DIY Multipoint injectie anyone?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

DIY Multipoint injectie anyone?

Post by Jooch »

Hoi mensen, ik zat al een tijdje met het idee in m'n hoofd om zelf een multipoint injectie systeem te maken voor een 1.4 CU blok, gezien de belachelijke prijzen die er gevraagd worden voor GTI onderdelen.

Laat ik allereerst even duidelijk maken, dat mijn kennis op auto gebied voornamelijk theoretisch is en ik weinig ervaring heb qua praktijk.
Ik sleutel op dit moment nog aan een alfa75 hopende dat hij nog weer eens zal rijden (heeft een vaag probleem met de kleppen).

Goed dan nu wat ik in mijn gedachten had:
Ik wil dus een CU 1.4 blok upgraden naar multipoint injectie. Dit moet uiteraard niet teveel gaan kosten, anders kun je net zo goed GTI systeem kopen ;)
Daarvoor zal moeten komen (zo denk ikzelf althans):
- Een aangepast inlaat spruitstuk.
- Een nieuwe ECU.
- Meer en allicht betere injectors.

Het spreekt voor zich lijkt mij, er ontbreken een hoop details uiteraard, maar globaal leken mij dit de benodigdheden.
De ECU is natuurlijk het lastigste en belangrijkste verhaal, maar daar heb ik dus wat voor gevonden.
Zie: http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirt

Het is een project van een hoop mensen, die net als ik zat waren van al die dure computers. Dus hebben ze er zelf een ontworpen.
Je kunt van alles afstellen regelen etc. mij lijkt deze ECU voldoende voor mijn project, het maken ervan is het probleem in ieder geval niet.
Maar het afstellen zal waarschijnlijk de nodige problemen geven.

Mijn vraag is dan nu, of iemand al eerder met dit soort dingen heeft ge-expitmenteerd of gewerkt en daar over wat kan vertellen.
Ook zou ik willen weten of er mensen zijn die mee willen werken aan dit project, want in m'n uppie word het niks.

Gr. Jochum
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

snoegels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueDec09, 2003 11:32:36 AM
Location: heerlen

ff kijken

Post by snoegels »

men nemen een ecu en kabelboomen een inlaatspruitstuk voor de injectors.FF kijken oja een helebups sensoren en natuurlijk moet de bobine aangestuurd worden.Klopsensor moet ook nog in het blok verwerkt
worden.Jonge waar begin je aan.Het wiel uitvinden of luchtkastelen bouwen.Koop dan een NOS.Veel succes verder met je project.

AN AX LESS IS A golf TOO MANY :men_ani

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

zoals ik al zei, mijn huidige auto kennis is veelal theoretisch. Dus ja in praktijk zin weet ik niet echt waar ik aan begin.

Maar het hoeft ook niet zo ff in een maand in elkaar geknald te worden. Ik hoop namelijk in de lente een schuur te kunnen regelen, endas wel een mooie plek voor zo'n projectje.

Maar heb je die link van die zelfbouw ECU al even bekeken?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

(heeft een vaag probleem met de kleppen).

Een vaag probleem met je kleppen? Leg is uit ik wist niet dat je vage problemen met je kleppen kon hebben.... Of is dat typische alfa? :wink:

Volgensmij spreekt een klep aardig voor zich :?
Freude am Fahren.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik vind het een cool project. Zou het cker doen als ik jou was. Maar hou ons cker op de hoogte. Als je hulp nodig hebt met bepaalde dingen geef je maar een gil
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Thanks for the link, I'll send it to my engeneers...
keep me posted.

Regards

Ut Paterke

@brain
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatJul19, 2003 12:46:59 AM
Location: 200Pk & 245Nm
Contact:

Post by @brain »

Ik vraag me af hoe nauwkeurig je die ''megasquirt'' kan instellen!
ziet er leuk uit maar iets te simpel voor een stand alone ecu! denk ik!

Bryan

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

@brain wrote:Ik vraag me af hoe nauwkeurig je die ''megasquirt'' kan instellen!

Bryan


Daarvoor kun je het beste de gebruikers ervaringen lezen. Zo staat er bijv. iemand met een BMW 2002 tussen, die was erg ervaren en gebruikte voorheen carbs, nu gebruikt hij megasquirt.

"With the Weber 38/38 carb, I ran a (average of 4 runs) 60 ? 80MPH 3rd gear acceleration run in 6.71sec. With the Megasquirt I am now at 5.63sec!!"

Het moge duidelijk zijn dat carbs hun beste tijd hebben gehad, zeker als je bedenkt dat het instellen van dit apparaat heel wat makkelijker is als carbs.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

master-arnie wrote:(heeft een vaag probleem met de kleppen).

Een vaag probleem met je kleppen? Leg is uit ik wist niet dat je vage problemen met je kleppen kon hebben.... Of is dat typische alfa? :wink:

Volgensmij spreekt een klep aardig voor zich :?


Lang verhaal, na het vervangen van de koppakking, moest de ketting er weer op (tja ook weer alfa), bij het handmatig draaien van het blok komen de kleppen tegen de zuigers. Op het alfa 75 forum was het me toch goed duidelijk geworden hoe de kruk en nokkenassen moeten staan. Kortom lekker vaag dus.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

snoegels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueDec09, 2003 11:32:36 AM
Location: heerlen

inventaris

Post by snoegels »

Als je echt dit plan wilt .Eerst eens een inventaris maken van de benodigde onderdelen en een kosten raming en zet dit aub op je forum.Ik denk tot je dan een goede start maakt en dat alle mede ax freaks je dolgraag verder helpen.incl mij.Verder kan ik zeggen dat ik over alle technische kennis beschik en genoeg tekeningen en uitleg kan sturen.Maar eerst beginnen bij het begin.
GREETINGS FROM SNOEGELS

AN AX LESS IS A GOLF TOO MANY :men_ani

@brain
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatJul19, 2003 12:46:59 AM
Location: 200Pk & 245Nm
Contact:

Post by @brain »

Jooch wrote:
@brain wrote:Ik vraag me af hoe nauwkeurig je die ''megasquirt'' kan instellen!

Bryan


Daarvoor kun je het beste de gebruikers ervaringen lezen. Zo staat er bijv. iemand met een BMW 2002 tussen, die was erg ervaren en gebruikte voorheen carbs, nu gebruikt hij megasquirt.

"With the Weber 38/38 carb, I ran a (average of 4 runs) 60 ? 80MPH 3rd gear acceleration run in 6.71sec. With the Megasquirt I am now at 5.63sec!!"

Het moge duidelijk zijn dat carbs hun beste tijd hebben gehad, zeker als je bedenkt dat het instellen van dit apparaat heel wat makkelijker is als carbs.


Ik heb het gelezen :wink: maar ben nog steeds niet overtuigt van het systeem :( .

Bryan

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Jooch,

Wij hebben er ook naar gekeken, en het ziet er goed uit...
Ben alleen nog een beetje huiverig om meer injectie porten te maken :lol:

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het resultaat.

Ut paterke

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

ut_paterke wrote:Jooch,

Wij hebben er ook naar gekeken, en het ziet er goed uit...
Ben alleen nog een beetje huiverig om meer injectie porten te maken :lol:

Gr

Ut paterke


Enkel injectie kan ook...
De printplaat wordt nu gemaakt...
We gaan het gewoon proberen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Leuk hoor school.... Nee echt.

Voor een project op school ga ik proberen mn ecu te vervangen door een microcontroller. Wordt moeilijk maar wel leuk.

Voordelen zijn. geen begrenzer of zelf in te stellen (welkom 7500 toeren) zelf stationair toerental bepalen. Zelf mengselverhouding bepalen. Met turbo evengoed een perfect mengsel niet te rijk of te arm. En ik kan een laptop aan mn auto hangen om alle sensoren te bekijken.

Dus twordt wat als het lukt.

Alle tips zijn welkom en gewenst.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply