Hoorde hier van eervorige zomer van een Deen.
Het moet een soort buis zijn die je in plaats van een standaard (of green) luchtfilter plaatst op een (willekeurige) injectiemotor, waardoor resp. het vermogen aanzienlijk toeneemt of het verbruik afneemt. 'Onder tuners het eerste wat men aan de motor wijzigt', aldus de Deen.
Feitelijk schijnt het ding door de vaart van de auto in combinatie met de lengte van de buis de compressie iets op te voeren doordat er een 'staande golf' ontstaat in de buis.
Iemand ervaringen mee?
Groet,
Titus-die-dat-ook-wil
vraag mbt TUNEN: wel eens gehoord van Resonance Tube?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
mmm pas wel wat over gelezen. Kan even niet meer op de naam komen. Iets als pulsdruk vulling ofzo. Het principe werkt volgens mij zo dat door een bepaalde lengte van je inlaatkanaal er resonantie ontstaat bij een bepaald toerental hierdoor krijg je een iets beter vullingsgraad. (beetje kort door de bocht) Is een vreselijk moeilijke manier van tunen omdat het dus afhankelijk is van het toerental enzo. Ook zijn de winsten niet gigantisch. Ik heb wel eens gehoord dat verschijdene auto's een inlaatkanaal hebben wat in lengte kan varieren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
klopt wat sander zegt, is vooral toegepast bij ferrari, maar is heel moeilijk om goed af te stellen en hiermee optimaal te presteren. Ook werkt die pulsdruk maar bij 1 bepaald toerental.
Last edited by axgt-er on ThuFeb05, 2004 6:38:39 PM, edited 2 times in total.
OK, ik heb mijn theorieboek er even bijgepakt:
Er zijn 3 constructies te onderscheiden
1) enkelpijps pulsdrukvulling (ferrari 312)
- ten gevolge van de traagheid van de gasmassa, bij het aanzuigen loopt er een onderdrukgolf door de inlaatpijp, met de snelheid van het geluid in lucht. Deze onderdrukgolf wordt aan het open einde als drukgolf gereflecteerd. De inlaatpijp moet zo lang zijn, dat de drukgolf net voor het sluiten van de inlaatklep bij de cilinder komt
2) golfbuisdrukvulling
Meerdere inlaatpijpen worden aan een klein volume verbonden. De drukken in de verschillende inlaatpijpen worden dan van elkaar afhankelijk (volgens mij komt dit voor bij de bmw 8 cilinder??)
3) resonantiedrukvulling
Groepen cilinders met gelijke ontstekingsvolgorde worden via korte inlaatpijpen met een resonantievolume verbonden. Dit is weer via een resonantiebuis met de atmosfeer of luchtfilter gekoppeld.
Door variatie van de buislengte en of volumina tijdens bedrijf kan aapassing aan een groter toerengebied worden verkregen.
Nadelen:
-functioneren bij 1 bepaald toerental
-geluidssnelheid afhankelijk van de temperatuur en de samenstelling van het medium.
-vormgeving inlaatsysteem verdient veel aandacht, waarbij de vaak beperkte motorruimte voor extra problemen zorgt.
probeer nog even plaatjes te zoeken...
ferrari 312 sorry kon geen kleinere foto vinden....
Er zijn 3 constructies te onderscheiden
1) enkelpijps pulsdrukvulling (ferrari 312)
- ten gevolge van de traagheid van de gasmassa, bij het aanzuigen loopt er een onderdrukgolf door de inlaatpijp, met de snelheid van het geluid in lucht. Deze onderdrukgolf wordt aan het open einde als drukgolf gereflecteerd. De inlaatpijp moet zo lang zijn, dat de drukgolf net voor het sluiten van de inlaatklep bij de cilinder komt
2) golfbuisdrukvulling
Meerdere inlaatpijpen worden aan een klein volume verbonden. De drukken in de verschillende inlaatpijpen worden dan van elkaar afhankelijk (volgens mij komt dit voor bij de bmw 8 cilinder??)
3) resonantiedrukvulling
Groepen cilinders met gelijke ontstekingsvolgorde worden via korte inlaatpijpen met een resonantievolume verbonden. Dit is weer via een resonantiebuis met de atmosfeer of luchtfilter gekoppeld.
Door variatie van de buislengte en of volumina tijdens bedrijf kan aapassing aan een groter toerengebied worden verkregen.
Nadelen:
-functioneren bij 1 bepaald toerental
-geluidssnelheid afhankelijk van de temperatuur en de samenstelling van het medium.
-vormgeving inlaatsysteem verdient veel aandacht, waarbij de vaak beperkte motorruimte voor extra problemen zorgt.
probeer nog even plaatjes te zoeken...
ferrari 312 sorry kon geen kleinere foto vinden....