Ah ! Mooi dagje gehad; vandaag de TU5JP4 ?n de TU5J4 kop opengemaakt. De verschillen zijn inderdaad duidelijk:
JP4 (110 pk) heeft grotere inlaatkleppen, lagere compressie en tammere nokkenassen dan de J4 (122 pk). Maar de nokkenassen van de J4 passen w?l in de JP4.
Nu ga ik nog uitzoeken of de cilinderkop van een JP4 op het onderblok van een J4 past. Weet iemand dat? Als dat zo is, ga ik met de JP4 verder tunen, volgens de kenners kan je daar ~7% meer vermogen uit halen.
Foto's volgen!
Opvoeren 1.6 16V
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ok guys,
Na onderzoek, gaat het motortje er waarschijnlijk zo uit zien:
* Kop: TU5JP4 (grotere kleppen), volledig flowen, compressie verhogen door vlakken
* Nokkenassen: Kent Cams met 280 graden duratie en 11mm lift(kan ik nog net hydr. kleppenstoters gebruiken, daarboven niet meer)
* Inlaat: 40mm throttle bodies met zelfgemaakt 40cm inlaatspruitstuk en enkele injectoren
* Onderblok: TU5J4, geen modificaties
* Zuigers: Smeedstaal voor iets hogere compressie en inkepingen voor kleppen en uitwegen
* Krukas: balanceren
* Drijfstangen: uitwegen
* Vliegwiel: aluminium of bestaande afdraaien
* Motormanagement systeem nog te bepalen
Ik verwacht dat een vermogen in de range 170-190pk te halen moet zijn, bij ~8000 toeren
Na onderzoek, gaat het motortje er waarschijnlijk zo uit zien:
* Kop: TU5JP4 (grotere kleppen), volledig flowen, compressie verhogen door vlakken
* Nokkenassen: Kent Cams met 280 graden duratie en 11mm lift(kan ik nog net hydr. kleppenstoters gebruiken, daarboven niet meer)
* Inlaat: 40mm throttle bodies met zelfgemaakt 40cm inlaatspruitstuk en enkele injectoren
* Onderblok: TU5J4, geen modificaties
* Zuigers: Smeedstaal voor iets hogere compressie en inkepingen voor kleppen en uitwegen
* Krukas: balanceren
* Drijfstangen: uitwegen
* Vliegwiel: aluminium of bestaande afdraaien
* Motormanagement systeem nog te bepalen
Ik verwacht dat een vermogen in de range 170-190pk te halen moet zijn, bij ~8000 toeren
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Update:
Heb met een tip van Ax16V ontdekt dat een paar Suzuki motoren goede throttle bodies hebben voor op een 1.6, scheelt letterlijk factor 10 in de prijs... (Jenvey ~2000 euro, dit ~100 euro + laswerk)
Suzuki GSX-R 1000/1300, respectievelijk 42mm en 46mm. Heb meteen maar beide gekocht, kunnen we een beetje experimenteren:
Heb met een tip van Ax16V ontdekt dat een paar Suzuki motoren goede throttle bodies hebben voor op een 1.6, scheelt letterlijk factor 10 in de prijs... (Jenvey ~2000 euro, dit ~100 euro + laswerk)
Suzuki GSX-R 1000/1300, respectievelijk 42mm en 46mm. Heb meteen maar beide gekocht, kunnen we een beetje experimenteren:
8k rpm.
Dat wil ik wel eens horen gieren.
Gaat dat onderblok dat ?berhaupt wel overleven?
Vooral met stalen zuigers... die zijn nog relatief zwaar.
Dat wil ik wel eens horen gieren.
Gaat dat onderblok dat ?berhaupt wel overleven?
Vooral met stalen zuigers... die zijn nog relatief zwaar.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM