AX op lpg

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
TurboTilbo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: FriJun30, 2006 5:48:04 PM

AX op lpg

Post by TurboTilbo »

M'n vriendin en ik willen een auto om goedkoop kilometers te maken, en dus had ik het idee om een fase 2 1.1i te kopen en daar een lpg tank in te laten bouwen.

Is dat echter rendabel? Houdt zo'n blok dat? Kun je misschien beter de 1.4 pakken? (wat ik helemaal niet erg zou vinden) en wat zijn verder de punten waar je op moet letten?

Roept u maar!

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

laatst een type 1 10E (een 1.0 blok dus) zien rijden met een LPG tankdop, dus ik neem ook aan dat daar een tank in lag. Blijkbaar werkt dat dus ook al.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kan ook op een GTI multipoint. Het blok kan het wel aan, maar 3 ton draaien zal die niet, alles slijt sneller.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Kwam er laatst ??n op de sloop tegen met 220.000 op de klok... dus het kan wel, maar ik heb het vermoeden dat je niet veel meer zult halen.
AX GTI '91

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het schijnt erg goed en hard te lopen.
en tja wat kost nu een monopoint blokje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

het nare is dat de eisen om LPG in te bouwen nog al hoog zijn en dat werkt door in de prijs ,,, je bent zo ? 1500 kwijt ,, en je kan het niet zelf doen....
je moet met zo'n prijs er minstens 3 jaar mee rijden en danmoet je wel ? 500 verdienen dan moet je aardig wat rijden en dan zal je eerder een wat zwaardere auto willen om meer comfort en veiligheid te hebben ....

Een Ax op gas heb ik heel weinig gezien maar ZX heb ik genoeg gezien en dat waren de 1.4 blokken dus zal het technisch wel mogelijk zijn...

Heb ook wel eens na gedacht over een 1,4 I met G3 ,, waar het al in zit dus afbetaald is dan rij je echt stront goedkoop .......
Als iemand er eentje heeft ...... :shock:
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

G3vind je vaak in Saxo's.
Heb een tijdje gezocht naar een goeie VTR op G3.

vond er ??n toen ik net m'n diesel gekocht had :roll:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

-Henry- wrote:Kwam er laatst ??n op de sloop tegen met 220.000 op de klok... dus het kan wel, maar ik heb het vermoeden dat je niet veel meer zult halen.

Autogas is nogal schraal en heeft niet die smerende werking die benzine wel (een beetje) heeft. Vandaar dat de boel (een stuk) sneller slijt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

denk dat je bij normaal gebruik niet zal merken mocht het sneller slijten als je gewoon genoeg motorolie in je blokje houd zal dat voldoende smeren
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tank_driver wrote:denk dat je bij normaal gebruik niet zal merken mocht het sneller slijten als je gewoon genoeg motorolie in je blokje houd zal dat voldoende smeren



volgens mij is het olie en benzine systeem best gescheiden.
Al is dat vast niet bij iedere AX zo :lol:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

MNM(tm) wrote:
-Henry- wrote:Kwam er laatst ??n op de sloop tegen met 220.000 op de klok... dus het kan wel, maar ik heb het vermoeden dat je niet veel meer zult halen.

Autogas is nogal schraal en heeft niet die smerende werking die benzine wel (een beetje) heeft. Vandaar dat de boel (een stuk) sneller slijt.


Klok en klepel. Smeren was vroeger voorbehouden aan de lood-toevoeging in de benzine. Dit is al lang verleden tijd.
Een motor op LPG zal een stuk langer meegaan dan datzelfde motorblok op benzine. Waarom? Omdat LPG een veel schonere brandstof is.
Maak maar eens een benzinecilinderkop en een LPG-cilinderkop open na, pakweg 200.000 kilometers. De LPG-cilinderkop zal brandschoon zijn terwijl de benzine-kop vies en smerig is en overal aangekoekte onverbrande resten van benzine zal zitten.
Wel is het zo dat de kleppen soms vaker gesteld zullen moeten worden, hoewel citro?n-motorblokken in het algemeen heel goed bestand zijn tegen de hogere verbrandingstemperatuur van LPG.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

kleppen vaker stellen moet idd en dat stelmechanisme en de zittingen e.d. is dan ook wat het hardste slijt.

de nieuwere TU heeft hier nagenoeg geen last van (tenminste, gebaseerd op mijn ervaringen met een 1.4 multi op gas die ik bekeken heb ivm mogelijke aanschaf en 1.6 multipoint op gas waarvan de koppakking vervangen moest worden). ik hoor ook goeie verhalen over oudere TU's (nl. de 1.0 en 1.1 carb op gas en een 1.4 GT). wel heeft het TU-blok een koelsysteem dat nogal wat aandacht vraagt (schoonhouden, vooral als de kop lichtjes olie lekt zoals bij zoveel) en dit zal dus sterker zijn bij een blok op gas dan op benzine.

verder weet ik dat nieuwere XU 8V's (de 1.6 en 1.8 8V) niet lekker lopen op gas en de kop erg gevoelig is.
de 2.0 8V en alle 16V's zijn wat dat betreft weer virtually bombproof.

Post Reply