Opvoeren 1.6 16V

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Ah ! Mooi dagje gehad; vandaag de TU5JP4 ?n de TU5J4 kop opengemaakt. De verschillen zijn inderdaad duidelijk:

JP4 (110 pk) heeft grotere inlaatkleppen, lagere compressie en tammere nokkenassen dan de J4 (122 pk). Maar de nokkenassen van de J4 passen w?l in de JP4.

Nu ga ik nog uitzoeken of de cilinderkop van een JP4 op het onderblok van een J4 past. Weet iemand dat? Als dat zo is, ga ik met de JP4 verder tunen, volgens de kenners kan je daar ~7% meer vermogen uit halen.

Foto's volgen!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

zover ik weet is het onderblok hetzelfde maar ga daar niet van op uit, gezien iedereen daar nogal wazig over doet :wink:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

tenzij er iets aangepast is waar ik niet vanaf weet past het gewoon.
m.a.w.: met een dremel moet het lukken :D

heeft jouw J4 ook zuigerbodemkoeling?

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Ok guys,

Na onderzoek, gaat het motortje er waarschijnlijk zo uit zien:

* Kop: TU5JP4 (grotere kleppen), volledig flowen, compressie verhogen door vlakken
* Nokkenassen: Kent Cams met 280 graden duratie en 11mm lift(kan ik nog net hydr. kleppenstoters gebruiken, daarboven niet meer)
* Inlaat: 40mm throttle bodies met zelfgemaakt 40cm inlaatspruitstuk en enkele injectoren
* Onderblok: TU5J4, geen modificaties
* Zuigers: Smeedstaal voor iets hogere compressie en inkepingen voor kleppen en uitwegen
* Krukas: balanceren
* Drijfstangen: uitwegen
* Vliegwiel: aluminium of bestaande afdraaien
* Motormanagement systeem nog te bepalen

Ik verwacht dat een vermogen in de range 170-190pk te halen moet zijn, bij ~8000 toeren

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dan verwacht ik met je mee ;)

Kijk eens bij Van Kronenburg, werkt erg mooi en is nederlands :D

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

:shock: klinkt leuk! :shock:
Leuk voor full speed sprintbaan!

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Update:

Heb met een tip van Ax16V ontdekt dat een paar Suzuki motoren goede throttle bodies hebben voor op een 1.6, scheelt letterlijk factor 10 in de prijs... (Jenvey ~2000 euro, dit ~100 euro + laswerk)

Suzuki GSX-R 1000/1300, respectievelijk 42mm en 46mm. Heb meteen maar beide gekocht, kunnen we een beetje experimenteren:

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

8k rpm. :shock:
Dat wil ik wel eens horen gieren.
Gaat dat onderblok dat ?berhaupt wel overleven?
Vooral met stalen zuigers... die zijn nog relatief zwaar.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

tot +/- 8500 r/min heeft je onderblok geen enkel probleem.. al is balanceren wel een sterk plan.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

gaat prima hoor standaard kan je de begrense al verleggen naar 7850 rpm zonder dat het blok er veel onder lijd, allen zonder snellere nokken heb je er niet heel veel aan hoewel je in ze 1 al snel tegen de begrense aan zit te hikken :lol:

Post Reply