Nokkenas vraagjes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Nokkenas vraagjes

Post by Browny »

Iemand enig idee hoeveel graden een normale 1.4nokkenas verschilt van een 1.3 sport nokkenas? Op het oog een graadje of 10/15. (ben geen timmerman he)
Of uberhaupt wat een sportnokkenas precies voor eigenschappen heeft?

En als je je verplaatst in een nokkenas, ja, das moeilijk, maar vanuit die positie naar de pinnetjes van de ontsteking kijkt, hoe draaien deze dan rond? Linksom of rechtsom?

bestuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: SatJan24, 2004 2:32:08 PM
Location: BeNeLux

Post by bestuur »

de motor draait 'naar voren' dus de bovenkant vd nokkenas draait naar je toe

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De nokkenas draait, net als de krukas, in dezelfde richting als je (voor-)wielen als je vooruit rijdt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bestuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: SatJan24, 2004 2:32:08 PM
Location: BeNeLux

Post by bestuur »

MNM(tm) wrote:De nokkenas draait, net als de krukas, in dezelfde richting als je (voor-)wielen als je vooruit rijdt.


owh dus als je achteruit rijdt draait je motor de andere kant op?

lol :D

nee maar je hebt wel gelijk

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Neej, daarom heb ik er specifiek bij gezet dat dat het geval is als je v??ruit rijdt. ;)

LOL
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mijn nokkenas is ingesleten volgens revisiebedrijf. Je ziet idd dat bij een aantal nokken ze niet helemaal meer mooi rond zijn.

Zal voorlopig nog wel even meekunnen. Maar hoeveel kost een nieuwe nokkenas? Of een wat sportievere nokkenas. Hoeveel prestatiewinst levert het op?

Kwam erachter met de koppakking vervangen. Blijken dan maar weer vrij gammele nokkenassen te zijn. Heeft pas 1ton gedraaid.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik heb zo (kan nog wel even duren :roll: ) waarschijnlijk wel een gewone 1.4nokkenas over.
Je kan Collin (aka 2Black) even een pb-tje sturen, die heeft net een nieuwe sportieve nokkenas besteld. Scheelt ongeveer 12pk die van hem. Hoe meer het scheelt hoe zenuwachtiger de motor schijnt te worden.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik denk dat je gewoon pech hebt, komt bijna nooit voor dat die dingen slijten

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Nokkenassen kunnen wel degelijk inslijten, maar met 1 ton is het wel erg snel.
Maar ja, als iemand een tijdje zonder olie rondtuft of de tuimelaars staan niet lekker afgesteld kan het wel een erg ongelijke druk op de nokkenas opleveren.


Dan over de kosten....
Dat scheelt nogal, een gewoon nokkenasje kan gratis zijn (h? Drake :) ) maar zal eerder zo rond de ?50 voor iets flink gebruikts liggen (gok ik).

Maar sportieve nokkenassen zijn een ander verhaal.
Simpel gezegd heeft een sportieve nokkenas gewoon een grotere "nok" waardoor de kleppen verder geopend kunnen worden en dus kan er meer lucht en brandstof in dezelfde tijd je cilinder in en uit gepompt worden.
Dat levert dan dus meer pk's (of eigenlijk meer koppel) en dus meer trekkracht op.
Het verschil tussen de diverse varianten "sport" nokkenassen zit'm dus in de mate waarin de hellingshoek van de nokken extremer is.
In theorie is het hoe extremer de hoek hoe verder de kleppen open en dus hoe meer koppel.
Echter, hoe extremer de hoek hoe moeilijker het is om je motor ook stationair fatsoenlijk te laten lopen, en dus hoe minder geschikt voor de openbare weg.
De nokkenas die ikzelf in m'n AX krijg, van Kent-Cams, is de "simpele" variant en leverd al vanaf 2000 toeren extra kracht, in theorie geeft die hele set 12pk, maar dat hangt ook van de afstelling af.
Doe je echt gek dan neem je een supersport nokkenas die pas bij 3500 toeren echt effici?nt is en doorkan tot 8000 toeren. Maar dan moet je je auto afstellen op 2000 toeren stationair, anders slaat'ie af.
Overigens is dit een van de redenen dat bijvoorbeeld Ferrari's stationair kl*te lopen.

Dan nog, de extreme varianten kun je eigenlijk alleen met een carburateur motor goed lopend krijgen. Of je moet een multipoint hebben en toegang tot computergestuurde timing etc.

Mijn kit is inclusief extra materialen zoals een nokkenas-timing wiel en nokkenasvolgers.... vandaar het woord "kit". Dit kost natuurlijk weer meer, maar dan is het wel op elkaar afgestemd en dus beter af te regelen etc..

Dan de prijs.... voor een gewone sterveling kost zo'n hele set (voor een 1360cc AX/106/BX/205 blok) ongeveer ?450 excl. BTW bij Biesheuvel Autosport. En da's dus niet misselijk....
En losse nokkenas kan natuurlijk ook... maar dan moet je wel weer ingewikkelder gaan doen bij montage...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Volgens AutoIndus waar ik de kop heb laten vlakken kan inslijten gebeuren als er slechte olie in het blok heeft gezeten. Of als er te snel getrapt wordt met nog een nog koude motor.

Ik heb die motor uit die gecrashte zx gehaald. Lichte motor in zware auto. Weet natuurlijk niet hoe de eerste eigenaar ermee om is gegaan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply