problemen met te warme motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bartman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: WedAug11, 2004 3:17:25 PM

problemen met te warme motor

Post by bartman »

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn AX 1.1 injection, kan het probleem goed beschrijven mogelijk weten jullie hoe en wat. Een maand geleden reed ik 140KM op een gegeven moment begon lampje te branden dat motor te heet werd. Na gas los te laten was het weer weg. Vorig week begon dit ook al op 120KM, en vervolgens 100KM en nu zelfs bij 80KM. Ik dacht nog dat het aan koelvloeistof bijvullen lag. AX lekt namelijk lafjes, maar eerder heb ik weer beetje bijgevuld, ook vandaag weer met daarbij ontluchtingsventiel vol open. Maar als ik dan weer 80KM per uur reed ging lampje weer branden.
Wat me verder opviel was dat als ik de ventilatie op meest warm, en vol open liet draaien, al rijdend super warm was, maar als ik eenmaal stil stond ijskoude lucht uitkomt. Iets wat natuurlijk ook niet klopt.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties/tips, heb namelijk geen zin om straks alleen nog maar 30KM per uur je kunnen rijden

alvast bedankt,

Bart

nick1966
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: SunDec24, 2006 7:43:50 AM
Location: huizen

te warm

Post by nick1966 »

vervag je thermostaat maar eens :wink: kost 14 euro

nick1966
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: SunDec24, 2006 7:43:50 AM
Location: huizen

te warm

Post by nick1966 »

sorry geen vervag maar vervang :lol:

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

als het te heet lampje brand ben je al te laat, is de motor al te heet...
magoed heb zelf ook de nodige ellende er mee gehad...

koelvloeistof bijvullen EN goed ontluchten, dwz motordraaiend en dan dopje van ontluchten er af. gasgeven tot het er letterlijk uitspuit dan dopje dr weer op.
knijpen in de koelvloeistof slangen wil ook wel helpen.
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

controleer de werking van je waterpomp eens voor de zekerheid.

Flamme had net de werking daarvan al geplaatst, helaas niet helemaal in de goede context.

vul de vloeistof bij zoals het hoort (dus ontluchten e.d.), maar meer als dat je gewend bent, dus eigenlijk gewoon tot de rand
laat de dop vd radiator af, en start de motor, hoogstwaarschijnlijk gaat dit wel wat stoom opleveren (water op de uitlaat enzo) maar daar meot je even niet op letten.
ga onder je kap kijken (liefst iemand anders laten starten) en geef met de hand zachtjes gas met behulp van de gashendel/kabel (even zoeken, maar die kan je wel vinden!)
het waterpeil zou moeten zakken als je gas geeft en weer moeten stijgen als je het gas loslaat (wanneer je het gas loslaat zal er water uit de radiator stromen, omdat het water hoger terugkomt als dat het stond, ivm temperatuur en uitzetting)

het zou namelijk kunnen dat je waterpomp stuk is, aangezien het snelheidsgerelateerd is
(alhoewel een dichte thermostaat eigenlijk voor de hand liggender is)
Image

stefanposthumus
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: MonMar28, 2005 3:38:57 PM
Location: krimpen aan de lek

Post by stefanposthumus »

miss dat je een lekke koppakking heb en dat de olie zich mengt met de koelvloeistof?

moet je effe kijken of je blok er nat is!!!!!!!!!!

ik heb het ook gehad en dan word je koelvloeistof te stroperig :evil:
de ax driver van krimpen aan de lek

ax GT musketier in mijn bezit

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

stefanposthumus wrote:moet je effe kijken of je blok er nat is!!!!!!!!!!


kurkdroog de pakking is 7 maanden oud ongeveer.
waterpomp/driem/spanrol zijn toen ook gedaan

en het probleem zit hem in een klein lekje van de kleine koelslang die van achter naar thermostaat loopt.
resultaat is (te) weinig koelvloeistof..........

Ook de olie is schoon
morgen is ie als het goed is weer gefixed
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply