Iemand enig idee hoeveel graden een normale 1.4nokkenas verschilt van een 1.3 sport nokkenas? Op het oog een graadje of 10/15. (ben geen timmerman he)
Of uberhaupt wat een sportnokkenas precies voor eigenschappen heeft?
En als je je verplaatst in een nokkenas, ja, das moeilijk, maar vanuit die positie naar de pinnetjes van de ontsteking kijkt, hoe draaien deze dan rond? Linksom of rechtsom?
Nokkenas vraagjes
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Mijn nokkenas is ingesleten volgens revisiebedrijf. Je ziet idd dat bij een aantal nokken ze niet helemaal meer mooi rond zijn.
Zal voorlopig nog wel even meekunnen. Maar hoeveel kost een nieuwe nokkenas? Of een wat sportievere nokkenas. Hoeveel prestatiewinst levert het op?
Kwam erachter met de koppakking vervangen. Blijken dan maar weer vrij gammele nokkenassen te zijn. Heeft pas 1ton gedraaid.
Zal voorlopig nog wel even meekunnen. Maar hoeveel kost een nieuwe nokkenas? Of een wat sportievere nokkenas. Hoeveel prestatiewinst levert het op?
Kwam erachter met de koppakking vervangen. Blijken dan maar weer vrij gammele nokkenassen te zijn. Heeft pas 1ton gedraaid.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Nokkenassen kunnen wel degelijk inslijten, maar met 1 ton is het wel erg snel.
Maar ja, als iemand een tijdje zonder olie rondtuft of de tuimelaars staan niet lekker afgesteld kan het wel een erg ongelijke druk op de nokkenas opleveren.
Dan over de kosten....
Dat scheelt nogal, een gewoon nokkenasje kan gratis zijn (h? Drake ) maar zal eerder zo rond de ?50 voor iets flink gebruikts liggen (gok ik).
Maar sportieve nokkenassen zijn een ander verhaal.
Simpel gezegd heeft een sportieve nokkenas gewoon een grotere "nok" waardoor de kleppen verder geopend kunnen worden en dus kan er meer lucht en brandstof in dezelfde tijd je cilinder in en uit gepompt worden.
Dat levert dan dus meer pk's (of eigenlijk meer koppel) en dus meer trekkracht op.
Het verschil tussen de diverse varianten "sport" nokkenassen zit'm dus in de mate waarin de hellingshoek van de nokken extremer is.
In theorie is het hoe extremer de hoek hoe verder de kleppen open en dus hoe meer koppel.
Echter, hoe extremer de hoek hoe moeilijker het is om je motor ook stationair fatsoenlijk te laten lopen, en dus hoe minder geschikt voor de openbare weg.
De nokkenas die ikzelf in m'n AX krijg, van Kent-Cams, is de "simpele" variant en leverd al vanaf 2000 toeren extra kracht, in theorie geeft die hele set 12pk, maar dat hangt ook van de afstelling af.
Doe je echt gek dan neem je een supersport nokkenas die pas bij 3500 toeren echt effici?nt is en doorkan tot 8000 toeren. Maar dan moet je je auto afstellen op 2000 toeren stationair, anders slaat'ie af.
Overigens is dit een van de redenen dat bijvoorbeeld Ferrari's stationair kl*te lopen.
Dan nog, de extreme varianten kun je eigenlijk alleen met een carburateur motor goed lopend krijgen. Of je moet een multipoint hebben en toegang tot computergestuurde timing etc.
Mijn kit is inclusief extra materialen zoals een nokkenas-timing wiel en nokkenasvolgers.... vandaar het woord "kit". Dit kost natuurlijk weer meer, maar dan is het wel op elkaar afgestemd en dus beter af te regelen etc..
Dan de prijs.... voor een gewone sterveling kost zo'n hele set (voor een 1360cc AX/106/BX/205 blok) ongeveer ?450 excl. BTW bij Biesheuvel Autosport. En da's dus niet misselijk....
En losse nokkenas kan natuurlijk ook... maar dan moet je wel weer ingewikkelder gaan doen bij montage...
Maar ja, als iemand een tijdje zonder olie rondtuft of de tuimelaars staan niet lekker afgesteld kan het wel een erg ongelijke druk op de nokkenas opleveren.
Dan over de kosten....
Dat scheelt nogal, een gewoon nokkenasje kan gratis zijn (h? Drake ) maar zal eerder zo rond de ?50 voor iets flink gebruikts liggen (gok ik).
Maar sportieve nokkenassen zijn een ander verhaal.
Simpel gezegd heeft een sportieve nokkenas gewoon een grotere "nok" waardoor de kleppen verder geopend kunnen worden en dus kan er meer lucht en brandstof in dezelfde tijd je cilinder in en uit gepompt worden.
Dat levert dan dus meer pk's (of eigenlijk meer koppel) en dus meer trekkracht op.
Het verschil tussen de diverse varianten "sport" nokkenassen zit'm dus in de mate waarin de hellingshoek van de nokken extremer is.
In theorie is het hoe extremer de hoek hoe verder de kleppen open en dus hoe meer koppel.
Echter, hoe extremer de hoek hoe moeilijker het is om je motor ook stationair fatsoenlijk te laten lopen, en dus hoe minder geschikt voor de openbare weg.
De nokkenas die ikzelf in m'n AX krijg, van Kent-Cams, is de "simpele" variant en leverd al vanaf 2000 toeren extra kracht, in theorie geeft die hele set 12pk, maar dat hangt ook van de afstelling af.
Doe je echt gek dan neem je een supersport nokkenas die pas bij 3500 toeren echt effici?nt is en doorkan tot 8000 toeren. Maar dan moet je je auto afstellen op 2000 toeren stationair, anders slaat'ie af.
Overigens is dit een van de redenen dat bijvoorbeeld Ferrari's stationair kl*te lopen.
Dan nog, de extreme varianten kun je eigenlijk alleen met een carburateur motor goed lopend krijgen. Of je moet een multipoint hebben en toegang tot computergestuurde timing etc.
Mijn kit is inclusief extra materialen zoals een nokkenas-timing wiel en nokkenasvolgers.... vandaar het woord "kit". Dit kost natuurlijk weer meer, maar dan is het wel op elkaar afgestemd en dus beter af te regelen etc..
Dan de prijs.... voor een gewone sterveling kost zo'n hele set (voor een 1360cc AX/106/BX/205 blok) ongeveer ?450 excl. BTW bij Biesheuvel Autosport. En da's dus niet misselijk....
En losse nokkenas kan natuurlijk ook... maar dan moet je wel weer ingewikkelder gaan doen bij montage...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Volgens AutoIndus waar ik de kop heb laten vlakken kan inslijten gebeuren als er slechte olie in het blok heeft gezeten. Of als er te snel getrapt wordt met nog een nog koude motor.
Ik heb die motor uit die gecrashte zx gehaald. Lichte motor in zware auto. Weet natuurlijk niet hoe de eerste eigenaar ermee om is gegaan.
Ik heb die motor uit die gecrashte zx gehaald. Lichte motor in zware auto. Weet natuurlijk niet hoe de eerste eigenaar ermee om is gegaan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.