Carburateur vraag

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Carburateur vraag

Post by JBo »

Voor mijn ethanol project ben ik een ax 1.1 s6 aan het ombouwen. Hij liep niet echt lekker en ik heb nu die carb helemaal uit elkaar gehaald.

Ik heb 4 vraagjes

1) kun je een grotere carb erop zetten zonder je inlaatspruitstuk te vervangen?

2) weet iemand of je de oude carb "rijker" kan laten lopen door de gaatjes in de spuitstaafjes te vergroten?

3) op de carb bevindt zich een electrice ontsluiter, zie foto
Image
weet iemand waar deze precies voor dient?

4) achter op de carb zit een soort vacuum vertrager, lijkt op een gasklepvertrager.
Image
Image
weet iemand waar deze voor dient?


dat was het dan zo'n beetje

groeten

Jorrit

ps. ik heb een solex carburateur.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

1) eigenlijk niet
2) ja dat kan, er zit een mengselstelschroef op.. ergens een schroefje met een acentrische gleuf.. kan zo snel ff niet vinden
3) deze solenoid is door contact geschakelt, als je contact uitzet gaat deze 'dicht', bij stationairtoerental valt de auto dan uit omdat hij geen benzine meer krijgt :)
4) zorgt ervoor dat de auto wat vloeiender afremt en dus nog wat gasgeeft/benzine inspuit als je gas loslaat.. waardoor de auto niet gaat hikken en stoteren

:)
Image

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ik heb eigenlijk n?g een vraag: die lange slang die onderaan je carb zit (dus onder de gasklepvertrager),waar zit die op aangesloten?
Ik heb na ombouw van het eerste type carb (zonder gasklepvertrager) waar dit slangetje niet op zit naar dit type carb dus een slang over...
Heb hem afgeplugd,want anders zoog de motor valse lucht aan -> arm -> heet!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

slang is voor je vacuumvervroeger, heb je niet per-se nodig, versterkt het effect van je gasklepvertrager

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

dvdoornik wrote:slang is voor je vacuumvervroeger, heb je niet per-se nodig, versterkt het effect van je gasklepvertrager


Dat klopt niet, de gasklepvertrager is ervoor om de motor op een fatsoenlijke manier terug naar zijn stationairtoerental te brengen (op het moment van gas loslaten). De vacuumvervroeging is ervoor om het onstekingsmoment te vervroegen. Naarmate het vacuum bij de inlaat toeneemt, wordt de onsteking vervroegd. Is wel handig als je dat werkens erop hebt zitten :wink:


Verder
reactie op antwoord van vraag 2) Ik kan geen mengselschroef vinden, maar ik heb het over de sproeierstaafjes (2 kleine in de vlotterkamer en 1 grote in de zuigbuis). Deze schroef je eruit en dan heb je die staafjes in je hand. Ik heb al gekeken, maar dat is wel lastig als je dat wat groter moet boren, zou je die niet kunnen vervangen voor andere?

reactie op antwoord van vraag 3) jah, dat dacht ik al, maar ik krijg geen goed beeld van, welke brandstofstroom hij onderbreekt.

reactie op antwoord van vraag 4) Daar is de gasklepvertrager toch al voor? bovendien werkte die bij mij sowieso niet en ik had geen last van gehik e.d. Deze vertrager was, in mijn auto, nergens op aangesloten, en is kapot. Hij kon origineel nooit verbonden zijn met een gasklep of iets dergelijks, hij lag wel in de buurt van de choke, misschien dat ie daar oorspronkelijk een functie had.

Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

vraag 3: simpel, de brandstof toevoer :)

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

dvdoornik wrote:vraag 3: simpel, de brandstof toevoer :)


goh, toch wel.

Alleen jammer dat er 3 "brandstofstromen" zijn, dus wat/welke blokkerd hij dan
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

je stationair toevoer cq stationair sproeier

Post Reply