Topsnelheid niet halen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 111
- Joined: FriJun30, 2006 5:48:04 PM
Topsnelheid niet halen
Mijn AX 14TRS heeft een fabrieksopgave van 168km/u, echter regelmatig haal ik op de teller niet meer dan 163/164/165 km/u.
Ik heb een K&N vervangingsfilter gemonteerd en tank sinds kort V-power (hier start ie makkelijker en loopt ie mooier op in de kou).
Iemand een idee?
Ik heb een K&N vervangingsfilter gemonteerd en tank sinds kort V-power (hier start ie makkelijker en loopt ie mooier op in de kou).
Iemand een idee?
het kan een aantal redenen hebben:
- je motor is niet meer als nieuw, dus hij haalt zijn opgegeven aantal pk's niet meer
- je teller heeft afwijking
- je hebt een grotere bandenmaat gemonteerd waardoor het motortje moeite heeft om deze rond te draaien
- je bent zwaarder als de testrijder
en bovenal, een motor heeft een behoorlijke specificatie marge, wat wil zeggen dat je volgens fabrieksopgave 65pk hebt, maar er een grote kans bestaat dat dit maar 60pk is.
me moeder zou zeggen 'zo hard mag je toch nergens' maar ik weet dat het frustrerend is.. ik heb een GTinjectie die niet harder KAN dan 150
- je motor is niet meer als nieuw, dus hij haalt zijn opgegeven aantal pk's niet meer
- je teller heeft afwijking
- je hebt een grotere bandenmaat gemonteerd waardoor het motortje moeite heeft om deze rond te draaien
- je bent zwaarder als de testrijder
en bovenal, een motor heeft een behoorlijke specificatie marge, wat wil zeggen dat je volgens fabrieksopgave 65pk hebt, maar er een grote kans bestaat dat dit maar 60pk is.
me moeder zou zeggen 'zo hard mag je toch nergens' maar ik weet dat het frustrerend is.. ik heb een GTinjectie die niet harder KAN dan 150
-
- AX liefhebber
- Posts: 111
- Joined: FriJun30, 2006 5:48:04 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
- Location: Almelo
- Contact:
met 120.000 km is een moderne motor echt niet versleten.....
Echte slijtage aan de mechanische delen krijg je pas ver boven de 2 ton....
Maar goed een 14TRS heeft 65 a 69 pk (hangt af van het jaar)
Die 165 km die er opgegeven word ,, zou je op de teller wel fluitend moeten halen ,, verwacht dat de teller wel richting de 175 zou moeten aanwijzen.
Tenzij je andere banden/velgen maten heb dan voorgeschreven ,, heb je een andere dashboard erin gedaan ?? bandenspanning ??
Is dat in orde. controleer je de volgende zaken....
staat van onderhoud,,, juiste bougie ( is voor PSA blokken belangrijk )
Je had een ander luchtfilter gemonteerd ,, kloppen de afstellingen wel ?? van de carb. ??
Gooi eens een busje schoonmaak in je tank ,, doe een weekend duitsland..
Helpt dat allemaal niet dan zou je verder kunnen kijken.....
Wat is je compressie ?? is meten een idee....
juiste olie ?? en ook in je versnellings bak ??
Hoe zijn je remmen,, weet je zeker dat niks hangt/haakt ??
Echte slijtage aan de mechanische delen krijg je pas ver boven de 2 ton....
Maar goed een 14TRS heeft 65 a 69 pk (hangt af van het jaar)
Die 165 km die er opgegeven word ,, zou je op de teller wel fluitend moeten halen ,, verwacht dat de teller wel richting de 175 zou moeten aanwijzen.
Tenzij je andere banden/velgen maten heb dan voorgeschreven ,, heb je een andere dashboard erin gedaan ?? bandenspanning ??
Is dat in orde. controleer je de volgende zaken....
staat van onderhoud,,, juiste bougie ( is voor PSA blokken belangrijk )
Je had een ander luchtfilter gemonteerd ,, kloppen de afstellingen wel ?? van de carb. ??
Gooi eens een busje schoonmaak in je tank ,, doe een weekend duitsland..
Helpt dat allemaal niet dan zou je verder kunnen kijken.....
Wat is je compressie ?? is meten een idee....
juiste olie ?? en ook in je versnellings bak ??
Hoe zijn je remmen,, weet je zeker dat niks hangt/haakt ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben
TurboTilbo wrote:Verder heb ik er standaard bandjes onder zitten en de teller wijkt niet af volgens die snelheidsindicatie borden langs de weg.
En in welke zone geven die borden snelheid aan? Juist! Binnen de bebouwde kom waar je dus niet harder gaat dan 50 en die dingen stoppen met aangeven boven de 65. Stel dat je snelheid 1% af zou wijken bij 50 is dat 0,5 km maar bij 165 is dat 1,6 Je zei dat ie twee km tekort komt voor de topsnelheid (waar gaat dat in godsnaam over, twee km, maargoed) dus die kunnen daar inzitten.
Dus er is niks mis met je AX of topsnelheid, die is gewoon goed.
Succes ermee
kevin.broke wrote:ghehe.. lullig is dat altijd.
heb idd ook ff een GT-injectie (sloper) gehad die maar niet wilde blazen, bij 165 was de koek dik op.
m'n diesel loopt nog harder
ennieweej.. compressie meten, afstelling/carb checken, misschien bijgeluiden uit de bak?
Mijne komt op de teller net aan de 160.. (Ax 14 GT Carb) en dan wijkt de teller nog ongeveer 10 km af... dus dat zou 150 echte kilometers zijn... :S
Volgens mij zou hij wel wat harder moeten kunnen... toch
mwah,
een 1.0 met jouw carb en uitlaat haaltdat ook..
mijn gtcarb (cupje) liep +- 210 op de teller (7000rpm) en mn grijze (nu Nigel van Collin) reed ergens tussen de 205 en 210 op de teller (6900a7000rpm)
dussuhm, tijd voor afstellen Ivo!
-klepspeling controleren
-ontsteking timen
-carburateur afstellen
een 1.0 met jouw carb en uitlaat haaltdat ook..
mijn gtcarb (cupje) liep +- 210 op de teller (7000rpm) en mn grijze (nu Nigel van Collin) reed ergens tussen de 205 en 210 op de teller (6900a7000rpm)
dussuhm, tijd voor afstellen Ivo!
-klepspeling controleren
-ontsteking timen
-carburateur afstellen
Euh... maak jij je nu echt serieus zorgen om die 4 km/u te weinig bij topsnelheid?
Inmiddels zijn er al redenen / mogelijke oorzaken genoeg genoemd.
En verder: die snelheidsborden langs de weg moet je ook maar met een flink pak zout nemen.
Regelmatig van die dingen gepasseerd met NAV in de auto. Die dingen geven ALTIJD anders aan dan wat ik volgens GPS rijdt.
't Zijn dan ook meer snelheidsindicaties die die dingen geven en 't is verder helemaal niet noodzakelijk dat die dingen nauwkeurig moeten zijn, want die dingen vervullen geen justiti?le functie (dus hoeven ze ook niet echt geijkt te zijn).
Ps.: overigens is 4km/u "te weinig" een afwijking van 2,38% !
Naar mijn persoonlijke mening echt grenzeloze flauwe kul als je je daar druk om maakt.
Inmiddels zijn er al redenen / mogelijke oorzaken genoeg genoemd.
En verder: die snelheidsborden langs de weg moet je ook maar met een flink pak zout nemen.
Regelmatig van die dingen gepasseerd met NAV in de auto. Die dingen geven ALTIJD anders aan dan wat ik volgens GPS rijdt.
't Zijn dan ook meer snelheidsindicaties die die dingen geven en 't is verder helemaal niet noodzakelijk dat die dingen nauwkeurig moeten zijn, want die dingen vervullen geen justiti?le functie (dus hoeven ze ook niet echt geijkt te zijn).
Ps.: overigens is 4km/u "te weinig" een afwijking van 2,38% !
Naar mijn persoonlijke mening echt grenzeloze flauwe kul als je je daar druk om maakt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
q01z wrote:mwah,
een 1.0 met jouw carb en uitlaat haaltdat ook..
mijn gtcarb (cupje) liep +- 210 op de teller (7000rpm) en mn grijze (nu Nigel van Collin) reed ergens tussen de 205 en 210 op de teller (6900a7000rpm)
dussuhm, tijd voor afstellen Ivo!
-klepspeling controleren
-ontsteking timen
-carburateur afstellen
Ik haal 140 op de teller met 5000 RPM..
En kwa afstellen... dat heb ik nog nooit gedaan geen idee wat je er allemaal voor nodig hebt..
Ik heb wel gemerkt:
Voordat ik m'n auto in de prak reed liep hij met een warme motor ongeveer 900 rpm
Nu komt ie met een warme motor net aan de 800 rmp... Beetje vreemd of niet?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Ivo wrote:q01z wrote:mwah,
een 1.0 met jouw carb en uitlaat haaltdat ook..
mijn gtcarb (cupje) liep +- 210 op de teller (7000rpm) en mn grijze (nu Nigel van Collin) reed ergens tussen de 205 en 210 op de teller (6900a7000rpm)
dussuhm, tijd voor afstellen Ivo!
-klepspeling controleren
-ontsteking timen
-carburateur afstellen
En kwa afstellen... dat heb ik nog nooit gedaan geen idee wat je er allemaal voor nodig hebt..
Even Marc lief aankijken
Freude am Fahren.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
kevin.broke wrote:Ivo wrote:Ik haal 140 op de teller met 5000 RPM..
Marc haalde ook 140 op de teller met z'n 1.0, alleen niet met 5000 RPM
Zullen vast wel een paar rpm-etjes meer geweest zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX liefhebber
- Posts: 111
- Joined: FriJun30, 2006 5:48:04 PM
MNM(tm) wrote:Euh... maak jij je nu echt serieus zorgen om die 4 km/u te weinig bij topsnelheid?
Inmiddels zijn er al redenen / mogelijke oorzaken genoeg genoemd.
En verder: die snelheidsborden langs de weg moet je ook maar met een flink pak zout nemen.
Regelmatig van die dingen gepasseerd met NAV in de auto. Die dingen geven ALTIJD anders aan dan wat ik volgens GPS rijdt.
't Zijn dan ook meer snelheidsindicaties die die dingen geven en 't is verder helemaal niet noodzakelijk dat die dingen nauwkeurig moeten zijn, want die dingen vervullen geen justiti?le functie (dus hoeven ze ook niet echt geijkt te zijn).
Ps.: overigens is 4km/u "te weinig" een afwijking van 2,38% !
Naar mijn persoonlijke mening echt grenzeloze flauwe kul als je je daar druk om maakt.
Ventje, ik maak me er niet druk om. Ik wil gewoon weten waarom het zo is. Dus doe eens even lief zijn.
Hier in de buurt staat trouwens zo'n snelheidsindicatiebord aan een 80-weg, en die doet het bij iedere snelheid tot 200km/u. Boven de 100 gaat ie alleen knipperen
Okeej, excuus als mijn reaktie 'n beetje boos overkwam.
Maarreh, dat 'ie boven de 100 alleen knippert... 't lijkt erop dat je dat zelf getest hebt?
Maarreh, dat 'ie boven de 100 alleen knippert... 't lijkt erop dat je dat zelf getest hebt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX liefhebber
- Posts: 111
- Joined: FriJun30, 2006 5:48:04 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 111
- Joined: FriJun30, 2006 5:48:04 PM