AX 1.5D first te koop met 243.000 km is het wel wat ??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

AX 1.5D first te koop met 243.000 km is het wel wat ??

Post by djverhulst »

Ik kan aan een Ax 1.4 diesel komen voor ? 750
hij is uit 1993 en heeft 293K op de klok , dat lijkt me knap veel.....
Maar de prijs is wel laag ...

heb hem nog niet gezien ,, weet dus niet of ie netjes op alle 4 de cilinders start en niet rookt ,, of een vette uitlaatpijp heeft .....
of nattigheid heeft aan of bij het blok/bak..

zo'n ding moet toch wel fluitend 1 op 20 lopen en ik ga er mee hoofdzakelijk op 80/100 km wegen rijden dan zal 1 op 25 ook wel te halen zijn ??

iemand ervaring met deze blokken met zulke hoge km standen ??
omdat een Ax door het lage gewicht weinig isolatie heeft rammel je eruit van de herrie door de dieseldreun bij 80 a 100 km ?
Last edited by djverhulst on TueFeb27, 2007 9:48:01 PM, edited 1 time in total.
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

een type 2 is vrij stil.

verder: rijd die 1.4 lekker op, mits netjes bereden kunnen ze lang lopen maar sterk zijn ze niet (goed warmrijden en niet planken is belangrijk).

als ie op is hang je er een 1.5 in en pak je die nog ff flink aan...

...mijn 1.5 staat inmiddels tegen de 280K en vond vanochtend 30 km lang planken niet bezwaarlijk :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Heb over mijn 1.5D ook geen klagen.
Staat volgens de teller 182k op en 'ie is van maart 1996.
('k heb wel 'n knagend vermoeden dat 'ie meer gelopen heeft, maar da's niet boeiend. 1.5 blokken moeten makkelijk 300k kunnen, mits met zachte hand behandeld en netjes onderhouden).

Verder maakt 'ie bij 100km/h minder lawaai dan bij 80km/h.
Lekker relaxed cruisen dus. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

een dieseltje is beter geisoleerd dan de normale benzine varianten. Mijn 1.4 is minder irritant qua brom bij de 90-100, maar dat komt omdat je dan in de 5e versnelling op een lekkerder toerental zit. Ik haal ~1 op 21.5 wat ik ook doe, korte ritjes, snelweg. etc etc, maakt allemaal niets uit.

Sterk zijn ze inderdaad niet echt als je ze niet goed berijdt, koppakking is een zwak punt mede gezien door het feit van een hogere compressie. Mijn oude blokje met ~200k op de klok is de koppakking 3x van gesneuveld, maar dat was omdat er toch iets anders mis was met het blokkie. Het nieuwe motortje houdt zich goed. Een 1.5 schijnt sterker te zijn op de kop, maar het blijft een zwak punt. Verwacht overigens geen hoge topsenlheden, de mijne is met heel veel moeite op de 150 te krijgen, en dat is een 1.4 met 140k op de klok, dus nog redelijk fris en gezond.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

en mijn 1.5 doet 180 op de klok ;)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Heb nog niet getest wat mijn 1.5D haalt, maar als ik dit zo lees, ga ik dat ook niet proberen. Max. snelheid in NL is toch 120, dus w'rom zou ik willen weten hoe hard 'ie kan (met mogelijke schade aan 't blok tot gevolg)?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

Voor ? 750 extra kan ik ook een 1,5 D krijgen is jonger 1995 en minder op de klok 240K ,, denken jullie dat de meerprijs 8 pk extra en wat beter door ontwikkeld en jonger wel waard is ??
http://auto.marktplaats.nl/citroen/7384 ... iesel.html
en ? 1200 lijkt me met een nieuwe apk best goed ...

is er een beetje 120 mee te rijden zonder dat je doof word ?
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

tsja, het blijft een dieseltje he, maar ik vind 120 best te doen, met een 1.4 dan, al heb ik geen idee of een 1.5 meer/minder herrie maakt. De mijne heeft weinig km's, dus dat zal ook wel bijdragen aan het stillere motorgedrag dan mn oude blokkie.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Vind het voor allebei best veel km's.. tenminste.. als je nog een tijdje met de auto wilt doen, en je aardig wat km's afrijdt. Waarom koop je anders een diesel? ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

k heb paar jaar geleden onderzoek gedaan (opdracht wiskunde) wanneer diesel/benzine voordeliger is bij bepaalde km's

nou bij omslagpunt van 40.000 km per jaar en meer is diesel pas goedkoper dan benzine

dus diesel is tenminste voor degene die meer dan 40.000 km per jaar rijdt.. :wink:
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

peetjuun wrote:k heb paar jaar geleden onderzoek gedaan (opdracht wiskunde) wanneer diesel/benzine voordeliger is bij bepaalde km's

nou bij omslagpunt van 40.000 km per jaar en meer is diesel pas goedkoper dan benzine

dus diesel is tenminste voor degene die meer dan 40.000 km per jaar rijdt.. :wink:


Ik ken dat ,, excel geweldige hulp ,, moet er nog eentje maken ax benzine vs ax diesel ,,,
maar het is wel zo dat als een L benzine ? 1.28 kost en diesel ? 0.98 en een diesel gemiddeld 5 km langer met een liter doet . zal het omslag lager liggen dan 40K omdat naar mate een auto zwaarder word bij diesel de houdeschap belast progesief stijgt en bij de Ax dus niet zo sterk
al is een G3 nog goedkoper .....
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

djverhulst wrote:Voor ? 750 extra kan ik ook een 1,5 D krijgen is jonger 1995 en minder op de klok 240K ,, denken jullie dat de meerprijs 8 pk extra en wat beter door ontwikkeld en jonger wel waard is ??
http://auto.marktplaats.nl/citroen/7384 ... iesel.html
en ? 1200 lijkt me met een nieuwe apk best goed ...

is er een beetje 120 mee te rijden zonder dat je doof word ?


Als je er voor gaat: probeer dan ff flink wat van die prijs af te lullen, want ik kocht mijn 1.5D Spot / type 3 / 182k / maart'96 voor ?1100,- !

120 rijden gaat prima kwa geluidsproductie, hoewel 't geluid bij 100 voor mij toch n?t iets aangenamer is (lees: zachter).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

de 1.5 is stiller en duidelijk sneller.
als ie een beetje heel is inpakken & meenemen dat ding!

en pas vanaf 140 hoor je 'm ?cht goed, daaronder is het prima te doen.. tussen 150 en 170 is de mijne echter weer stiller :roll:

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Een ax diesel is al vanaf 7000km per jaar rendabel boven een ax 1.1i benzine. Heb dat ooit is uitgerekend met de carbase.

Verder prettige autotjes, maar verwacht geen topprestaties inderdaad. Netjes warmrijden, dan doe je er nog vele km's mee.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

ik laat die 1,4 schieten ,, is wel erg goedkoop maar heb ook het gevoel dat ik beter voor de 1,5 kan gaan

http://auto.marktplaats.nl/citroen/7384 ... iesel.html laat ik die ook tegen komen op markplaats en nog wel in mijn eigen stad........

zo'n ding deed nieuw vrij makelijk 1 op 23 a 25 volgens auto testen
maar deze heeft wel het nodig achter de wielen liggen 240K, en dan word het wat minder , e

zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten , behalve de standaard dingen zoals goed starten zonder zwarte/blauw rook ,, lekkage olie.. en bij rijden geen rook wolken ?
en wat voor iedere 2e hands auto geld ??
ik neem aan dat zo'n 1,5 wel 300k kan ??
ik ga er 25.000 per jaar mee rijden ......
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

reken op een nieuwe koppakking, dan kan 't nooit mis gaan (300 eu extra dus).

verder: de mijne staat na een koprevisie inmiddels op 283K en loopt heerlijk + trekt als een malle (voor een atmosferische diesel dan).

heb geen last van rook, onderblokje is ook op en top. en ik heb een behoorlijk stevige rechtervoet...

zoek wel ff het kenteken op, en kijk of het ?cht een 1.5D is. aangezien het een First is, is meestal 1.4.

Je kan het ook zien: zichtbaar inlaatspruitstuk = in principe 1.5 (kan overgezet worden natuurlijk), een plastic kap met "T.U. DIESEL" erop is van een 1.4.

over de kilometerstanden: die van mij gaat de 400K wel halen, ben ik niet zo bang voor. de versnellingsbakjes zijn meestal tussen 300.000 en 350.000 km op, maar een saxo-bak (gemaakt tot '04!) kost je 250-300 euro. valt overheen te komen lijkt me!

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:reken op een nieuwe koppakking, dan kan 't nooit mis gaan (300 eu extra dus).

verder: de mijne staat na een koprevisie inmiddels op 283K en loopt heerlijk + trekt als een malle (voor een atmosferische diesel dan).

heb geen last van rook, onderblokje is ook op en top. en ik heb een behoorlijk stevige rechtervoet...

zoek wel ff het kenteken op, en kijk of het ?cht een 1.5D is. aangezien het een First is, is meestal 1.4.

Je kan het ook zien: zichtbaar inlaatspruitstuk = in principe 1.5 (kan overgezet worden natuurlijk), een plastic kap met "T.U. DIESEL" erop is van een 1.4.

over de kilometerstanden: die van mij gaat de 400K wel halen, ben ik niet zo bang voor. de versnellingsbakjes zijn meestal tussen 300.000 en 350.000 km op, maar een saxo-bak (gemaakt tot '04!) kost je 250-300 euro. valt overheen te komen lijkt me!


zijn die koppakking zo kwetsbaar ??
wat is de motor code van een 1.5 ?? en waar zit die ?? heb het kenteken niet ,, heb wel de verkoper gemail om meer foto's
ik dacht dat het brandstof filter van de 1.5 op het blok zit naast de vacuumpomp , de 1,4 op het binnenscherm .. of anders om...
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

brandstoffilter van zowel 1.4 als 1.5 hangt als je voor de auto staat aan de rechterkant achter de cilinderkop. meestal is het zo'n witte cilinder, formaatje plastic beker. bij de 1.4 is ie overigens standaard van alu, bij jonge 1.5's is het plastic (106 '95, AX '96, 106 '97, Saxo '00 en Saxo '04)

koppakkingen van alle TU motoren zijn redelijk kwetsbaar. Zie het als onderhoud - bij iedere distributieriem+spanrol gewoon ff meenemen en dan blijft 't mooi heel (dus om de max 120K)

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

kevin.broke wrote:brandstoffilter van zowel 1.4 als 1.5 hangt als je voor de auto staat aan de rechterkant achter de cilinderkop. meestal is het zo'n witte cilinder, formaatje plastic beker. bij de 1.4 is ie overigens standaard van alu, bij jonge 1.5's is het plastic (106 '95, AX '96, 106 '97, Saxo '00 en Saxo '04)

koppakkingen van alle TU motoren zijn redelijk kwetsbaar. Zie het als onderhoud - bij iedere distributieriem+spanrol gewoon ff meenemen en dan blijft 't mooi heel (dus om de max 120K)


Dan klopt het toch de 1.5 kan je o.a herkennen aan het plastic filterihuis met 4 inbus boutje op de hoeken ,, heeft iemand een plaatje van de 1.5 beetje goed en groot zodat ik details kan zien en onthouden....

Bedankt voor de tip bij iedere 120.000 bij het v.v de tandriem en spanrol dd cilinderkop v.v ?? het is toch geen vectra/astra 1.7 D van voor 96 ??

ik heb wel koppakkingen v.v van auto's en motorfietsen.
wat ik meestal deed was de kop wegbrengen naar een bedrijf die hem afvlakken en controleren op kromheid , en afpersde ,, dan had je nooit verrassingen achteraf , en zo'n gevlakte kop ging langer meer eer de pakking weer kapot ging....
de kleppen & zittingen hebben geen problemen ??
Het is alleen de pakking die stuk gaat ???

Iemand een idee hoe het zit met de verstuivers en de pomp ???
geen wankel geheel bij de roettest ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

mijn motorblokje (1.5D):
Image

foto van 1.4 zal k eens ff zoeken.

Post Reply