde kop teneinde de luchtstroom te verbeteren en de effici?ncy van de motor te verhogen.
Allemaal leuk, en prijzig..., maar wat is het concrete nut?
Wie heeft hetzelfde hier al eens laten doen?
Bestaan er ergens specificaties van hoe dat met het beste rendement gedaan kan worden?
Is het een disproportionele investering t.o.v. het eindresultaat?
Is het juist een goed plan in combinatie met de sportnokkenas en het K&N race-filter met grotere sproeier?
Kan het het benzineverbruik in mijn financi?le voordeel be?nvloeden?
Vragen, vragen...
Feit is dat de kop naar alle waarschijnlijkheid naar Edo de revisie-specialist gaat... en dat die het perfectioneren van de luchtinlaat waarschijnlijk ook wel voor z'n rekening kan nemen... en dat dat waarschijnlijk weinig extra zal kosten...
Dus...
Suggesties? Ervaringen?
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX liefhebber
- Posts: 172
- Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
- Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland
Collin,
als jij een andere nokkenas + grotere sproeiers op je GTcarbje gaat rijden, dan doe je dat NIET om zuiniger te gaan rijden!
dat gaat je namelijk niet lukken.
afhankelijk van de klepdiagram (die ik van deze set niet weet) kan je er misschien nog een beetje zuinig mee rijden, maar verwacht dat maar niet.
De kop flowen heeft echter meer voordelen als nadelen,
voel nu maar es met je vinger in de poorten, daar zitten gietvliezen in en bovendien is het oppervlak niet glad.
Hoe gladder het oppervlak, hoe minder weerstand de gassen ondervinden om naar binnen/buiten te gaan.
Echter zitten sommige profielen (vooral het inlaatspruitstuk!!) er niet voor niets, die zorgen voor een werveling vd gasstroom waardoor de gasstroom nog sneller naar binnen gezogen zou moeten worden.
als jij zegt dat ze het voor weinig doen, dan moet je het zeker niet laten.. maar flowen kost meestal gewoon een HOOP geld, dit omdat niet iedereen een echte flowbank heeft..
je KAN het zelf doen met een dremle, maar dat geeft niet echt goed resultaat (we hebben het hier niet over brommers/scooters natuurlijk!)
om echt vermogen te winnen uit een standaard motor (zonder andere nokkenassen e.d.) zou je eigelijk al alles moeten flowen/balanceren.. dit omdat er in de fabriek overal met toleranties gewerkt wordt.. hoe nauwkeuriger bijv de drijfstangen/zuigers afgewogen zijn, hoe stabieler de motor loopt, minder weerstand dus betere prestaties.. bovendien kan je bij een goed uitgebalanceerde motor beter naar hogere toerentallen, omdat de motor minder snel uit balans raakt!
als jij een andere nokkenas + grotere sproeiers op je GTcarbje gaat rijden, dan doe je dat NIET om zuiniger te gaan rijden!
dat gaat je namelijk niet lukken.
afhankelijk van de klepdiagram (die ik van deze set niet weet) kan je er misschien nog een beetje zuinig mee rijden, maar verwacht dat maar niet.
De kop flowen heeft echter meer voordelen als nadelen,
voel nu maar es met je vinger in de poorten, daar zitten gietvliezen in en bovendien is het oppervlak niet glad.
Hoe gladder het oppervlak, hoe minder weerstand de gassen ondervinden om naar binnen/buiten te gaan.
Echter zitten sommige profielen (vooral het inlaatspruitstuk!!) er niet voor niets, die zorgen voor een werveling vd gasstroom waardoor de gasstroom nog sneller naar binnen gezogen zou moeten worden.
als jij zegt dat ze het voor weinig doen, dan moet je het zeker niet laten.. maar flowen kost meestal gewoon een HOOP geld, dit omdat niet iedereen een echte flowbank heeft..
je KAN het zelf doen met een dremle, maar dat geeft niet echt goed resultaat (we hebben het hier niet over brommers/scooters natuurlijk!)
om echt vermogen te winnen uit een standaard motor (zonder andere nokkenassen e.d.) zou je eigelijk al alles moeten flowen/balanceren.. dit omdat er in de fabriek overal met toleranties gewerkt wordt.. hoe nauwkeuriger bijv de drijfstangen/zuigers afgewogen zijn, hoe stabieler de motor loopt, minder weerstand dus betere prestaties.. bovendien kan je bij een goed uitgebalanceerde motor beter naar hogere toerentallen, omdat de motor minder snel uit balans raakt!
Re: "flowen" / reviseren cilinderkop K2B
2Black wrote:Suggesties? Ervaringen?
Suggestie: begin met een maagdelijk 1.4 blokje van de sloop met minder dan 50.000km. Deze zijn bij de goede sloper met bosjes te vinden. Dan kan je het reviseren overslaan!
Ervaring: Met een dremel kan je ook zelf je blok flowen! 10-15% vermogenswinst is wel te behalen, als je het combineert met een nieuwe nokkenas natuurlijk veel meer.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
...of laat Edo het doen.
Als je tegen hem zegt dat het niet professioneel hoeft, maar dat ie gewoon ff moet aanpassen wat ie zo snel kan verbeteren, dan moet je een aardig eind komen lijkt me. Dan heb je niet 100% de winst, maar 80% misschien wel.
Daarnaast vermindert flowen vaak het verlies aan koppel wat je bij lage toerentallen wel hebt met een ander nokkenasje: Je motor blijft dus soepeler en daardoor zuiniger dan wanneer je het niet zou doen.
Die laatste 20% winst en ook winst uit blueprinten van het onderblok zou ik met een 1.4 niet aan beginnen; Kost v??l geld voor weinig winst.
Krukasje laten slijpen en uit laten balanceren is nog wel te doen, is ook al merkbaar (volgens mij zijn er hier wel een paar mensen die dat hebben?). Maar dan moet je dus alles los trekken, en een 1.4 met 220K kan nog wel ff door meestal.
Mocht je 'm uit elkaar trekken: zorg voor een paar onderblokjes, koop zo'n drugsweegschaaltje en ga eens gewoon onderdeeltjes afwegen. Zuigertjes op hetzelfde gewicht sorteren en van binnen naar buiten zo gelijk mogelijk houden, drijfstangetjes idem dito, enz.
Stuk goedkoper dan alles op hetzelfde gewicht laten maken en scheelt al een boel!
Als je tegen hem zegt dat het niet professioneel hoeft, maar dat ie gewoon ff moet aanpassen wat ie zo snel kan verbeteren, dan moet je een aardig eind komen lijkt me. Dan heb je niet 100% de winst, maar 80% misschien wel.
Daarnaast vermindert flowen vaak het verlies aan koppel wat je bij lage toerentallen wel hebt met een ander nokkenasje: Je motor blijft dus soepeler en daardoor zuiniger dan wanneer je het niet zou doen.
Die laatste 20% winst en ook winst uit blueprinten van het onderblok zou ik met een 1.4 niet aan beginnen; Kost v??l geld voor weinig winst.
Krukasje laten slijpen en uit laten balanceren is nog wel te doen, is ook al merkbaar (volgens mij zijn er hier wel een paar mensen die dat hebben?). Maar dan moet je dus alles los trekken, en een 1.4 met 220K kan nog wel ff door meestal.
Mocht je 'm uit elkaar trekken: zorg voor een paar onderblokjes, koop zo'n drugsweegschaaltje en ga eens gewoon onderdeeltjes afwegen. Zuigertjes op hetzelfde gewicht sorteren en van binnen naar buiten zo gelijk mogelijk houden, drijfstangetjes idem dito, enz.
Stuk goedkoper dan alles op hetzelfde gewicht laten maken en scheelt al een boel!
Het staat wel op de lijst voor deze week om Edo (Eppo voor Renarders) te bellen met de vraag of hij dit soort zaken ?berhaupt weleens doet.
Mij maakt het opzich weinig uit, Nigel moet niet in de AX-sprint-top-10, maar als er simpel relatief veel winst valt te behalen is dat natuurlijk meegenomen.
Als alles meezit komt morgen of overmorgen de nokkenas binnen, dan zien we weer verder.
Moet het ook een beetje rustig aandoen met Nard, hij is waarschijnlijk de n?t niet doorgegane aanschaf van een Maserati Merak aan het verwerken.
Mij maakt het opzich weinig uit, Nigel moet niet in de AX-sprint-top-10, maar als er simpel relatief veel winst valt te behalen is dat natuurlijk meegenomen.
Als alles meezit komt morgen of overmorgen de nokkenas binnen, dan zien we weer verder.
Moet het ook een beetje rustig aandoen met Nard, hij is waarschijnlijk de n?t niet doorgegane aanschaf van een Maserati Merak aan het verwerken.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
Er zijn volgens mij 4 dingen waarmee je snel een hoog rendament haalt tegen relatief weinig kosten.
Snellenokkenas, verhogen compressie, verbeterde uitlaat 4 in 1 en vergroten van de sproeiers.
flowen, balanceren, uitwegen e.d. prachtig mooi voor een ieder die het wil en kan betalen maar het zijn de laatste dure pk's.
En de 1.4 GT carb is een prachtig mooi licht blok wat zich kan meten met menig 1.6 van de concurentie waar al relatief grote kleppen en kanalen in zitten.
(ik vergelijk de 1.4 met de 1.6 van de concurentie maar dan wel de motoren met carburatie en 2 kleppen per cilinder.)
Set up van eigen auto.
snelle nokkenas
Gti zuigers
1.4mm van de kop
sproeiers uitgeboord
Snellenokkenas, verhogen compressie, verbeterde uitlaat 4 in 1 en vergroten van de sproeiers.
flowen, balanceren, uitwegen e.d. prachtig mooi voor een ieder die het wil en kan betalen maar het zijn de laatste dure pk's.
En de 1.4 GT carb is een prachtig mooi licht blok wat zich kan meten met menig 1.6 van de concurentie waar al relatief grote kleppen en kanalen in zitten.
(ik vergelijk de 1.4 met de 1.6 van de concurentie maar dan wel de motoren met carburatie en 2 kleppen per cilinder.)
Set up van eigen auto.
snelle nokkenas
Gti zuigers
1.4mm van de kop
sproeiers uitgeboord
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
voor in de goedkope cross vind ik dat idd kloppen ja. voor een purist ligt het m.i. iets anders. flowen en (belangrijker) balanceren verlengt de levensduur en de efficiency van je blokje.Folkert wrote:Er zijn volgens mij 4 dingen waarmee je snel een hoog rendament haalt tegen relatief weinig kosten.
Snellenokkenas, verhogen compressie, verbeterde uitlaat 4 in 1 en vergroten van de sproeiers.
flowen, balanceren, uitwegen e.d. prachtig mooi voor een ieder die het wil en kan betalen maar het zijn de laatste dure pk's.
Maar dat flowen en afdraaien etc. gaan we dus typisch niet doen...
Teveel centjes allemaal en ik zie zelf het nut niet echt in van een AX GT Carb uit 88/89 die geen cent waard is maar met een motorblok dat z'n gewicht in goud gekost heeft....
Hoewel ik dat laatste punt zometeen eigenlijk al bereikt heb....
Edo de revisie-man heeft geen apparatuur om fatsoenlijk te flowen dus dat is einde verhaal.
Wel kijkt hij of er nog wat uit de kleppen etc. te halen valt.
De nokkenas zit in ieder geval in de post vanuit engeland heb ik begrepen. Komt hopelijk maandag of dinsdag bij Biesheuvel binnen.
Donderdag moet de kop eraf en gaat het avontuur beginnen.
Dan als alles meezit kan ik zaterdag de weg op...
Teveel centjes allemaal en ik zie zelf het nut niet echt in van een AX GT Carb uit 88/89 die geen cent waard is maar met een motorblok dat z'n gewicht in goud gekost heeft....
Hoewel ik dat laatste punt zometeen eigenlijk al bereikt heb....
Edo de revisie-man heeft geen apparatuur om fatsoenlijk te flowen dus dat is einde verhaal.
Wel kijkt hij of er nog wat uit de kleppen etc. te halen valt.
De nokkenas zit in ieder geval in de post vanuit engeland heb ik begrepen. Komt hopelijk maandag of dinsdag bij Biesheuvel binnen.
Donderdag moet de kop eraf en gaat het avontuur beginnen.
Dan als alles meezit kan ik zaterdag de weg op...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
En als het allemaal niets wordt verkoop ik Nigel gewoon voor grof geld aan een of ander jochie van 20 met het petje achterstevoren op z'n acne-kop!
En dan ga ik gewoon alsnog aan onze Sophi? (de BX 1.9 GTi 16v MkI) werken, die haalt tenslotte standaard de 200+ km/u, en is nog comfortabel ook.
Maar het zal wel goedkomen..
En dan ga ik gewoon alsnog aan onze Sophi? (de BX 1.9 GTi 16v MkI) werken, die haalt tenslotte standaard de 200+ km/u, en is nog comfortabel ook.
Maar het zal wel goedkomen..
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh